BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Klimalar yüzünden pencere açmaz olduk

Klimalar yüzünden pencere açmaz olduk

Kışın sıcak tutan, yazın serinleten can simidi gibi sarıldığımız klimaları ne kadar doğru kullanıyoruz... Camide, evde ferahlatan klima, bize pencereleri açmayı unutturdu.



Sevgili okuyucularımız, son yıllarda âdeta moda haline gelen klimalar hemen hemen her mekana takılır oldu. Peki bizi serinleten bu teknoloji harikasının sağlığımıza olumsuz etkisi yok mu? Öncelikle şunu belirteyim; klimalı ortama girerken veya çıkarken maruz kalınan ısı farkı ve klimalı ortamın kapalı olması hasebiyle havasız olmasının mikroplara yuva olması sağlığımızı olumsuz etkileyecek en önemli faktörler. İlla da klima kullanılacaksa bazı tedbirleri almak zorundayız. Ev ve iş yerlerimizde sıkça aşırı seviyede kullanmaya başladığımız klimaların derecesi, ciddi ısı farkları kalbe zararlı olduğundan dışarıya göre çok farklı ayarlanmamalı. Vücudun termo regülasyon (ısı düzenleme) sistemini allak bullak eden ısı farkından uzak durulmalı! Yakın zamana kadar püfür püfür esen rüzgârla pencerelerimizi karşılıklı açarak temiz ve doğal havayla serinleme alışkanlığımız yerini; tüm pencerelerin kapatıldığı, oksijen oranının son derece düştüğü, cami, mescit, toplantı salonları gibi kalabalık bulunulan mekanlarda ekşimsi ter kokusu altında güya serinleme gösteriş tutkusu aldı. Mekan boşken serin olan bu tür yerlere insanlar doldukça ortamdaki oksijenin aşırı tüketilmesi, karbondioksit ve karbonmonoksitin artması neticesi genel vücut sağlığı açısından zararlı ve konforu bozucu durumlar ortaya çıkmasına rağmen yine de "klimalar çalışıyor" diye pencerelerin açılmaması sebebiyle hastalıklara zemin hazırlanmaktadır. Konforlu bir hayat sürdürmeye çalışırken sağlığımızdan olmayalım! DERECESİ?NASIL?AYARLANMALI? Sıcak ortamdan soğuk ortama ani geçişlerde klimanın derecesi yavaş yavaş artırılarak ayarlanmalı. Aynı şekilde tersi durumda da derecesi yavaş yavaş düşürülmeli. İdeal klima derecesi ise ortama ve kişiye göre değişir. Ani ısı değişikliği kalpte 'şok' etkisi yapıyor Kalbiniz durabilir! Vücuttaki ısı farklılıkları, damarların genişleyip daralmasına yol açarak mesela sauna (hiç tavsiye etmem, kalp krizi ve felce zemin hazırlayabilir) gibi çok sıcak yerlere girildiğinde hem ısı farkı hem de sıvı kaybından dolayı birden dışarı çıkıldığında başımız dönebilir. Çok sıcak havada soğuk suya birden dalındığında ani kalp durmalarına yol açabilen ani ölümler görülebilir. OKSİJENDEN MAHRUM KALMAYIN... Ben klimaya rağmen penceremi açıyorum Klima kullanılırken yapılan ciddi hatalardan biri; sıcak hava içeri girecek diye odaların 24 saat kapalı tutulmasıdır. Şahsen ben bir hekim olarak, klimalar yoluyla ortama salınan ve antibiyotiklere dirençli mikroorganizmalarla enfekte olmamak için bulunduğum ve çalıştığım mekanlarda klima çalıştığı halde pencereleri taze hava açısından sık sık açık tutmaktayım. Bu sayede solunum yolu enfeksiyonlarından korunmuş oluyorum. Özellikle kalabalık ortamlarda pencerelerin ara sıra açılmaması yüzünden bir müddet sonra oksijensizlik başlıyor. "Dışarısı çok sıcak" diye iç mekanların ısısı klimayla, gerekenden çok fazla düşürülürse kalp ve genel vücut sağlığı üzerinde olumsuz etkiler oluşur. Buzdolabını sağlıklı nasıl kullanabiliriz? Buzdolabının temizliği uygun yapılmazsa ve besinler doğru şekilde yerleştirilmezse gıda zehirlenmesine davetiye çıkarılmış olunur. İşte bozdulabını kullanma tavsiyeleri: > Buzdolapları fişi çekilip ılık sabunlu su ile silinmeli > Yerleştirilecek gıdalar birbirine temas etmemeli > Yumurtalar yıkanmadan yerleştirilmeli, kullanırken yıkanmalı > Uzun süre saklanacak etler derin dondurucuya konulmalı > Et, tavuk ve balıklar paketlenmiş şekilde konulmalı > Meyve ve sebzeler yıkanıp kurulandıktan sonra sebzelik bölümüne konulmalı > Yemekler buzdolabına ağzı kapalı şekilde yerleştirilmeli Akdeniz tarzı beslenin Yazın neler yemeliyiz? İşte beslenme tavsiyeleri: > Hafif ve sindirimi kolay, lifli Akdeniz mutfağı sebze ve meyveler tercih edilmeli > Kızartma ve yağlı gıdalardan kaçınılmalı > Günde en az 2.5 litre su içilmeli > Sebze ve meyve tüketimi artırılmalı > Et yemekleri ızgara veya fırında pişirilmeli > Beyaz yerine tam buğday ekmeğini tüketin > Tuz tüketimi en aza indirilmeli Zehirlenmemek için etleri ayrı sebzeleri ayrı tahtada doğrayın > Gıdalarla temastan önce elleri mutlaka iyice yıkanmalı > Et ve sebzelerin kesme tahtası ve bıçağı ayrı olmalı > Et kesildikten sonra tahta sıcak sulu deterjanla iyice yıkanmalı > Yemekler sıcakta bekletilmemeli > Yemeklerin ağzı kapalı olmalı > Sebze ve meyveler iyice yıkandıktan sonra tüketilmeli > Etler, buzdolabında veya mikrodalga fırında çözdürülmeli > Artmış yiyecekler buzdolabında 72 saatten fazla bekletilmemeli > Bezler sık sık değiştirmeli > Bozuk gıdayı mutfağa sokmayın
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT