BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Sofranız salatasız kalmasın

Sofranız salatasız kalmasın

Türk mutfağının renkli garnitürü salata iştah açıcı, sağlıklı ve lezzetli bir yiyecektir. Başta yeşil sebzeler olmak üzere birçok gıdadan yapılan salatalar, protein, karbonhidrat dengesi, renk ve tat uyumu ile de sofraların vazgeçilmezidir...



Annem mevsimine göre, yeşil salata, marul, domates, hıyar, sivri biberle hazırlayıp maydanozla süslediği, zeytinyağı, limon ya da sirkeyle karıştırdığı salatayı masaya her zaman yemeğin yanında getirirdi. Bir çok Türk sofrasında olduğu gibi, bizim evde, salata yemekle birlikte yenilen, turşu gibi bir iştah açıcı idi. Klasik Türk sofrasında masaya yemek yanında gelen salata, bugün tek başına yenilen bir yemek çeşidi oldu. Batı mutfağında salata her zaman yemekten ayrıdır. Genelde yemeğin sonuna doğru peynirle birlikte servis yapılır. Son yıllarda bu usul bizde de kabul gördü. Modern hayatın hızı etkiledi. Az ve hafif yemek modası çıktı. Artık salatayı iştah açmak için değil, aksine bol yeşille karın doyurup, bir öğünde gereken tüm gıdaları birlikte almak için kullanıyoruz. Bu değişimin sebebi yalnızca batı özentiliği olamaz. Bence salatada kullanılan malzemelerin çoğalması, daha doyurucu daha lezzetli maddelerin eklenmesi de önemli faktör. RENKLİ VE SEVİMLİ GARNİTÜRLER Lokantalarda ya da kafelerde, bir tabak salata istediğinizde önünüze gelen kocaman tabakta protein, karbonhidrat yani sağlık yönünden gerekli tüm ürünler mevcut. Lezzet konusunda da sebze, meyve, hamur işi, kuru yemiş kısacası her tat var. Yazının başında saydığım 4-5 çeşit salata malzemesi bugün 15-20’ye ulaştı. Her cins peynir, pişmiş ya da salamura cinsi etler, balıklar, sucuk, salam, sosis, pastırma gibi beyaz, kırmızı et çeşitleri, makarna, haşlanmış pirinç, bulgur, kuru ya da yaş sebzeler eklendi derken meyvelerin ilavesi de moda oldu. Son günlerde üzerinde kuru yemiş (ceviz, badem, çam fıstığı gibi) olmadan servis yapmıyorlar. Taze mısır, ufak turşular, zeytin taneleri, kuru domates, kapari, turp ise tabağa lezzet katan renkli ve sevimli garnitürler. ZAYIFLAMAK İÇİN BOL BOL TÜKETİN Salatanın bir diğer iyi yanı, elinizdeki az kalmış malzemeleri tadlarında uyum sağlamak kaydıyla bir kase içinde karıştırıp, hoş kokulu bir sosla değerlendirebiliyorsunuz. Hem masadakiler doyuyor, hem de yeme/içme bütçenizde ekonomi yapmış oluyorsunuz. Çok iyi biliyoruz, bütün zayıflama perhizlerinde bol bol salata yiyin uyarısı var. Eh kilolar için de iyi bir yol. Çalışan kadınların şikayeti kısıtlı zamanlarında yeşil yapraklı salataları tek tek uzun uzun yıkamakdır. Ama son aylarda büyük marketler buna da çare buldu. Artık, hazır, yıkanmış ve paketlenmiş, yeşil salatalar satılıyor. Yapacağınız iş basit, marketten alıp evde tabağa boşaltmak ve ağız tadınıza uygun başka malzemeleri ekleyip, üzerine sosunu gezdirmek. Bu arada sosun önemini de vurgulamak gerekir. Güzel hazırlanmış bir sos, salatamızın tadını bir kat daha arttırır. Bildiğimiz en basit sos: Zeytinyağı-limon. Buna hardal, sarımsak, kekik, kırmızı biber, nar ekşisi ekleyebilirsiniz. Makarna gibi hamur işi malzeme kullanıyorsanız, yoğurt ve krema karışımı bir sos damağınıza daha uygun olacaktır. ZENGİN BİR SALATA KİTABI Tüm bu bilgilerden sonra, size bu konuda yazılmış bir kitabı tanıtmak istiyorum. Kitabın adı: % 100 Salata. Yazarı: Mesut Erdoğan, Fotoğraflar: Buğrahan Şirvancı, İnkılap Kitabevi. Mesut Erdoğan, 5-6 yıl önce yurt dışında Türk mutfağı tanıtımlarında birlikte çalıştığım mutfaktaki beceri ve marifetlerini yakından tanıyıp, takdir ettiğim bir şef. Kitaptaki tarifler de bunu gösteriyor. Bulunabilen, fazla pahalı olmayan malzemelerle hem mideye hem göze hitap eden salata tarifleri vermiş. Buğrahan’da objektifini mükemmel kullanarak, bu salataları adeta yenilecek kadar canlı Kitabın sayfalarına taşımış. Çoğunun malzemesinde, protein, karbonhidrat dengesi, renk ve tat uyumluluğu gözetilmiş. Kitabın bir diğer faydalı, güzel yanı, değişik salata sosu tarifleri vermesi. Salataya ilave edilecek yeşil otlar, sirke, limon gibi ekşiler, evde yapılabilecek çıtır garnitürler de unutulmamış. Detayları ile anlatılmış. Kitap; Basit Salatalar-Yeşil Salatalar-Diğer Salatalar-Ilık Salatalar olarak dört kısımda 71 tarif içeriyor. Ayrıca 12 çeşit değişik salata sosunun kaşık, bardak gibi kolay ölçülerde tarifi var. Aşağıda sizin için seçtiğim iki salata, çok beğendiğim bir sos, ayrıca evde fırınınızda kolaylıkla yapabileceğiniz salata süsü bir kıtırın tarifini veriyorum. Tadını, görünümünü, kokusunu beğeneceğinizi umuyorum. Yeter ki malzemeniz taze olsun... Afiyet olsun. Mesut Erdoğan kitabında 71 salata tarifi veriyor. TAZE OTLU LiMON SOSU > 1.5 bardak sızma zeytinyağı > Yarım bardak (100 ml) limon suyu > 1 adet limonun rendelenmiş kabuğu > 1 çay kaşığı şeker > 1 çay kaşığı tuz > 1 çay kaşığı karışık tane biberler > Her birinden 5 dal olmak üzere, taze fesleğen, taze kekik, maydanoz Bütün malzemeyi karıştırıcıya (blender) koyun. Çalıştırın. Uygun kıvama geldiğinde bir kavanoza koyarak buzdolabında saklayın. HARiSSALI KITIRLAR > 1 yemek kaşığı pul biber > 1 tatlı kaşığı kimyon > 1 tatlı kaşığı ezilmiş sarımsak > 1/2 bardak sızma zeytinyağı > 1 çay kaşığı tuz Bir adet yufkayı tezgahın üzerine serin. Üzerini bir fırça yardımıyla harissa sosla kaplayın. Diğer yufkayı üzerine serin. Bir merdane yardımıyla üzerinde gezinerek iki yufkanın birbirine yapışmasını sağlayın. Ardından bir bardak yardımıyla yuvarlak parçalar kesip 175 derece ısıtılmış fırında altın sarısı renk alıncaya kadar tutun. Salatanızla birlikte servis yapabilirsiniz.
 
 
 
 
 
 
 
KAPAT