BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Umutlar 2000

Umutlar 2000

1999’u buruk kapatan Avrupa otomobil üreticileri, 2000 yılı için özel modelleri pazara sunmayı başardı



Avrupa otomobil pazarı geçen yıl sönük geçti Dünya otomobil pazarının, çok önemli yapı taşlarından olan Avrupalı otomobil üreticileri, 1999 senesini biraz buruk kapattılar, ama yılmayıp 2000 senesi için birbirinden değişik modelleri pazara sunmaya başladılar. Geçen hafta içinden organize edilen Cenevre Oto Show ile otomobil üreticilerinin gövde gösterileri devam etti. Kullanılan teknolojilerde sınır tanımayan otomobil üreticileri 1999 senesinde yaşanan global krizden etkilendi ve Avrupa Birliği ülkelerinde bir önceki yıla göre sadece yüzde 4.9 oranında artış gösterdi. Türkiye’nin AB’ye üyeliği sürecinde, AB’den Türkiye’ye bedelsiz ithalat yolu ile getirilebilecek en fazla 3 yaş sınırlı otomobillerin getirilişi de bu seneki AB rakamlarını yükseltecek. Bu çok önemli bir artış sağlamasa da, AB ülkelerinin otomobillerini yenileme şansını bir parça arttıracak. En yüksek artış yüzde 45.3 ile Yunanistan’da gözlenirken İtalya ve İngiltere’de aynı dönemlere göre düşüş kaydedildi. Bunun sebebi de eski yaklaşım olan klasik otomobil tiplerinin yerini spor ve minivan tipi otomobillere bırakması olabilir. Ama sonuç olarak geçen seneyi Opel, Renault, Fiat gibi ünlü otomobil markaları beklemedikleri satış rakamaları ile kapatırken, bütün umutlarını yeni seneye bağladılar. Otomobil sınıflarına göre satışları inceleyen Otomotiv Sanayii Derneği’nin aylık bültenindeki habere göre Opel Omega ve Vectra, Renault Safrane, Volkswagen Passat ve Ford Mondeo’nun satışları önemli ölçülerde düştü. LAND ROVER FREELANDER Arazi Araçları sınıfında 1999 yılına damgasını vuran Land Rover’ın Freelander modeli oldu. Onu Suzuki Vitara (Grand Vitara dahil) ve Opel Frontera izledi. Pazara önceki sene giren Mercedes M Serisi ise büyük bir atak yaparak, bir önceki seneye göre satışlarını yüzde 113.2 oranında arttırdı. Düşük orta sınıfta da Golf bir önceki sene olduğu gibi Astra karşısındaki üstünlüğünü korudu. Mini otomobil sınıfı yine rekabet içinde seneyi kapattı. Daewoo Matiz, Volkswagen Lupa, MCC Smart mini sınıfta önemli satışlar yaptılar. Satışlarında çok az bir düşüş gözlenen Renault Twingo, en iyi satış performansı gösteren otomobil oldu. RENAULT VE PEUGEOT Süper mini sınıf otomobillerin satışı geçen sene yüzde 0.4 oranında artış kaydetti. Bu pazarın tartışmasız en büyükleri Renault Clio ve Peugeot 206 oldu. Opel Corsa, Fiat Punto’yu çok zorlayarak geçen seneyi üçüncü olarak kapattı.Toyota’nın ise çok ümitli olarak pazara verdiği Yaris’i en çok satan ilk 10 marka arasına bile giremedi. Üst orta sınıf otomobillerin satışı geçen yıl yüzde 10 düştü. Volkswagen Passat, Opel Vectra ve Ford Mondeo ilk üç sırayı oluştursada önceki yıllardaki satışlarını özler halde yılı bitirdiler. Skoda Octavia en performanslı marka olurken, Peugeot 406 ve Renault Laguna’nın satışları çok durgun geçti. Üst sınıf otomobillerde Hyundai Sonata hariç tüm modellerin satışları düştü. Düşük Lüks sınıf otomobiller içinde BMW 3 serisinin üstünlüğü geçen yıl tartışılmaz bir haldeydi. En iyi satış rakamlarını tuturan BMW’yi Audi A4 izledi. Orta Lüks sınıf otomobiller için geçen sene satışların Almanya’dan İsveç ve İtalaya’ya doğru kayması gözlendi. Bu sınıfın en çok satan modeli olan Mercedes E Serisi bir önceki seneye göre yüzde 6.3’lük, BMW 5 Serisi ise yüzde 10.6’lık bir düşüş gösterdiler. Bu segmentte Volvo S80 ve Alfa Romeo 166’nın satışları yükseldi. Üst lüks otomobil sınıfının tartışılmaz tek lideri geçen sene de yine Mercedes S serisi oldu. Süper lüks sınıf otomobiller içinde Maseratti satışlarını yüzde 200 arttırdı. Aston Martin’de artış gösteren satış grafiği çizdi. Ama Ferrari, Lamborghini ve Rolls-Royce’un satışları düştü. Spor otomobil sınıfı ise Volkswagen’in yeni Beetle modeli, Audi TT ve Ford Cougar’ın başarısı bu sınıfın kategorinin satışlarını yüzde 10 arttırdı. İlk sırada Mercedes CLK yerini korudu. Minivan sınıfında da satışların yüzde 1.4 düşmesi gözlenirken Renault Megane Scenic en iyi konumda bulunuyor. Scenic’i ise Opel Zafira izledi. Bazı ülkelere göre otomobil üretimleri Almanya: Alman otomobil üreticileri yabancı ortakları da dahil, 1998 yılına göre üretimlerini yüzde 2.5 oranında arttırarak 1999 yılında tüm dünyada 12.7 milyon adet motorlu taşıt aracı ürettiler.1999 yılı verilerine göre, dünya otomotiv üretiminin yüzde 60’ını Alman üreticileri sağlıyor. Geçen sene Almanya’da 9.6 milyon adet otomobil üretildi. Otomobil ihracatı, geçen yıla göre yüzde 5.2 oranında artarak 3.4 milyon adet olarak gerçekleşti. Buna rağmen, tiçari araçların ihracatı geçen yıla göre yüzde 1.6 oranında azaldı ve 238 bin adet oldu. Japonya: Japon otomobil pazarı geçen seneyi kayıpla kapattı ve yüzde 8 oranında düşüşü yaşadı. 3.987.731 adet yeni kayıtlı otomobil üretilirken, geçen seneye kadar hiç 4 milyon sınırının altına düşmeyen üretim rakamları da ilk defa bu rakama düştü. Bu 1985 yılından bu yana yaşanan en büyük düşüş oldu. En çok otobüs satılmasına rağmen otobüs satışlarında da yüzde 13’lük düşüş gözlendi. İngiltere: İngiltere’de otomobil ve ticari araç pazarlarında yüzde 2.2 oranında düşüş görüldü. 1999 yılının ilk 6 ayında yoğunlaşan pazar gelişimi, toplam otomobil üretiminde 1 milyon 787 bin adet olarak gerçekleşti. İngiltere’nin yeni ürünü olan Peugeot 206, Jaguar S Type ve Toyota Corolla’nın başarısı para birimi pound’ın İngiltere üretimi olan araçların rekabeti üzerindeki olumsuz etkisini azalttı. Bu sene ve önümüzdeki İngiltere pazarında çok az bir gelişme bekleniyor.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 93950
    % 0.36
  • 5.3179
    % -0.44
  • 6.0743
    % -0.25
  • 6.8432
    % 0.01
  • 208.894
    % -0.05
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT