BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Haziran 2018 Cumhurbaşkanlığı ve Meclis

Seçim sonuçlarını görmek için tıklayın.
Anasayfa > Haber > İmar çıkmazı

İmar çıkmazı

17 Ağustos depremi, Marmara’da büyük bir yıkım ve can kaybına sebep oldu. Felaketin yaraları sarılmaya çalışılırken, en büyük çöküntü inşaat sektöründe oldu.



17 Ağustos depremi, Marmara’da büyük bir yıkım ve can kaybına sebep oldu. Felaketin yaraları sarılmaya çalışılırken, en büyük çöküntü inşaat sektöründe oldu. İnşaat sektöründe, Ağustos ayında bıçak gibi kesilen işler, havaların ısınmaya başladığı şu günlerde bile imar mevzuatının ağırlaşması sebebiyle canlanamıyor. Bu durgunluk, Türkiye genelinde on binlerce inşaatçı ile çalışanlarını geçim sıkıntısına sokuyor. Zemin etüdleri çıkmadı Yeni deprem hesaplamalarına dayalı İmar Yönetmeliği, Bayındırlık Bakanlığı tarafından ilave şartlar ve isteklerle yürürlüğe girdi. Bu şartların bir kısmı mühendisler tarafından makul karşılanırken, büyük bir bölümü de pratik olmaması yüzünden bir engel olarak görülüyor. Yeni ruhsat verebilmek için ilk şart, bütün ilçelerde, belediyelerin imar planlarına işlemek üzere jeolojik zemin etüdü yaptırılması. Etüd çalışmaları, yılbaşından sonra başlamasına rağmen hiçbir belediyede tamamlanamadı. Dolayısıyla zemin etüdleri planlara işlenip, yeni irtifa (kat) durumu ortaya konulamadığı için, belediyeler, parsel bazında özel zemin etüdü yaptırmayan vatandaşa ruhsat vermiyor. İşleri çok acil olanlar ise inşaat sahasının büyüklüğüne göre 300 milyon ile 10 milyar arasında değişen zemin etüd işlemi yaptırdıktan sonra ruhsat alabiliyor. Parsel bazında inceleme Belediyenin genel bazdaki jeolojik zemin etüdleri tamamlansa bile bundan sonra her ruhsat verilecek arsaya, temel inşaatında gerekli olan zemin emniyet gerilmesini hesaplamak için daha yüzeysel jeofizik incelemesi isteniyor. Vatandaşın da bunu yaptırması için en az 300 milyon ile 1 milyar lira arasında bir rakkamı gözden çıkarması gerekiyor. Depremden önce böyle bir mecburiyet bulunmuyordu. Uygulama sorumluları Daha önce inşaat mühendisi tarafından imzalanan Teknik Uygulama Sorumluluğu (TUS) mecburiyeti, şimdi harita, inşaat, mimar, makina ve elektrik mühendisi ile bahçe ve arsa peyzaj sorumluluğu olarak 6’ya çıktı. TUS sorumluluğunda mühendislere bir limit getirilmesi de fazla imza atılmasını engelliyor. Ayrıca büyükşehirlerde mühendislerin yaptıkları projeleri odalardan vize ettirmeleri sebebiyle tarifeye uyma mecburiyetleri doğuyor. Mühendislerin tarifesi uygulanırsa 500 metrekarelik bir inşaat için 5 milyar, bin metrekare bir inşaat içinde en az 10 milyar mühendislik ücreti ödemek gerekiyor. Sektördeki çarpıklık İnşaat teknikeri olarak bilinen sürveyanlar da yeni yönetmelik ile sorumluluk altına girecekler. İnşaatın yapımı sırasında görev alacak sürveyanların ruhsata işlenmesini, inşaat sahipleri erken buluyor. Çünkü ruhsat alındıktan sonra 5 yıl içinde inşaatın bitirilmesi gerekiyor. Sürveyan bir inşaatta işini bitirmeden ikinci işi alamıyor. Bu durumda ruhsatı alıp inşaata geç başlayacak mülk sahibi sürveyanı bağlamış oluyor. Ayrıca sürveyanların bir inşaat bitmeden ikinci işi alamamaları da sistemi kilitliyor. Bursa’da zemin etüdlerinin tamamlanmasından sonra, yüzlerce inşaat ruhsatı kesilecek olmasına rağmen, kayıtlı 15 civarında sürveyan bulunuyor. Ayrıca sürveyanların bir iş alma durumu, sürveyan sıkıntısı ile birlikte istedikleri ücretin de mühendislerin seviyesine çıkmasına sebeb oluyor. İnşaat sahipleri, sürveyanlarla birlikte inşaat kalfalarının da noter taahütü ile inşaatlardan sorumlu olmalarını, gerçekte işi yapanların kalfalar olduğunu bildiriyorlar. Zaten binanın sağlam yapılmasında şartlara uygunluğu tatbik edecek olanlarda inşaat kalfaları oluyor.
 
 
 
 
 
 
 
Reklamı Geç
KAPAT