BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Atın seyisi, eşeğin semeri

Atın seyisi, eşeğin semeri

Pazarlamanın ne olduğunu ve nasıl çalıştığını bi anlat diyenlere, “Eşeğin aklına karpuz kabuğu getirmektir” diyorum. Adını yeni duydum, “Biyomimik Pazarlama” diye bir şey varmış. Canlılar âleminde, doğada olup bitenlerden ders ve ilham alıp, pazarlamada daha etkili olabilmenin yollarını ifade ediyormuş.



Pazarlamanın ne olduğunu ve nasıl çalıştığını bi anlat diyenlere, “Eşeğin aklına karpuz kabuğu getirmektir” diyorum. Adını yeni duydum, “Biyomimik Pazarlama” diye bir şey varmış. Canlılar âleminde, doğada olup bitenlerden ders ve ilham alıp, pazarlamada daha etkili olabilmenin yollarını ifade ediyormuş. Bilim ve teknoloji, oldum olası, tabiatı ve canlıları inceliyor, taklide çalışıyor. Belgesellere de yansıyan doğa araştırmaları sonunda bilim adamları ve arkasından iş dünyası pazara yeni yeni ürünler ve uygulamalar sürüyorlar. Akıllı pazarlamacılar, tabiattaki canlıları, varlıkları, şekilleri, sembolleri, imajları yakından inceliyor, bunları ürünlerine yansıtmak, insan davranışlarını anlamak ve tahmin etmek için ve mesajlarını kitlelere iletebilmek için yeni yollar arıyorlar. Pazarlama, hayvanlar âleminden hem görsel, hem mecazi, hem de fonksiyonel bakımdan yararlanıyor. Volkswagen’in efsanevi tosbağa modeli hepsine bir örnek. Müşterilerin toplu davranışlarını anlamak ve onları etkilemek için, karınca ve arılardan, kuşlardan ve balıklardan, koyunlardan ve öküzlerden ilham alarak, sosyal medya dünyasına ulaşmak da başka bir örnek. Facebook’tan Twitter’a, mağazadaki hareketlere...?Twitter logosu olan civciv bile bir biyomimik pazarlama örneği. Hayvanların zihinlerde ve kültürlerdeki yerleşik algıları, temsil ettikleri sembolik özellikler de pazarlamacılar tarafından hem ürünlerini hem de mesajlarını geliştirmede bol bol kullanılıyor. Firmaların ürünlerine kazandırmak istedikleri özellikleri en iyi yansıtan hayvan figürleri ve sembollerine dair örnekler o kadar çok ki... Çizgi roman kahramanlarının çoğunun hayvanlar ve canlılar âleminden alındığını da dikkatinize?sunarız.?Bremen Mızıkacılarını da... Bu vesileyle, birer biyomimik pazarlama (yani eşeğin aklına karpuz kabuğu getirmek) metaforu olarak, “At binicisine göre kişner”; “Eşeğinden alamayan hıncını semerinden çıkarır” sözlerini de şuraya not düşelim. Şu sıralar dış ve iç politikada olup bitenleri bu sözler ışığında nasıl değerlendiririz bir düşünelim. Sahi, hayvanlar düşünebiliyorlar mı? > (Pazarola, pazar günleri yayınlanır.)
 
 
 
 
 
 
 
KAPAT