BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Yürüyerek ve sağlıklı beslenerek iyileşin!..

Yürüyerek ve sağlıklı beslenerek iyileşin!..

İnsülini kontrol altında tutmak ve normale getirmek için sadece ilaç kullanmak yeterli olmaz. Tedaviye sağlıklı beslenme ve egzersiz eklenmelidir. Glisemik İndeksi düşük kepekli ekmek ve lifli gıdalar, insülin seviyesini kontrol etmede çok etkili olduğundan, bu diyet, beslenmenin temelini oluşturmalı



Değerli okurlar, sürekli karbonhidrattan zengin beslenildiğinde vücudumuzun insülin dengesi bozulur. Böylece diyabete giden tehlikeli yol açılmış olur. Bundan dolayı bugün size, hafta geçen hafta sabeplerini ortaya koyduğumuz İnsülin Direncine karşı neler yapacağımızı özellikle egzersiz ve beslenme açısından ele alacağım. İnsülinin mutlaka tedavi edilmesi gerekir. Tedavi edilmeyenlerde diyabet gelişme riski yüksektir. İnsülini kontrol altında tutmak ve normale getirmek için sadece ilaç kullanmak yeterli olmaz. Tedaviye sağlıklı beslenme ve egzersiz eklenmelidir. İnsülin Direncini düşürmek için günde ortalama 45 dakika yürümek gerekir. Direncin oluştuğu yerlerden biri kaslardır. Normal şartlarda kas hücresi ihtiyacı olan glikozu, insülin sayesinde kullanabilir. İnsülin, şekerin kaslara girmesini kolaylaştırır. Kaslar glikoz ihtiyacı olmadan da insülini kullanır. Ancak bu sistemini harekete geçirmek için egzersiz yapılmalıdır. Egzersizin yanı sıra kilo verilmesi de İnsülin Direncini düşüren bir diğer faktör; özellikle bel yağlanması görülen şişmanların zayıflamaları gerekir. Yürüyüş dışında yüzme, bisiklet çevirme, merdiven inip çıkma da etkili egzersizlerdendir. Fakat egzersiz programına başlamadan önce mutlaka bir doktor kontrolünden geçilmesi gerekir. İnsülin Direncini kırmak için şunlara dikkat edin: > Açlık süresi uzun olmamalı > Öğünler atlanmamalı > Makarna, pilav, beyaz ekmek gibi karbonhidratlı gıdalar dengeli olmalı > Öğünlerde proteinden zengin gıdalar ihmal edilmemeli > Öğünler birbirine yakın miktarlardaki gıdalardan oluşmalı, bir öğünde az yiyip diğerinde fazla yenmemelidir > Glisemik indeksi düşük gıdalar insülin seviyesini kontrol etmede çok etkili olduğundan bu diyet, beslenmenin temelini oluşturmalı > Ara öğünlerde kan şekeri ve buna bağlı insülin seviyesini ani yükselten çikolata, tatlı gibi gıdalar yerine meyve, kepekli bisküvi, light yoğurt gibi sağlıklı yiyecekler tercih edilmelidir > Kan şekerinin vücutta kullanımını dengeleyen ve fazla yağ depolanmasını engelleyen günlük hareket miktarı arttırılmalı. EN İYİ EGZERSİZ YÜRÜYÜŞTÜR Sonbaharın son demlerini yaşadığımız şu günlerde park ve deniz kenarları gibi oksijeni bol açık alanlarda bol bol yürüyüş yapmak; İnsülin Direnci başta olmak üzere birçok hastalığı atlatmamıza ve huzurlu bir ömür sürdürmemize sayısız faydalar sağlar... İLAÇLA TEDAVİ Hamileler Metformin almasın! İnsülin Direncini azaltmak için en etkili ve çok kullanılan ilaç Metformindir. Metforminin, bazı yan etkileri olabileceğinden mutlaka doktor kontrolünde kullanılması gerekiyor. Ayrıca hamileler , karaciğer ve böbrek yetmezliği olanlar kullanmamalı. İnsülin Direncini azaltan ilaçlar arasında "Tiazolidindionlar" da dokuların insüline duyarlılığını artırdıklarından insülin rezistansını kırmak için aynı amaçla Alfa-Glukozidaz baskılayıcılar da kullanılabilir. SIHHATİN YOLU ‘BOĞAZ’DAN GEÇER Sıkı diyet başka sıkıntıları da bitirir İnsülin Direncini azaltan Glisemik İndek Diyeti, şu faydaları da sağlar: > Kilo verme > Kan basıncı ve yağlarda azalma > Kan şekerinde düşme > Kanda antioksidanlarda artma > Damar ve organ sistemlerinde enflamasyonda azalma > Kişinin kendini enerjik hissetmesi > Psikolojinin düzelmesi TEDAVİYE YARDIMCI TEDBİRLER İnsüline özel diyetle direnin Şeker ve kalp-damar hastası olmaktan korunma ve İnsülin Direncini azaltmanın en etkili yolu Glisemik İndeks Diyeti uygulamaktır Kilo alınmasının en önemli sebebi İnsülin Direnci olduğundan buna karşı direnmek ve yok etmek için öncelikle sebeplerin tespiti gerekir. Uygulanması gereken diyetin esası; karbonhidratları düşük Glisemik İndeksli (Gİ) olanlarından seçmek gerekir. Eğer sizde İnsülin Direnci varsa, beslenme planınızda şeker, un ve nişastalı besinleri azaltmak, aç kalmamak, öğün atlamamak gibi bazı değişiklikler yapmanız gerekir. Özellikle sofra şekerinden, şekerle hazırlanmış tatlılardan, fruktoz şurubu içeren meşrubatlardan, un, yağ, şekerden yapılmış paketlenmiş ürünlerden (bisküvi, kek, cips, pasta, kurabiye, gofret) kesinlikle uzak durulmalıdır. Sağlıklı ve huzurlu uzun ömür sürmek için bu tarz beslenme; kilo alma eğilimi görülen çocuklarınız için de sıkı bir şekilde uygulanmalıdır. Glisemik yükü düşük olan gıdalarla beslenme alışkanlık haline getirilmelidir. Ayrıca şekeri bol meyvelerden de (üzüm, incir, karpuz, muz) uzak durulmalıdır. Çaya ve diğer içeceklere şeker katılmamalıdır. Bu tarz beslenme şekli Gİ diyetinin temel şartlarıdır. NELER YEMELİYİZ? Glisemik İndeksi düşük gıdaları bol bol tüketin Besinlerin düşük Glisemik İndeksli olanları, yüksek olanlara göre daha doyurucudur. Yemek sonrası dönemde, kan şekerinde daha fazla yükselme ve düşme, insülin seviyelerinde ise daha fazla artış olduğu görülür. Neticede ileri saatlerde yağ asitlerinde ve kan şekerinde daha fazla düşüşe ve acıkmaya yol açarlar. Düşük Gİ'li gıdalarla ise insülin fazla yükselmediğinden kan şekeri fazla düşmediğinden açlık hissi oluşmaz. Glisemik İndeksi düşük gıdalar: > Tam buğday veya kepek > Lif oranı yüksek gıdalar > Rafine olmayanlar doğal halde bulunanlar. Bunlar daha fazla lif veya posa içerir. Örnek olarak sebze meyve, badem, ceviz, bezelye verilebilir. > İçinde asit olan gıdalar Gİ'yi düşürür. Bunun nedeni mide boşalmasını geciktirmesidir. Asidik gıdalar ise; yeşil zeytin, turp, limon suyu, mantar, havuç, yeşil bezelye, sarımsak ve sirkedir. NELER YEMEYELİM? En büyük düşman şeker ile hazır gıdalar Glisemik İndeksi (Gİ) yüksek gıdalar, İnsülin Direncini daha da kötüleştirir. İşte o besinler: > Rafine karbonhidratlar yani beyaz un ve rafine tahıldan yapılmış karbonhidratlar > Karbonhidrat içinde amiloz ve amilopektin vardır. Amilopektin fazlaysa kan şekeri daha çok artar Amilopektini fazla olanlar ekmek, beyaz patates, beyaz un, amiloz içerenler ise tam tahıllar, hububatlar ve tatlı patatestir. > Rafine gıdalar, rafine olmayanlardan daha fazla Glisemik İndeksi artırır. Rafine olan karbonhidratlar beyaz ekmek, beyaz pirinç, kurabiye, hazır meyve suları ve şekerlerdir. > Makarna: Beyaz makarna rafine karbonhidrat olup Gİ'yi pişirmeye göre değişir. Spagetti sadece 5-6 dk pişirilirse Gİ'yi düşer. Makarna yumuşayıncaya kadar pişirilmelidir. Fazla pişirilince Gİ artar.
 
 
 
 
 
 
 
KAPAT