BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > AYM’de sırasını bekleyen kanun

AYM’de sırasını bekleyen kanun

Anayasa Mahkemesi, cumhurbaşkanının görev süresini netleştiren kanuni düzenlemeyi iptal ederse ne olacak? 2007’de yapılan ve cumhurbaşkanının halk tarafından seçileceğini hükme bağlayan anayasa değişikliği hâlihazırdaki cumhurbaşkanının seçiminden sonra yürürlüğe girdi.



Anayasa Mahkemesi, cumhurbaşkanının görev süresini netleştiren kanuni düzenlemeyi iptal ederse ne olacak? 2007’de yapılan ve cumhurbaşkanının halk tarafından seçileceğini hükme bağlayan anayasa değişikliği hâlihazırdaki cumhurbaşkanının seçiminden sonra yürürlüğe girdi. Geçiş sürecini düzenleyen geçici bir madde olmadığı için birkaç sene cumhurbaşkanının görev süresinin ne olduğu tartışıldı. Kimileri eski düzenlemeye göre seçildi, süresi 7 yıldır, ikinci defa seçilemez, dedi. Kimileri eski düzenlemeye göre seçildi ama seçildikten sonra ilgili madde değişti, görev süresi 5 yıla düştü, hem 5. yılın sonunda seçim yapmak lazım hem de ikinci defa aday olabilir, dedi. Hükümet de, hükümet demeyelim parlamento da ilgili kanunda bir düzenleme yaparak hâlihazırdaki başkanın görev süresinin 7 yıl olduğunu, ikinci defa seçilemeyeceğini hükme bağladı. Muhalefet bu düzenlemeyi Anayasa Mahkemesine götürdü. Anayasa Mahkemesi bu kanunu iptal ederse ne olacak? Evvela 2014’teki cumhurbaşkanlığı seçimi bu seneye alınmış olacak. Gül tekrar aday olabilecek. Olur mu kısmı ayrı olabilecek. Bu da iktidar partisinde bütün hesapların yeniden gözden geçirilmesi demek. Parti tüzüğüne göre bir kimse 3 dönemden fazla milletvekili seçilemiyor. Kabinenin dörtte üçü üç dönemdir milletvekili.. Tüzüğü işletirlerse yeni dönemde olmayacaklar. İktidar partisi milletvekillerinin önemli bir kısmı yeni seçimde aday olamayacak. Başbakan 3. dönemini tamamlamış olacak. ... Hukuka göre, anayasaya göre, teamüllere göre işi bizim ülkemizde yorucu oluyor. Biz devre arasında, kural değiştirmeye alışığız. Biraz da günün şartlarına göre iş yapıyoruz. Konulan kurallara karşılıklı sadakat yok. İşin bir hukuka göresi var bir de canım hukuka göre öyle olabilir ama memleketin hayrına böyle faslı var. Neyin memleketin hayrına olduğunun kararını kim verecek.. Yani memleketin hayrına deyince sorulardan bir eksilmiş olmuyor. Anayasa Mahkemesi bu kanunu iptal ederse biz ne diyeceğiz? Eski alışkanlık parlamentonun iradesine müdahale edildi mi diyeceğiz.. Veya hukuk öyle diyor olabilir ama bu işi görmezden gelmeleri gerekirdi mi diyeceğiz. Hukuk ne diyorsa memleketin hayrına olan da odur mu, diyeceğiz. Yoksa oturup parti kapatma davasında yaptığımız gibi (hukuk ne der)i dört işlemle mi bulacağız? Parti kapatma davasında yapmıştık; Şu kadar aday var.. 4’ü Sezer’den, üçü Demirel’den kaldı.. Topla çıkar böl, bir oy fazlasıyla işi kurtarır hesabı mı tutmuştu. Gazetelerimiz bile o zaman o hesabı yapmadı mı? Kıl payı kapanmaktan kurtulur tahmini tutmadı mı? Hukuk böyle bir şey mi? ... Neticede önemli bir karar.. Başbakan cumhurbaşkanlığına çıkmazsa emekli olacak.. Cumhurbaşkanının süresi 5 yıl olursa partiye dönecek.. Nöbet değişimi gibi değil.
Reklamı Geç
KAPAT