BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Yerli otomobil

Yerli otomobil

Yerli otomobilimizin olmasını en çok kim istiyor? Tüketicinin böyle bir derdi yok. Soran olsa resmî görüş kabilinden, aaa, ne iyi olur der ama dert etmez. Üretici de istiyormuş gibi yapar. Zaten yapıyorlar. Üretici istemiyor, tüketici istemiyor.



Yerli otomobilimizin olmasını en çok kim istiyor? Tüketicinin böyle bir derdi yok. Soran olsa resmî görüş kabilinden, aaa, ne iyi olur der ama dert etmez. Üretici de istiyormuş gibi yapar. Zaten yapıyorlar. Üretici istemiyor, tüketici istemiyor. Kim istiyor. Bu kabil işler eskiden milli mesele sayılırdı, şimdi ne sayılıyor bilmiyorum. Başkalarının markalarında istenirse yerlilik oranı çok kısa sürede yüzde 90’a hatta 95’e kadar çıkarılabilir. Ama yerli otomobil deyince kastedilen her şeyi ile bizim olan bir otomobil. Galiba bu ısrarın ilk sebebi prestij. Her şeyi ile bizim ya da bizimmiş gibi olan bir otomobil hiçbir işe yaramasa mecbur tutulması halinde kamu araçları tepeden tırnağa adı dahil her şeyi yerli olan otomobilleri kullanmak zorunda kalır. Beni de işin bu yönü mutlu eder. İlçe, il demeden Türkiye genelini tarayın belediyelerin ekseriyetinde makam otosu olarak hep lüks markaların kullanıldığını görürsünüz. Yerli markamız yok ama Türkiye’de üretilen markalarımız var. Başkanlarımız nedense tercih etmiyor. Satın almak yerine kiralamak bu tercihin cevaz yolu oldu. Kaymakamlarımız lüks otomobil kullanıyor. Valilerimiz öyle. Ankara bürokrasisi öyle. Paşalarımız öyle. Kamuya araç alırken ya da kiralarken en az yüzde 80 yerlilik oranı şartı koymaya engel ne var? Şimdiden alışsınlar. İstisnaları olsun tabi.. Başkanlık sistemi olsa sadece başkan ve adamları istisna olsun, derim. Madem parlamenter sistem.. Cumhurbaşkanı ve Başbakan hariç herkes yerli üretime binsin, diyebiliyor muyuz? Bunu diyemeyeceksek yarın yerli üretime bu insanları nasıl bindireceğiz. Mecbur tutunca herkes numunelik bir yerli bulunduracak, öbürü hediye diyecek, emanet diyecek, hanımın diyecek, özel aracım diyecek ve onunla dolaşacak. .... Şu anda 1600 cc’nin üzerindeki araçlarda vergi yükü kademeli olarak artıyor. 3000 cc’den sonra yüzde yüzü geçiyor. Bu ne demek? Ben 1600 ve altındaki otomobillere teşvik uyguluyorum, demektir. Teşvikin amacı ne.. Yani küçük otomobil kullanılmasını neden teşvik ediyoruz? Yakıt tüketimi az olduğu için.. Çevreyi daha az kirlettiği için. Bugün öyle otomobiller var ki 2000 cc olduğu halde 1600 cc’den az yakıt tüketiyor, çevreyi daha az kirletiyor. Önce teşvikte veya vergi diliminde tutarlı inandırıcı hale gelmek lazım. Vatandaşın büyük motorlu araca binmesine neden engel oluyoruz.. Vatandaşa engel olurken kamu kurumlarında neden âdeta örtülü teşvik uyguluyoruz. En üst kademeyi istisna tutarsak kamuda 1600 cc’lik makam aracı var mı?
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT