BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Perakendeci hırsıza çalıştı 93 milyar dolar buharlaştı

Perakendeci hırsıza çalıştı 93 milyar dolar buharlaştı

Global Perakende Hırsızlık Barometresi sonuçlarına göre, hırsızlar alışveriş merkezlerinden 1 yılda 93 milyar dolarlık mal çaldı. Son bir yılda kriz sebebiyle hırsızlık oranlarında yüzde 6’nın üzerinde artış yaşanırken, hırsızların ürün bazında seçici olduğu gözlendi



Uğur KÜÇÜK - İSTANBUL İngiltere’deki Perakende Araştırmalar Merkezi tarafından yapılan ve 43 ülkeyi kapsayan Global Perakende Hırsızlık Barometresi sonuçlarına göre, AVM ve mağazaların cirosunun yüzde 2’si kadar ürünü fire verdiği ortaya çıktı. Bu kaybın 51 milyar doları hırsızlıktan, 41 milyar doları personel hırsızlığından geriye kalanı ise yönetimsel hatalardan kaynaklandı. Araştırmanın sonuçları çok ilginç bulguları da içeriyor. Perakendeciler her yıl artış gösteren hırsızlıklara karşı teknolojik olarak kendini yenilemeye gayret gösterirken, hırsızlar da sürekli olarak kendisini yeniliyor ve teknik donanımları atlatmayı başarıyor. Perakende hırsızlığında Hindistan cironun yüzde 2.38’i ile başı çekerken, Rusya yüzde 1.72 ile ikinci sırayı aldı. Türkiye de 43 ülke arasında yüzde 1.63’lük oranla 8’inci sıraya girdi. Daha önceleri hırsızların belirli bir kategorideki ürünleri hedeflerken gittikçe seçici olmaya başladıkları vurgulanarak, “Örneğin gıdada yüksek kalite et ve peynirleri, giyimde de pahalı marka aksesuarları hedefliyorlar” denildi. Beklenenden zayıf gerçekleşen ekonomik iyileşmenin de fire oranını yüzde 6.6 arttırdığı ifade edilen araştırmada, “Pek çok ülkenin ekonomik gelişmelerinin gecikmeli olarak gerçekleşmesi, yüksek seviyede fire oranlarına ve dolar bazında firelere sebep olmuştur. Fire oranındaki en büyük artışı Avrupalı perakendeciler yaşadı. Bu süre içerisinde Avrupa’nın fire oranı yüzde 7.8 artarken, onun yüzde 6’lık oranla Kuzey Amerika takip etti” ifadelerine yer verildi. Rapora göre giyimdeki fire oranı ilk defa global çapta en yüksek artışı yakaladı. Bir önceki yıl giyim perakendecileri satışlarının yüzde 1.72’sini fire olarak kaybederken, bu 2011’de yüzde 1.87’ye yükseldi. İkinci sırada ise yüzde 1.70’den yüzde 1.79’a yükselen sağlık/güzellik/eczane ürünleri yer aldı. Ev eşyaları ise üçüncü sıraya oturdu. Gıda kategorisinde peynir, taze et, şekerleme, alkol ve çocuk maması gibi ürünler ortalamanın çok üzerinde fire verirken, yüzde 1.87 firesi bulunan giyim sektöründe de bireysel giyim ürünleri yüzde 3.55, dış giyim 2.94 gibi yüksek kayıplar yaşadı. Hırsızların en çok çaldığı ürünler arasında yer alan tıraş ürünlerinde kayıp yüzde 3.66 olurken, parfümde yüzde 2.82, ruj ve parlatıcıda yüzde 2.69 kayıplar yaşandı.
 
 
 
 
 
 
 
Reklamı Geç
KAPAT