BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Narenciye yüz güldürdü

Narenciye yüz güldürdü

Festival diye buna derim ben. Dört dörtlüktü. 3. Mersin Narenciye Festivali’nden söz ediyorum. Gerçekten muhteşemdi.



Festival diye buna derim ben. Dört dörtlüktü. 3. Mersin Narenciye Festivali’nden söz ediyorum. Gerçekten muhteşemdi. 70 ton narenciyenin kullanıldığı süslemelerde; filden zürafaya, futbol topundan yel değirmenine kadar birçok figüre yer verildi. Kortej alanı rengârenkti ve görenler hayran kaldı bu objelere. Festivale 26 ülkeden 600 dansçı katıldı ve ülkelerinin folklorunu temsil ettiler. Bu sene narenciye rekoltesi düşüktü ama fiyatlar oldukça yüksekti. Dolayısıyla üreticinin yüzünün güldüğü bir sene oldu bu sene ve haliyle onların mutluluğu da yansıdı festivale. Mersin Ticaret Borsası Başkanı Abdullah Özdemir festival için 750 bin TL harcadıklarını söyledi. Bu kadar mütevazı bir bütçeyle uluslararası bir organizasyona imza atmayı büyük başarı kabul eden ziyaretçiler; “Mersin’i örnek almak lazım” dediler. Akdeniz İhracatçı Birlikleri (AKİB) Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Sektör Kurulu Başkanı Kemal Kaçmaz daha önemli bir haber verdi; onu da söyleyeyim: “Dünya Turunçgil Üreticileri Kongresi’ne ev sahipliği yapmaya hazırlanıyoruz.” Yarın Valencia’da oylama var. Kongre 4 senede bir yapılıyor ve 2016’daki kongre Brezilya’da. Türkiye 2020 için iyi hazırlandı, doğrusu. Ekonomi ve Tarım Bakanlığı başta olmak üzere bakanlıklar, ihracatçı birlikleri ve diğer STK’lar birebir lobi yaptılar. 21 Kasım 2012 günü yapılacak olan oylamada Türkiye’nin kazanmasını ve Mersin’in bu dev organizasyona ev sahipliği yapmasını diliyorum. Narenciye Akdeniz ve Ege’de yetişen bir ürün. Toplam üretim 3 milyon 600 bin ton. Bunun 1 milyon 500 bin tonu ihraç ediliyor. Irak ve Rusya en büyük pazar. Türkiye’de kişi başına narenciye tüketimi 7-8 kilo. (3 kilo limon, 5 kilo mandalina, 17 kilo portakal, 0.5 kilo greyfurt.) İç piyasadaki tüketimin azlığı, sektörü ihracata yönlendiriyor ister istmez. De... orada bazı handikaplar var. Meyve suyu mesela. Arjantin ve Brezilya narenciye ihracatının yüzde 90’ını meyve suyu olarak gerçekleştiriyor. Türkiye ise yemeklik narenciyeden sıkmalık narenciyeye geçemedi bir türlü.?Yüzde 2’lerde hâlâ. Halbuki bu oranın yüzde 40’ı bulması lazım. Mersin Arjantin’den sonra dünyanın en büyük limon ihracatçısı. Koca?bir?devletle rekabet ediyor yani. Her sene 400 milyon dolar tutarında narenciye ihracatı gerçekleştiriyor. İç?piyasa satışlarını da buna ilave edince, 1 milyar 500 milyon TL’lik bir üretim çıkıyor ortaya. İstihdama katkısını varın siz düşünün. Şayet ilaç,?gübre ve mazot gibi temel girdiler ucuz olsa, üretici geçim sıkıntısı çekmeden yaşar ama fiyatların yüksekliği imkân vermiyor buna. Seneler sonra ilk defa bu yıl güldü üreticinin yüzü. O da rekolte düşük diye oldu. Türkiye yaş meyve ve sebze ihracatının yüzde 60’ı narenciye. Bu da gösteriyor ki, ürün önemli bir ürün ve pazarı büyütme imkânı var. Çin 24 milyon, Brezilya 20, ABD 10, Meksika 7 milyon ton narenciye üretiyor. Türkiye neden 10 milyon tona çıkarmasın üretim kapasitesini?
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 105353
    % 0.41
  • 3.476
    % -0.49
  • 4.1764
    % -0.13
  • 4.7125
    % -0.01
  • 147.055
    % 0.01
 
 
 
 
 
KAPAT