BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Haziran 2018 Cumhurbaşkanlığı ve Meclis

Seçim sonuçlarını görmek için tıklayın.
Anasayfa > Haber > Bestekârlar da şikâyetçi

Bestekârlar da şikâyetçi

Türk müziği, yüzyıllar boyunca şiirle kol kola yürüdü. Unutulmayan nağmelere arkadaşlık eden unutulmaz mısralar hâlen çoğumuzun dilinde.



Türk müziği, yüzyıllar boyunca şiirle kol kola yürüdü. Unutulmayan nağmelere arkadaşlık eden unutulmaz mısralar hâlen çoğumuzun dilinde. Fakat bu yürüyüş, günümüzde kesintiye uğradı. Artık şiirler eskisi kadar bestelenmiyor. Edebiyatımızda şiirleri en çok bestelenen klasik şair Nedim; modern şair ise Yahya Kemal. Faruk Nafiz Çamlıbel, Ahmet Haşim, Kemalettin Kamu, Yusuf Ziya Ortaç, Orhan Seyfi Orhon, Ahmet Muhip Dranas, Necip Fazıl Kısakürek gibi şairlerin şiirleri de ezgiyle buluşmuş. Modern şiir ise Türk müziğinin geleneksel formlarından çok, son dönemlerin pop, protest, özgün, fantezi ve rap gibi tarzlarına güfte oluyor. Şair-yazar Tahir Abacı, Cumhuriyet‘le birlikte modernleşme sürecine giren şiirin aruz ve hece gibi geleneksel vezinleri bırakarak serbest vezne geçtiğini, bu durumun Türk müziğinin düzenleme şartlarıyla örtüşmediğini söylüyor. Abacı, ikinci bir sebep olarak da modernizmle birlikte lirik ögenin şiirdeki payının azalmasını gösteriyor. Konuyu günümüz bestekâr ve şairlerine soran, Zaman gazetesinden Ali Pektaş’a (20.02.2008) verilen cevaplar, şöyle: ŞAİR ÇOK, ŞİİR YOK Prof. Dr. Alaeddin Yavaşça: “Türkiye’de dil devrimi oldu ve kültür büyük bir kesintiye uğradı. Bu durumdan şair de, musikişinaslar da nasibini aldı, gele gele bugünlere geldik. Dil yavaş yavaş edebiyat dili olmaktan çıktı ve musikimiz aradığı şiirleri bulamamaya başladı. Bir bestekâr olarak günümüzde bestesini yapacağım pek şiir bulamıyorum. Şiir bir bestekârı tahrik etmelidir. Çok şair var ama şiir yok. Bu konuda bir enflasyon var; şiirdeki enflasyon müzikte de enflasyonu beraberinde getiriyor. Çünkü bu şiirler bestelenmeye çalışılıyor...” BUNLAR ŞİİR DEĞİL Prof. Dr. Nevzad Atlığ: “Toplumun bütün değerleriyle birlikte musiki görüşü ve zevki de değişti. Bununla paralel olarak şiir zevki, toplumun estetik seviyesi değişti. Bırakın gençleri bugünün orta yaştaki insanları bile Yahya Kemal‘in şiirlerinden ne derece zevk alıyor, bilemiyorum. Çok beste yapılıyor, çok söz kullanılıyor ama bunlar şiir değil basit sözler. Bunların yazarları da şair değil, söz yazarı zaten. Bu konu iki kutuplu. Günümüzde şiirleri besteleyecek donanımlı besteci az olduğu gibi, bestelenebilecek şiir sayısı da çok değil.” UYDUR GİTSİN... Şair Abdülkadir Budak: “Türk hafif müziği ve arabesk müzik diye adlandırılan garabetin, güfte bulmak gibi meselesi yok. Amiyane deyişle, uydur gitsin... Bugünün şiirini bestelemek bir hayli güç. Kafiyeydi, hece ölçüsüydü, bestecinin işini kolaylaştıracak ne varsa büyük ölçüde yok oldu. Müziğin temeli sestir. Modern şiir iç sese yakın durur. Sesi, uyaklardan çok, geneli kapsayan ifade biçiminde bulur. Öteki taraftan şimdiki Türk sanat müziği bestecilerinin gerçek şiire uzak durduğunu, popüler şarkı sözü yazarlarıyla yetindiğini düşünüyorum.”
Reklamı Geç
KAPAT