BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Sinemada savaşı kaybettik

Sinemada savaşı kaybettik

Türk sinemasındaki aksiyon ve savaş sahneleri ‘komedi’ filmlerini aratmıyor. Çin, Tayland, Rus, Hindistan sineması ise her geçen gün gelişen görsel efekt ve kurgularıyla aldı başını gidiyor.



> M. Kurtbay Önür - İSTANBUL Bir televizyon kanalında yayınlanan dizideki ‘Mohaç Meydan Savaşı’ sahnesi oldukça tartışıldı. Köşelerde, programlarda eleştirilerde bulunuldu. Aslında Türk sinemasında aksiyon sahnelerindeki traji-komik görüntüler sinemamızın ‘kronik’ vakaları. Yeşilçam’ın oldum olası en büyük zaafı olan, iyi bir ‘aksiyon’ sahnesi çekememe hastalığı, yıl 2011 olmasına rağmen sürüyor ve Türk seyircisini üzüyor. Tarihin yapraklarından beyaz perdeye kurgulanan ecdadını, haşmetli ve heybetli bir şekilde görmek isteyenler, sahte replikler ve başarısız efektlerle dolu çalışmaları görünce hayal kırıklığına uğruyor. Seyirci ne zaman bir ecnebi filmi izlese, ‘hah şöyle yaa, savaş böyle olur!..’ tepkisini veriyor. ‘Hieeyyyt breahhh savulun!..’ diye çığırıp, elinde kılıcıyla ekranda 360 derece fırıl fırıl dolanan, hem seyircinin hem de atının başını döndüren, 15 kişiyi aynı anda öldüren, kahramanları seyirci pek tutmuyor. Ya da kanlı dövüş sahnesinde ters takla, üç parende atıp “Haahaho, hoyyyt!.. Hoopp!.. Gelin bakalım!..” diye sırıtan esas oğlanları, dayak yerken, niçin güldüğü bir türlü anlaşılmayan figüranları basit buluyor. Tabii kulaklarımızda çınlayan “dufffffş, duffffş’, ya da ‘dıkşinya dıkşiiinya’ efektleri yerli film izlerken gördüğümüz sahnelerle, yabancı sinemadaki aksiyon sahneleri arasındaki bariz uçurumları gözler önüne seriyor. Çünkü normal bir insanın dahi kavga ederken o kadar abuk subuk hareketi yapmayacağını biliyor. Aylarca çalışıyorlar Yabancı sektör; Er Ryan’ı Kurtarmak, Braveheart, Son Samuray, Yüzüklerin Efendisi, Full Metal Jacket, filmindeki savaş sahneleri ile oskarları toplarken, sinema ve televizyon izleyicisini ‘hop’ oturtup, ‘hop’ kaldırıyor. Tekrarında dahi seyirciyi farklı bir atmosfere sürüklüyor. Profesyonel, figüranlar, karakterler; kostümleriyle, hareketleri, eğitimleriyle, sahnedeki ‘o’ anı en iyi şekilde sahneliyor. Abi adamlar yapmış yaa!.. Elin yönetmeni, yapımcısı her nevi atraksiyonu, gerçek hayata bire bir uyduruveriyor. Sinema sektöründe henüz istediğimiz olgunluğa ve profesyonelliğe erişmediğimiz için, İran, Çin, Tayland ve Hindistan sineması Avrupa’da ve Amerika’da beğeniyle takip ediliyor. Düşük prodüksiyonlarına rağmen, aksiyon sahnelerini tabana yayıp, sanatları ve incelikleriyle filmlerini süslüyor. Batı sineması ise aksiyonu zirvede kullanıp, seyircinin her sahnede ‘tel tel’ gerilmesini sağlıyor.
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT