BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Önce İnsan...

Önce İnsan...

Oyunu tarihî bir trajedinin sahneye ve dolayısıyla yaşadığımız döneme yansıması olarak yorumlayabiliriz. “Önce İnsan” olabilmenin erdemi, bütün duygu ve düşünceler;



Oyunu tarihî bir trajedinin sahneye ve dolayısıyla yaşadığımız döneme yansıması olarak yorumlayabiliriz. “Önce İnsan” olabilmenin erdemi, bütün duygu ve düşünceler; suçlama ve savunma, varılmak istenen ideal sonucun tek hedefi olabilir mi? İnsan yüreğini dolduran ve zaman zaman insancıl duygulardan mahrum bir hedefe yönelebilir mi? Bugün bile, Sultan Abdülhamid’in yaşantısı, davranışları, icraatı, verdiği karar ve uygulamaları, zaman zaman tartışma konusu da oluyor. Bazı çevrelerde “Kızıl Sultan”, bazı çevrelerde “Ulu Hakan” olarak nitelenen bir padişah hakkında henüz kesin bir hükme varılmadığı kanısındayız. Gelelim bu oyuna.. Önce İnsan’ı insan olmanın gurur ve onuru içinde; kendi inançlarımız doğrultusunda, “haklı” veya “haksız” olarak yorumlanan davranışları bir bütün içinde izledik. Bir yazarın, kendi inanç ve yorumlarına göre oluşturulan bir evrenin izlerine göre yorumladık. Bu da, sadece bir tiyatronun semavî atmosferi içinde gelişti. Önce İnsan’ın engin vüs’atı içinde, iki devlet adamının ayrı ayrı yönde gelişen davranışlarının sonucunu izledik. Bu iki “zat”tan biri Yargıtay’ın kurucusu Ahmet Cevdet Paşa’yla, Danıştay kurucusu Ahmet Mithat Paşa.. Ve her ikisinin karşısında hükmetmeye yetkili tek bir kişi... Padişah Abdülhamîd.. Oyun, bu üçlü arasında, her yönde süren bir çatışmanın hikâyesi. Oynayanlar ve reji Ahmet Mithat Paşa’da Nurettin Odabaşı, Ahmet Cevdet Paşa’da Haydar Gültepe ve Abdülhâmid rolünde Nihat Hakan Güney, kendi inanç ve yorumlarımız içinde başarılı birer portre çizdiler. Rol alan bütün sanatçıları kutlamak isteriz. Levent Yüksel, sahneyi hiç karartmadan, geniş bir mekân içinde, küçük bölgeler çerçevesinde oyunu tek bir tablo olarak sunmuş. Kanımızca bu bir sunuş tarzıdır. Bir devrin insanlarını aynı anda, aynı görüntü içinde tutmak, tarihi bir devri yaşayan bütün insanları kimlikleri -tarihi bir gerçek- olarak sunmak yönetmen için bir başarıdır. Yaşanan hayatın bütün “insanlarını” bir platoda tutulması olumlu bir davranıştı..Tabii bize göre. Önce İnsan Yazan: Yılmaz Karakoyunlu/Rejisör: Tamer Levent/Dekor: Güven Öktem/Kostüm: Gülümser Erigün/Işık: Fahrettin Özen/Efekt: Abdülkadir Özdemir/Reji Asistanı: Özcan Pala. Ankara Devlet Tiyatrosu (Atatürk Kültür Merkezi)
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT