BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Körfez Köprüsü 3 yılda bitecek

Körfez Köprüsü 3 yılda bitecek

İzmir-İstanbul arasını 3.5 saate indirecek İzmit Körfez Köprüsü’nde temeller yıl sonuna kadar atılacak. Köprünün 3 yıl içinde tamamlanacağını söyleyen Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, “Köprü bitsin koşarak geçeceğim” dedi.



> Nuri ELİBOL - MİLANO Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, İzmir-İstanbul arasını 3.5 saate indirecek olan otoyolun en önemli ayaklarından biri olan İzmit Körfez köprüsünün 3 yıl içinde tamamlanacağını belirterek, “Köprü açılsın yürüyerek değil koşa koşa geçerim” dedi. Bakan Yıldırım Gebze-Orhangazi-İzmir karayolunun İzmit Körfezi Geçişi’ne yapılacak asma köprünün İtalya’daki Politecnico di Milano Üniversitesi’nde yapılan rüzgar testine katıldı. Testte köprünün 230 kilometre saate kadar rüzgar hızında ufak salınımlar dışında anormal bir davranış göstermediğini ifade eden Yıldırım, hesaplamaların 2500 yılda bir tekrarlanan büyük bir depreme göre yapıldığını dile getirdi. Köprünün yapımına ilişkin teknik bilgiler de veren Yıldırım, şunları kaydetti: “Bu yıl sonuna kadar, köprü ayaklarının temel yeri hazırlanacak. O kuleler iki ayaktan oluşuyor. Denizin dibinde yaklaşık 350-400 metrekarelik bir beton, sudan arındırılmış bir tabliye yapılıyor. Altına 269 tane kazık çakılıyor. Onun üzerine bir başlık geçiriliyor. O köprü ayağının oturacağı temel. Ondan sonra ayak kısmının sudan 7-8 metre yukarıda olan kısmı karada inşa ediliyor, sonra da onun üstüne oturtuluyor. Sonraki kısımda yapı olarak çelik konstrüksiyon bizzati o ayağının devamı olarak yapılmaya devam ediyor denizin üstünde.” YÜZDE 20’Sİ ÖZ KAYNAK Projenin finansmanıyla ilgili olarak da Yıldırım, “Çerçeve anlaşması zaten imzalanmıştı. Haziran ayının ilk yarısında herhalde kredi sözleşmesini teslim edecekler. Herkes işin bir yerinden tutuyor. Türkiye’de ilk defa bu büyüklükte finansman gerçekleşiyor. Yap-işlet-devret tek bir model için Bursa artı köprü olarak ilk paket 4 milyar dolar. Tamamı 6.5 milyar dolar. Yüzde 20’si de öz kaynak. Hepsi kredi değil. Pamuk eller cebe. Şu anda yükleniciler, 200 milyon dolara yakın ceplerinden harcama yaptılar” dedi. Yıldırım, açılışta köprüden yürüyerek mi geçeceği sorusuna da “Köprü açılsın koşa koşa da geçerim” diyerek espri yaptı. Köprüyü Otoyol AŞ. için yapacak Japon ICI/ITOCHU konsorsiyumu adına Yasutsugu Kawasaki, köprünün tabliyeleri için ilk testin Danimarka’da, taşıyıcı kuleler için de Kanada’da yapıldığını, köprünün üç boyutlu ve tam halinin ilk defa Milano’da test edildiğini bildirdi. Kawasaki, “Asma köprüler depreme karşı güvenli. Bu tip köprüler için en büyük risk rüzgardır” karşılığını verdi. 100 YIL ÖMRÜ OLACAK İstanbul-İzmir arasını 3.5 saate indirecek Türkiye’nin en büyük otoyol projesi Gebze-Orhangazi-İzmir otoyolu kapsamında inşa edilecek İzmit Körfezi Geçişi Asma Köprüsünün toplam uzunluğu 2682 metre olacak. Köprünün ayakları arasında orta açıklık olarak ifade edilen mesafenin de 1550 metre olacağı, bu?uzunluğu ile dünyadaki 4. büyük, Avrupa’daki ise 2. büyük köprü olacağı uzmanlar tarafından belirtildi. Uzmanlar, köprünün ömrünün 100 yıl olacağını da söyledi. Köprüyü ayakta tutacak iki kuleden kuzeydeki 40.8 metre, güneydeki ise 34.1 metre derinliğe inşa edilecek. Asma köprüde toplam 6 şerit olacak. Köprü, deniz yüzeyinden yüksekliği 64 metre olacak şekilde inşa edilecek. Otoyol için kamulaştırma çalışmaları bitti Otoyoldaki inşaat sürecine de değinen Bakan Yıldırım, “Uygulama projeleri hazırlandı. Şu anda Gebze’den Bursa istikametine doğru yol kamulaştırma çalışmaları büyük oranda bitti. Yol çalışmaları devam ediyor. Yalova tarafında Orhangazi’ye giderken Samanlı dağı var. Samanlı geçidinde 4 kilometrelik 2 tane tünel var. O tünellere girildi, yapılıyor. Tünelin giriş ağzından 250 metreye de ilerlenilmiş durumda. Onun deniz tarafında da viyadükler var” dedi. Bakan Yıldırım, projenin 421 kilometrelik otoyol ve köprü olarak planlandığını belirterek, “5 bölüme ayrıldı. Her konsorsiyum, bir parçasını aldı. İzmir çevreyolu Atatürk Anadolu Lisesi’nden başlamak üzere bir kavşakla bağlanıyor. Bu tarafta da Gebze’nin 2.5 kilometre doğu tarafında da kavşakla TEM’e bağlantı yapıyor. Böylece köprü aksı artı bağlantısı olan ana yollar tamamlanmış oluyor” diye konuştu. Projenin ne zaman tamamlanacağına ilişkin bir soruya Bakan Yıldırım, “Sözleşmede 7 yıl öngörülüyor, ama bu yap-işlet-devret projelerinde, süre ne kadar kısalırsa, yüklenici o kadar avantajlı konuma geçiyor. Yap-işlet-devret modeliyle uzaması onların zararına” cevabını verdi. Yolun iki bağlantı halinde tamamlanmasının öngörüldüğünü kaydeden Yıldırım, “Bir tanesi Gebze’den Bursa çevreyoluna bağlantı. Bir diğeri Bursa çevreyolundan İzmir’e. Her ne kadar paralel inşaat yapılsa bile, zannediyorum Bursa’ya olan kısım çok daha önceden açılmış olabilecek. Tahminim 3 yıl içinde köprü dahil İstanbul-Bursa bağlantısı bitmiş olur. Köprü 3 yıl içinde biter” dedi.
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT