BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Gümrüksüz alışveriş 1 milyar euroluk büyüklüğe koşuyor

Gümrüksüz alışveriş 1 milyar euroluk büyüklüğe koşuyor

Daha çok havaalanlarında olan gümrüksüz satış mağazalarında ciro 880 milyon euro, satış lideri ise lokum...



Uğur Küçük -İSTANBUL Türkiye’ye gelen turist sayısının artması da Türklerin yurt dışına daha çok seyahat etmesi de gümrüksüz satış mağazalarına yaradı. Cirosunun yüzde 80’ini havalanlarından kazanan gümrüksüz satış mağazaları lokumdan cezeryeye, sabundan kahveye kadar hızlı büyüyen bir trend yakaladı. İngilizcesi ‘Duty Free’ olan gümrüksüz satış mağazaları, 2010 yılını 746 milyon euro ciro ile kapattı. 2011’de 880 milyon euro ciro yapan sektör, bir önceki yıla göre yüzde 18 büyüme sağladı. 2012 hedefi ise yüzde 20 büyüme olarak belirlendi. Eskiden sigara ve içkiyi ucuz almak isteyenlerin uğrak yeri olan gümrüksüz mağazalar şimdi kozmetikten gıdaya, tektilden aksesuara kadar 100 binden fazla çeşide ulaştı. www.perakender.com’da yer alan bilgiye göre, sektörün ilk 3 büyük oyuncusu ATÜ-Unifree, Nuance ve Setur dışında sektörde 40’a yakın irili ufaklı şirket faaliyet gösteriyor. Bu yıl da pazarın yüzde 20 civarında büyüyeceği öngürülüyor. Duty free sektörünün cirosunun yüzde 80’i havaalanlarında yapılırken , yüzde 14’ünü kara sınır kapılarından yapılan satışlar oluşturuyor. Duty Free’ler turistlerin ülkeye gelirken ilk, ve ayrılırken son gördüğü yer olması bakımından da önem taşıyor. Sektörün oyuncularından Unifree’nin Genel Müdürü Ali Şenher, sadece şirket olarak 12 yılda devlete 196 milyon euro vergi, havalimanlarına ise 1.3 milyar euro kira ödediklerini, KDV, gelir vergisi ve SSK primi ile devlete katkılarının büyüdüğünü söyledi. Son dönemde en fazla talebin ise Türk lokumu, Türk tekstili gibi ürünlerine yöneldiği belirtiliyor.
 
 
 
 
 
 
 
KAPAT