BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Antropometre

Antropometre

Spor yapacak kişinin vücut yapısının özellikleri ile bedensel becerileri arasında yakın bir ilişki olduğu bilindiği için özellikle çocukluk çağında bu özellikler tesbit edilip yönlendirmeler yapılabilir.



Sporcularda Vücut Değerlendirmesi - 2 Spor yapacak kişinin vücut yapısının özellikleri ile bedensel becerileri arasında yakın bir ilişki olduğu bilindiği için özellikle çocukluk çağında bu özellikler tesbit edilip yönlendirmeler yapılabilir. Yani kişinin yatkın olduğu spor dalları belirlenebilir. Sporcularda vücut yapısının değerlendirilmesi çeşitli ölçümlerle yapılır. Antropometre insan vücudunun ölçümlerinin alınması bilimidir. Vücut ağırlığının ölçümü, ayakta ve oturarak boy ölçümü ve deri kıvrım ölçümleri ilk yapılan basit işlemlerdir. Deri kıvrım ölçümleri (skinfold measurement) vücut yağını tahmin etmede en sık kullanılan yöntemdir. Vücudun belirli yerlerindeki deri ve deri altı yağ tabakası kalınlığı ölçmede kaliper denilen bir alet kullanılır. Bu yöntem çok basit, kolay ve hızlıdır ama ölçüm yapan kişilerin tekniklerine bağlı hatalar yapılabilir. Ancak ölçüm hep aynı kişi tarafından yapılırsa sporcuyu zaman içinde takip etmede çok faydalı bir metotdur. Deri kıvrım ölçümü kısaca şöyle yapılır: Deri ve deri altı yağ dokusu baş ve işaret parmakları arasında tutulur. Kaliperin basınç uygulayan sıkıştırma ağzı deri kıvrımında 1 cm kadar ilerletilir. Deri kıvrım ölçüm kaliperi ile kas dokusunu içine almadan deri ve deri altı yapı dokusunu iki kat olarak sıkıştırarak ölçüm alınır. Ölçüm sırasında tutulan deri hiç bırakılmaz. Deri kıvrımı ölçümleri vücutta yağ dukusunun kolayca ele geldiği bölgelerde yapılır. Ölçümler düzen içinde sırasıyla şu bölgelerden yapılır: Triseps, Subskapular bölge, suprailiak bölge, baldır, göğüs (sadece erkeklerde), biseps, gövde, üst ön bacak, üst arka bacak (sadece kadınlarda). Aynı bölgeden ölçüm yapıldığında ölçümler arasında 2 mm’den fazla fark olmamalıdır. Ölçüm yapmada tecrübe kazanıldıkça ölçümler arasındaki fark giderek azalır. Vücut yağ oranını hesaplamada diğer bir yöntem çevre ölçümleridir. Başlıca ölçüm yerleri karın, kalça, uyluk, kol ön kol ve baldır bölgeleridir. Yaş, cins ve ağırlığa göre düzenlenmiş hazır tablolardan yararlanılarak vücut yağ oranı hesaplanır. Ancak bu değerlendirme hassas değildir. Vücut yağ oranını ayrıca bilgisayarlı tomografi ve ultrason yöntemi ile hesaplamak mümkündür. Bilgisayarlı tomografide vücut bölgelerinden enine kesitler alınarak yağ dokusu kalınlığı hesaplanır. Ultrasonla ise triseps, supskapularis, suprailiak, karın ve kalçadan ölçümler alınır. Nükleer manyetik rezonans, elektriksel empedans, inert gaz absorbsiyonu gibi bazı deneysel metodlar da vardır. Çeşitli yöntemlerle yağ oranı hesaplandıktan sonra sporcunun ideal ağırlığı hesaplanır. İdeal ağırlık yaş ve cinse göre değişir. Sporcu için geçerli olan kural vücut yağ oranının yüksek olmamasıdır. Vücut yağ oranı erkeklerde % 15, kadınlarda ise % 25 olarak kabul edilmektedir. Çeşitli sportif etkinliklerle vücut yağ oranını azaltmak veya çoğaltmak mümkündür. Yapılan araştırmalar haftada 3 gün 15 dakika jogging yaparak 10 haftada yağ oranını % 1 azalttığı gösterilmiştir. Egzersiz yolu ile yağ oranı azaltabilmek için haftada en az 3 kez antrenman yapılması zorunludur. Ayrıca egzersiz sürelerinin de 30 dakikadan az olmaması gerekir. Kilo vermek için ideal yöntem ise egzersizle birlikte diyet uygulanmasıdır. Kilo alması gereken bir sporcu ise bunun tersini yapmak yetmez. Farklı olarak vücut yağ oranının arttırmadan bunu yapmak zorundadır. Sporcuda artması istenilen yağsız vücut ağırlığıdır. Bunun için kalori alımını arttırması yanısıra antrenmanlarının şiddet ve süresi arttırılmalıdır.
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT