BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Hem sağlıklı hem lezzetli Akdeniz mutfağı

Hem sağlıklı hem lezzetli Akdeniz mutfağı

Aynı denizin çevresinde toplanmış ülkelerin mutfaklarında benzer yemekler pişiyor; zeytin, yeşil sebze ve otlar, incir, üzüm ve narenciye gibi ortak gıdalar tüketiliyor. Sağlıklı beslenme konusunda da Akdeniz mutfağı malzeme bakımından örnek alınıyor...



Şimdi incir mevsimi... Akdeniz bölgesinin ortak meyvesi incirin 300 çeşidi var. Taze tüketildiği gibi çeşitli tatlılar da yapılıyor... Akdeniz çanağı, dünyanın hem tarihsel, hem kültürel açıdan belki de en özel bölgesidir. Mutfak kültürü de bölgeye özeldir. Başta ürünler, daha sonra pişirme yöntemleri. Son yıllarda öne çıkan bir teori, toplumlarda yemek kültürünü etkileyen en önemli unsurun coğrafya olduğunu söylüyor. İnsanlar yiyeceklerini yaşadıkları toprakların iklimine, tarımına, hayvan üretimine göre belirliyorlar. Akdeniz’in çevresindeki tüm ülkelerin önemli gıda ürünleri, başta zeytin, zeytinyağı, deniz ürünleri, sebzeler, yeşil otlar, incir, üzüm, narenciyedir. Türkiye de dahil bu ülkelerin mutfaklarında hep aynı malzeme kullanılır. Aynı malzemeden de elbette birbirine benzer yemekler yapılır. Rizotto, pilav, pizza, pide, spagetti, çubuk makarna gibi... SAĞLIKLI BESLENME TARZI Akdeniz mutfağı gastronomi dünyasının ortaya çıkardığı veya yaygınlaştırdığı bir mutfak sistemi değildir başlangıçta. Amerikalı beslenme uzmanı Ancel Keys’in 1960’lı yılların sonlarında yedi değişik ülkede insanların beslenme sistemleri ile hastalıklar ilişkileri üzerinde çalışmalar yapmıştır. Akdeniz bölgesinde bulunan ülkelerde yaşayanlarda kalp rahatsızlıkları, kanser ve diğer kronik rahatsızlıklarının daha düşük olduğu tespit edilmiştir. Sonuçlar birdenbire dünyanın her köşesindeki beslenme üzerine yoğunlaşan araştırmaları tetiklemiştir. Tıp dünyasının odaklanmış olduğu Akdeniz beslenme sistemleri nihayet gastronomi dünyasının gündemine girmiştir. Artık restaurantlar sadece lezzetli ve gösterişli yemekler değil aynı zamanda sağlıklı beslenme kurallarını da benimsemek durumunda kalmışlardır. Bu araştırmalardan sonra ortaya çıkan beslenme bilinci insanların daha fazla bulgur, fasulye, nohut, kuruyemiş, oldukça bol taze sebze ve meyve, daha az kırmızı et daha fazla balık ve tereyağı yerine zeytinyağı tüketimini tavsiye etmiştir. BARIŞI GETİREN MUTFAK İspanya’da 700 yıl hüküm süren Araplar bu bölgeye pirinç, şeker kamışı, muz, portakal, limon, nar, patlıcan, ıspanak ve hurma gibi ürünleri getirmişler. Osmanlılar ise Akdeniz mutfak kültüründe farklı bir kültürü oluşturmuştur. Osmanlılar domatesi, biberi, mısırı ve fasulye gibi gıdaların Akdeniz’e yayılmasını sağlamıştır. Öyle ki domates Osmanlılardan 30 yıl sonra Avrupa’ya ulaşmıştır. Günümüzde Akdeniz mutfağı lezzet ve sağlıklı beslenme sistemlerinin dışında aynı zamanda Orta Doğu barışına katkıda bulunmaktadır. Kudüs’te düzenlenen Akdeniz Mutfakları sempozyumunda İsrail ve Filistinli aşçıların kurduğu Barışın Şefleri, artık Akdeniz mutfak kültürünün enerjisini kalıcı barış olarak değerlendirmektedir. Yazımın sonunda Akdeniz çanağının ortak meyvesi, incirle yapılmış bir tatlı tarifi vermek istiyorum. Sadece Akdeniz ülkelerinde yetişen incir ağacının en eski kalıntısı tam 11200 senelik ve İsrail’de bulunmuş. Fransa’da bir müze bahçede tam 300 çeşit incir ağacı sergileniyor. Hepsinin meyveleri değişik biçim, renk ve kokuda. Tarif oldukça kolay. Bence denemeniz için en uygun zaman. Taze incirin tam mevsimi. TAZE İNCİRLİ TART MALZEMELER: Tart hamuru için: > 1 yumurta > 70 gr tereyağı > 100 gr şeker > 1 tatlı kaşığı kabartma tozu > 1 yemek kaşığı soğuk su > Bir çimdik tuz > Alabildiği kadar un İç malzemesi: > Yarım su bardağı hazır pasta kreması > Yarım su bardağı krema > Yarım kg diri ve olgun incir > 1 bardak kavrulmuş, çekilmiş fındık içi YAPILIŞI: Şeker, yumuşamış tereyağı ve yumurtayı mikserle çırpın. Kalan malzemeleri ekleyin. Yumuşak bir hamur olana kadar unu katın. İyice karıştırın. Yağlanmış kalıba döşeyin. Tabanını çatalla birkaç yerinden delin. Önceden ısıtılmış orta ısılı fırında sertleşene kadar pişirin. İncirleri yıkayın, soyun, 1.5 cm kalınlığında parçalara bölün. Tartın üzerine önce pasta kreması ve krema karışımını dökün, üzerine incirleri ve fındıkları yerleştirin. Sadece üst kısmı yanan fırında 5-6 dakika kızartın. Ilık ya da soğuk olarak servis yapabilirsiniz. Afiyet olsun
 
 
 
 
 
 
 
Reklamı Geç
KAPAT