BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Metrobüs güzergâhı mağdurları

Metrobüs güzergâhı mağdurları

Metrobüs için yol genişletme çalışmaları yapılan güzergâhta ara sıra sanki vazifeliymiş gibi dolaşıyorum. Genişletmeden dolayı ana cadde üzerindeki birçok bina yanyola neredeyse sıfır hale gelmiş. Önünde araçla durmaktan vazgeçtim, yaya bile zor girer o binalara..



Metrobüs için yol genişletme çalışmaları yapılan güzergâhta ara sıra sanki vazifeliymiş gibi dolaşıyorum. Genişletmeden dolayı ana cadde üzerindeki birçok bina yanyola neredeyse sıfır hale gelmiş. Önünde araçla durmaktan vazgeçtim, yaya bile zor girer o binalara.. Bu insanlar mağdur edilmiş sayılır mı? Hukuk fakültesi öğrencilerine münazara sorusu olarak sormak lazım. İkiye ayrılsınlar, bir kısmı evet, edilmiş olurlar, desin.. Öbürleri mağdur edilmiş olmaz, desin.. Ben mağdur edilmiş olmazlar, safında yer alarak devam edeyim: Bu binalar yapılırken yoldan ne kadar içeride olmaları gerektiğini düzenleyen bir mevzuat vardı. O mevzuata uymuşlar mı, hayır. Buraya bu binayı yapamazsın, diyen çıkmış mı hayır. Peki o binalar ne zaman yapılmış? 960’lı yıllarda yapılanı bile var.. O zaman oralar dağ başı sayılıyormuş. Yol da şehirler arası yol. Günün birinde şehrin içinin içi olacağı kimsenin aklına gelmemiş.. Yani gelmemiş olduğunu farz edip mazeret sayalım. Peki 2002 yılında yola neredeyse sıfır yapılan binaya ne demeli? Sahibine mi kızalım, inşaat izni verene mi, izin yoksa göz yumana mı? Benzin istasyonlarından birinin iki sıra pompasından bir sırası gitmiş.. Onlar da yanyola sıfır olmuş. O istasyon orada durduğu müddetçe oraya yakıt almak için giren de çıkan da trafiği durdurur. Yavaşlatır. Zaten tek şeritlik yanyol.. İçeri girmek için yavaşlayacaksın.. Çıkmak için fırsat kollayacaksın. Bu aziz vatandaşımız mağdur edilmiş sayılır mı? Ben hukuk bilmiyorum, ama şöyle düşünüyorum: Eğer ilk kurulduğu zaman yolla arasında bırakılması gereken mesafeye riayet edildiyse, ama yanlış ama doğru o günün yürürlükte olan teknik şartnamesine uyuldu ise, bu genişletme çalışması dolayısı ile pompalarından ikisi gitmiş, müşteri, sayısında azalma olmuş ise mağduriyetinin giderilmesi lazım. Eskiden “vatan için” denildiği zaman akan sular durur, birçok yerde de gayri meşru işlere paravan olurdu. Şimdi “vatan için”in yerini “kamu yararı” kavramı aldı. Kamu yararı şunu bunu mağdur etme hakkı vermez. Mağduriyetin de kırk şekli var. Sadece yıkmaktan ve el koymaktan ibaret değil. Yanyolu bariyerle ayırırsınız, adamın mağazasına giriş çıkışları azaltırsınız mağdur etmiş olursunuz. Hangi şartla? Binası yapıldığı tarihteki mevzuata uygunsa.. O gün istenilen payı ayırmışsa.. Yolla arasında yeterli mesafe bırakmışsa mağdur sayılır. Bırakmamışsa, fırsatçılık yapmışsa bize ne.. Bir ihlal nihayete ermiş olur. Herhalde bu işleri o güzergâhta mülk sahibi olanların dışında dert eden yoktur. Biz Türk’üz, Türk, amaaaan, bize ne der. Biz, bize ne desek de belediyenin alışkanlık kazanmamız için bu konularda bizi bilgilendirmesi lazım. Kaç bina var, kaçı usulüne uygun yapılmış, usulüne uygun yapılanlardan mağdur olan var mı? Varsa önerdikleri bir çözüm var mı?
 
 
 
 
 
 
 
KAPAT