BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > 2000’in ipek yolu

2000’in ipek yolu

Tarih kitaplarının tozlu sayfalarındaki “İpek Yolu” yeniden hayata geçmek üzere. Bütün Orta Asya’yı geçecek çağdaş yolun bir durağı da eskiden olduğu gibi İstanbul olacak



İpek yolu, tarihte, dünyanın en zengin ve en uzun uluslararası ticaret yolu olarak bilinir. Çin’den Avrupa’ya kadar uzanan ucu bucağı görünmez deve kervanlarının çöllerden, dağ geçitleri arasından ilerleyişi, Roma, Arabistan ve Hindistan saraylarına taşınan baharat ve ipek işleri, binlerce kitaba hatta filmlere konu oldu. Günümüzde ise bilim adamları, tarihçiler ve arkeologlar bölgede incelemeler yapmak üzere canla başla çalışıyorlar. Bu arada, maceracı turistlere yönelik ipek yolu turları ve bilgilendirici programlar düzenleniyor. İmparator Jing’in “gömülü ordu”sunun bulunduğu Xian’dan başlayan gezi, Doğu Türkistan’da Turfan, Urumçi ve Kaşgar’a kadar uzanıyor. Çağdaş ipek yolu sırasıyla Bişkek, Özbekistan’dan Buhara, Semerkand, Taşkent, Türkmenistan’dan Aşkabad, Bakü, Türkiye’den İstanbul ve son durak olarak Hollanda’nın Rotterdam şehrine kadar uzanıyor. Traceca ticaret otobanı olacak İpek yolu üzerinde ticaretin ve kültürel ilişkilerin yeniden canlandırılması amacıyla bölge ülkeleri yoğun çaba sarfediyor. “TRACECA” adı verilen güzergahın oluşumu için girişim başlatıldı. Orta Asya-Avrupa kara ve demir yolu projesinin tamamlanması için mali yardım yapılıyor. Japonya ilgili ülkelere yüzde 40’ı ulaşım, yüzde 60’ı enerji sektöründe kullanılmak üzere 1 milyar dolar kredi verdi. ABD Kongresi’nde, ipek yolu strateji planı olarak bilinen Amerikan şirketlerinin doğrudan Orta Asya’da petrolden doğalgaza kadar her türlü yatırım yapmasını kolaylaştıracak proje kabul edildi. TRACECA çerçevesinde ele alınan, ipek demir yolunun Türkiye’den geçmesi için gerekli gayret biraz da bize düşüyor.
 
 
 
 
 
 
 
Reklamı Geç
KAPAT