BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Bu da Avrupa’nın ‘çılgın proje’si

Bu da Avrupa’nın ‘çılgın proje’si

‘Kanal Avrupa’ üç nehir ile iki denizi birleştirecek. Karadeniz ve Kuzey Denizi buluşacak



ÖZEL HABER MEHMET KOCA Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın ilan ettiği Türkiye’nin asırlık projesi Kanal İstanbul, Avrupalılar’a ilham kaynağı oldu. Avrupa Birliği, Almanya ve Fransa’nın öncülüğünde 50 milyar euroluk dev bir kanal projesini hayata geçirmek için kolları sıvadı. Proje ile Manş Denizi ve Karadeniz, binlerce km uzunluğunda kanal ile birbirine bağlanacak. Tuna’yı Main Irmağı’na bağlayacak olan Ren-Vlain-Tuna Kanalı’nın hizmete girmesiyle, Kuzey Denizi-Karadeniz arasında 4 bin km uzunluğunda ticaret nehri ortaya çıkacak. ŞEHİRLERİ BİRLEŞTİRECEK Başbakan Erdoğan’ın Marmara Denizi ile Karadeniz’i birleştirecek Kanal İstanbul Projesi, Avrupa İç Limanlar Federasyonu’nu harekete geçirdi. Avrupa Birliği, Karadeniz ile Manş denizini iç liman ve nehirle birleştirecek dev proje için ilk adımı attı. 135 Avrupa şehrinin ekonomisini canlandıracak olan kanalın en büyük hedefi, karbon salınımını yüzde 65 oranında düşürmek olacak. Avrupa yollarında kamyon ve TIR sayısı kanalın faaliyete geçmesiyle yüzde 70 oranında azalacak. 500 milyon insana daha rahat ulaşım sağlamayı ve lojistik altyapı ile taşıma maliyetlerini asgariye indirmeyi planlayan Avrupa Birliği; Paris, Berlin, Brüksel, Budapeşte ve Viyana’yı kanallar ile birleştirecek. KANAL 4 BİN KM Fransa, Manş’tan Sen Nehri ile Tuna’ya ulaşacak. Almanya da Ren’i Tuna’ya bağlayıp Kuzey Denizi’ni Karadeniz’e taşıyacak. Kanalın uzunluğu 4 bin km olacak. MANŞ’TAN KARADENİZ’E... Kanal Avrupa Projesi, 2020 yılında kısmen tamamlanmış olacak. Manş Denizi’ne kıyısı olan Antwerp Limanı’ndan?Romanya’nın Köstence Limanı’na, yani Karadeniz’e uzanacak dev projede, ilk aşamada 9 ülkede 35 şehirde kanal ulaşım merkezleri ve limanları yapılacak. Avrupa İç Limanlar Federasyonu (EFIP) kararıyla Paris, Berlin, Brüksel, Budapeşte ve Viyana, kanal projesinin merkezinde yer alacak. Trafik, EFIP tarafından belirlenen bir komuta kontrol merkezi tarafından idare edilecek. 2020’DE TAMAMLANACAK 2050 yılında, her 10 insandan 8’inin şehir bölgelerinde bulunacağını hesaplayan AB yöneticileri, önümüzdeki dönemde ürün ve insan taşımacalığı için alternatif yol projeleri üretiyor. Avrupa’nın önemli şehirlerinin su yolları üzerinde olması; “sürdürebilir sevkiyat ağı, etkin yolcu taşımacılığı, yeşil yük lojistiği ve dağıtımı” için kritik önem taşıyor. Berlin, Brüksel, Paris, Budapeşte ve Viyana belediyeleri ise bu yenilikçi ve etkin projeye, hem istihdama büyük katkı sağlayacağı hem de artan nüfus ihtiyaçlarını gidereceği için tam destek vereceklerini açıkladı. Önümüzdeki günlerde ihalesi yapılacak projenin. 2020’de tamamlanması bekleniyor. BOĞAZLAR DEVRE DIŞI MI? Kanal Avrupa projesiyle birlikte Karadeniz’le kıyısı olan ülkelerden Avrupa limanlarına sefer yapacak gemilerin, nehir trafiği ile taşıma yapacağı, böylece İstanbul Boğazı’nın devre dışı kalacağı belirtiliyor. Kanal İstanbul’un uzun vadeli jeopolitik süreçte Avrupa için sıkıntı olabileceği ve deniz trafiğinde denetimin Türkiye’nin eline geçeceği öngörüsü; Avrupalılar’ın, Kanal Avrupa’yı daha da öne almasına sebep oldu. AB İç Liman Taşımacılığını Destekleme Kararı çerçevesinde imzalanan anlaşma ile, üye olmayan ülkelerin politik manevralarından uzak durulması hedefleniyor. Doğu Avrupa’da bulunan ve şu anda sadece lokal anlamda taşımacılığın yapıldığı Tuna Nehri de projede yer alıyor. Tuna’nın, Sen ve Ren nehirleriyle birleşmesi planlanıyor. 500 milyon yolcu taşınacak hava kirliliği azalacak Kanal Avrupa Projesi ile Avrupa Birliği sınırları içerisinde bulunan 500 milyon insanın hedeflendiği belirtildi. Mevcut 150 milyon ton nehir taşımacılığının, Kanal Avrupa ile 1 milyar tona çıkması bekleniyor. Nehir yollarının tek bir ağda toplanmasıyla birlikte karbon emisyonu da yüzde 65 civarında azalacak. Tren taşımacılığı ile desteklenecek proje ile, nehir kanallarıyla gemi taşımacılığı artırılacak. Enerji tasarrufunun sağlanması ve taşıma maliyetlerinin düşürülmesi planlanan proje dâhilinde, büyük hacimli taşımalar da yapılacak. Şu anda Avrupa nehirlerinde yüzde 24 kum ve çakıl, yüzde 24 sıvı kargo, yüzde 21 kömür, yüzde 14 kuru yük, yüzde 11.5 tarımsal yükler ve yüzde 5.5 oranında metal ürün taşımacılığı gerçekleşiyor. Kanal Avrupa’nın faaliyete geçmesi ile birlikte sıvı kargo ve kuru yük taşımacılığında artışın olacağı tahmin ediliyor....
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT