BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > “Birimiz Hep İçin...”

“Birimiz Hep İçin...”

Yönetmen/Yazar bu oyunda, zaman ve mekân kavramlarını, kendine özgü bir davranışla, bir araya getirmiş. Muhtelif çağlardan değişik kimlikleri, hafif bir hikâye içinde sunmuş. Ve bu davranışında başarılı olmuş; hiciv boyutunu bir hayli genişletmiş.



Yönetmen/Yazar bu oyunda, zaman ve mekân kavramlarını, kendine özgü bir davranışla, bir araya getirmiş. Muhtelif çağlardan değişik kimlikleri, hafif bir hikâye içinde sunmuş. Ve bu davranışında başarılı olmuş; hiciv boyutunu bir hayli genişletmiş. Meselâ, çocukluk çağımızın, vazgeçilmez bir romanı..Üç Silahşörler..Yıllarca sinemaya uygulanmış, müzikallerden, heyecanın hakim olduğu filmlere kadar..Atos-Portos-Aramis ve D’Artagnan..bu üç kahraman ve değişmez komutanlarını, zarif bir hiciv içinde; tabii muhayyel bir hikâye içinde yaşatmış. Sonra, Mafya..İtalya göçmenlerinden, Amerikan halkına yansıyan bu çete simgesi..Değişik çeşitlemelerle bu oyunda mevcut.. Ünlü yazar Becket’in silik bir gölgesi, o da var. Velhâsıl yazar/yönetmen, oyunun hikâye düzeni içinde, gerekli gördüğü her kimliği eserine almış. Ve bunu da iyi kullanmış. Olaylar bir gecekondu çevresinde başlıyor, gelişiyor ve bitiyor. Oluşturulan bu muhayyel/gerçek kahramanların, birbirlerine karışan davranışları. Edebiyatımızda Şahtiye denen bir şiir tarzı vardır. “Ciddi düşünceleri, iğneleyici bir üslûpla anlatan şiirlere de” denir. Zühtü Erkan, kendi tiyatro anlayış ve yorumu içinde bir şahtiye yapmış. Oyunda hikâye edilen olayları, trajik sahnelerle anlatsaydı; belki bir an için doğal olarak gözlerimiz yaşarabilirdi. Ama varılan hüküm sadece bir “özenti” olarak nitelenirdi. Yazar/yönetmen inanç ve duyguların ayrı yorum sisteminde birleşmesinde daha rahat, -bu oyunda olduğu gibi- daha başarılı bir sonuç elde edilmiş... Sanatçılara gelince hepsi belirli bir vasatı aşmak başarısını göstermiş. Yazar/yönetmenin şahsında herkesi kutlamak isteriz.
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT