BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > 10 numara karmaşa!

10 numara karmaşa!

10 Numara yağın yakıt olarak kullanımı yasak ama satışı serbest! Yollarda benzinciden çok yağcı var!



ÖZEL HABER ERCAN SEKİ Yol açtığı facialar sebebiyle ‘katil yakıt’ olarak anılan ‘10 numara’ yağların yakıt olarak kullanımı bir türlü önlenemiyor. Şehir içinde artan denetimler yüzünden merdiven altına inen ‘10 numara’ yağlar, otobüs ve kamyonların yoğun olarak geçtiği şehirlerarası yolların kenarlarında, hem de ışıklı reklamlar eşliğinde satılıyor. UCUZ AMA ZEHİRLİ 10 numara yağ adı altında satılan yakıt, 16-18 litrelik tenekelerde 35-40 TL arasında satılıyor. Yakıt olarak bunu kullanan kamyon ve otobüsçüler, kilometrede 1-1.5 lira sözde kâr ediyor. Aracın motoruna verdiği zararı ve çevreye yaydığı zehri ise maalesef umursayan yok. 10 numara yağlar Türkiye’nin hemen her bölgesinde rahatlıkla temin edilebiliyor. Kamyon, otobüs ile TIR’ların yoğun olarak bulunduğu sanayi siteleri ve garajlardaki satış yerleri, son aylarda artan denetimler sebebiyle şehirlerarası yol kenarlarına taşındı. Yoldaki yoğunluğa göre, satılan 10 numara yağın miktarı da artıyor. Mesela Pamukova güzergahında 1 günde satılan yağın 10 bin tenekeyi bulduğu belirtiliyor. Sakarya-Bilecik ve İzmit-Orhangazi , Karacabey-Susurluk ve Balıkesir yollarında neredeyse benzin istasyonundan fazla 10 numara yağ dükkanı bulunuyor. 10 numara yağın araçlarda yakıt olarak kullanılması kanunen yasak. Ancak devlet kurumları arasında yaşanan yetki karmaşası yüzünden yasak bir türlü uygulanamıyor. ‘Madeni Yağların Ambalajlanması ve Piyasaya Sunumu Hakkında Tebliğ’in uygulanması ile görevli kuruluşların sayısı saymakla bitmiyor. Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu ile Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı ve Emniyet Genel Müdürlüğü ve Belediye Zabıtası arasındaki yetki karmaşası, ‘katil’ yakıt satıcıları ile başa çıkılamamasının en önemli sebebi. YILLIK VERGİ KAYBI 1 MİLYAR Petrol Sanayi Derneği’nin (PETDER) verilerine göre, Türkiye’de yakıt olarak 2009 yılında yaklaşık 1 milyon ton, 2010’da 1.5 milyon ton, 2011 yılının ilk 6 ayında ise 800 bin ton 10 numara yağ kullanıldı. Yapılan hesaplamalara göre, bu yağın kullanımı sebebiyle devletin uğradığı vergi kaybı 3 yılda 3 milyar lirayı aştı. Eğer bu araçlar 10 numara yağ yerine mazot veya benzin kullansaydı, devletin akaryakıttan elde ettiği vergi miktarı yılda 1 milyar lira daha fazla olacaktı. 10 numara yağlar ulu orta satılıyor. OTOBÜS ALEV ALEV YANMIŞTI Alınan bütün tedbirlere rağmen 10 numara yağın yakıt olarak kullanılması önlenemiyor. Mazot yerine 10 numara yağ kullanan bir yolcu otobüsü geçtiğimiz Haziran ayında Giresun yakınlarında alev alev yanmış, yolculardan 10’u feci şekilde can vermişti. SEYYAR YAĞ İSTASYONU Şehirlerarası sefer yapan kamyon ve otobüsler, yasak olmasına rağmen 10 numara yağ bulmakta hiç zorlanmıyor. Kaçak faaliyet gösteren seyyar yağ istasyonlarına yanaşıp depolarını dolduruyorlar.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 106303
    % 0.32
  • 3.9032
    % -0.75
  • 4.6246
    % -0.25
  • 5.1975
    % -0.49
  • 162.199
    % -0.38
 
 
 
 
 
KAPAT