BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Haziran 2018 Cumhurbaşkanlığı ve Meclis

Seçim sonuçlarını görmek için tıklayın.
Anasayfa > Haber > Kılavuz varsa kaza yok

Kılavuz varsa kaza yok

İstanbul ve Çanakkale boğazlarında kaza yapan gemilerin yüzde 85’inin kılavuz kaptan almadığı belirlendi. Türk Kılavuz Kaptanlar Derneği Başkanı İldeniz, her ikisinde de kılavuz kaptan olan hiçbir geminin kaza yapmadığını söyledi.



Dünyanın en önemli su yolları arasında yer alan Türkiye boğazlarında kaza yapan gemilerin yüzde 85’inin kılavuz kaptan almadığı, yüzde 15’lik diğer bölümde de çarpışan iki gemiden birinde kılavuz kaptan olmadığı belirlendi. Türk Kılavuz Kaptanlar Derneği Başkanı Timur İldeniz, Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO) verilerine göre, deniz kazalarında insan hatasının rolünün yüzde 80 dolayında olduğunu söyledi. Türkiye boğazlarında kaza yapan veya kazaya karışan gemilerden yüzde 85’inin kılavuz kaptan almayanlar olduğunu, geriye kalan yüzde 15’lik oranı oluşturan kazalarda da çatışan iki gemiden birinde kılavuz kaptan olmadığını vurgulayan İldeniz, ‘’Çatışan gemilerin her ikisinde de kılavuz kaptan olan kaza ise literatürde yok. Bu durum, kılavuzluk hizmetlerinin boğazlarımızın güvenliği için ne kadar büyük önem taşıdığını gösteriyor’’ dedi. IMO’NUN TAVSİYESİ IMO’nun 5 yıl önce aldığı kararla ‘’Türk boğazlarından geçen gemilerin kılavuz kaptan almasını şiddetle tavsiye ettiğini’’ kaydeden İldeniz, sözlerini şöyle sürdürdü: ‘’Boğazlarımızda cansiperane şekilde önemli hizmetler veren kılavuz kaptanlarımızın teknik bilgi ve birikimleri, deneyimleri çok yeterli ve iyi. Kılavuz kaptan alan gemilerin kazaya karışmaması bunun en büyük göstergesi. Ancak kılavuzluk hizmetlerini çok iyi veremiyoruz. Hem istasyonlarımız, hem kılavuz kaptanlarımızı gemilere götürüp getiren motorlarımız çok yetersiz. Özellikle kötü hava şartlarında çeşitli zorluklar yaşanıyor, kılavuz kaptan alıp-verme noktaları biraz zorlanıyor.’’ Boğazlardaki bazı gemi kazalarından sonra ‘’kılavuz kaptan erken indi’’ şeklinde asılsız iddialarda bulunulduğunu da vurgulayan İldeniz, ‘’Bu hem hukuken, hem de fiilen mümkün değil. Kılavuz kaptan, gemi kaptanının isteği dışında ne gemiye binebilir, ne de inebilir’’ dedi. Özelleştirme İdaresi’ne bağlı bir KİT olan Türkiye Denizcilik İşletmeleri’nin kılavuzluk hizmetlerinden elde ettiği büyük miktardaki gelirle Şehir Hatları ve Deniz Yolları’nın zararlarını karşıladığını savunan Timur İldeniz, şunları kaydetti: ‘’Türkiye Denizcilik İşletmeleri’nin (TDİ) kılavuzluktan elde ettiği gelirleri, bu hizmetlerin iyileştirilmesi için harcayamamasından, yeterli yatırım yapamamasından dolayı, kılavuzluk hizmetlerimiz oldukça çağdışı kalıyor. Hizmetlerimizin çağdaşlaşması için, dünyada olduğu gibi helikopter ve pilot gemisi alınmalı, 20 yıldır kullanılan kılavuz motorları ve istasyonları ihtiyacı karşılayacak şekilde yenilenmeli, her yönüyle modernleştirilmeli. Helikopter ve pilot gemisi, kötü hava şartlarında kılavuz kaptanları belirlenmiş noktalarda gemilere götürüp, getirmeye imkan verecek. Şu anda kötü hava şartlarında kılavuz kaptanlar gemileri belirlenmiş noktalardan sonra alıp, önce bırakmak durumunda kalabiliyor. Ayrıca bu hizmetler kılavuz kaptanlarımızın kuracağı birlik tarafından devletin çok sıkı denetimi ve gözetiminde yürütülmeli. Böylece kılavuzluktan elde edilen gelirin büyük bölümü, bu hizmetlerin iyileştirilmesi, çağdaşlaştırılması için kullanılabilir, gerekli yatırımlar büyük kolaylıkla yapılabilir. Avrupa ülkelerinde uzun yıllardır uygulanan bu sistem bizde de en kısa sürede uygulanmalı. Kılavuzluk hizmetlerimizi çağdaşlaştırırsak, halen İstanbul Boğazı için yüzde 39, Çanakkale Boğazı için de yüzde 30 gibi çok düşük düzeyde olan kılavuz kaptan alma oranı yükselir ve boğazlardaki kaza sayısı ve riski de azalır.’’
 
 
 
 
 
 
 
Reklamı Geç
KAPAT