BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Nakşıdil Sultan

Nakşıdil Sultan

Yıllar öncesine kadar uzanan tarihin benzer olayları. Devir 3. Selim’in dönemi. Islahatçı, yenilikçi aydın bir padişah. Ve karşısında gerici güçler, Saray’da, devlet yönetiminde ve bazı kuruluşlarda “satılmış, çıkarcı insanlar...” Böyle sancılı bir dönem..



Yıllar öncesine kadar uzanan tarihin benzer olayları. Devir 3. Selim’in dönemi. Islahatçı, yenilikçi aydın bir padişah. Ve karşısında gerici güçler, Saray’da, devlet yönetiminde ve bazı kuruluşlarda “satılmış, çıkarcı insanlar...” Böyle sancılı bir dönem.. Saray’da, Fransız asıllı, genç, güzel, bilge bir kadın. Türkçe’yi mükemmel konuşan, edebiyatımızı, musikimizi çok iyi bilen bir kadın. Ve böyle bir kadın, Selim’in yenilikçi hareketlerine karşı, amansız, insafsız bir isyana tanık olur. Ve gerçek kimliğini de, ülkesini de unutan bir kadın.. Nakşıdil Sultan. Görevi, Şehzade Mahmut’un Fransızca’sına yardımcı olmak; eğitmek. Sahnede, yaşanan, sessiz, söylenmeyen bir aşkın yankısını da izledik. Dilek Türker, kolayca bir melodrama dönebilecek duygularını, büyük bir vakar içinde anlattı. Bu arada Yönetmen Mahmut Gökgöz’ün başarısına da değinmek gerekir. Sahnede, zaman zaman gücü değişen bir ışık huzmesi altında, Nakşıdil’le, muhayyel muhatabının konuşması, duygusal, inançlı bir yaklaşımdı. Kimseyi görmedik; kimsenin sesini duymadık. Nakşıdil Sultan, Selim’in katledildiğini duyduğu an yıkılışı mükemmeldi. Oyunda pek az diyalog vardı. Nakşıdil Sultan, nedimelerle yaptığı konuşma misali. Nakşıdil Sultan’ın yücelişi, sonra birden yokolması, yönetmen-sanatçı anlaşmasının güzel bir örneğiydi. Nakşıdil Sultan’ın portresini çizen Dilek Türker’i kutlamak istiyoruz. Yönetmen Gökgöz, son derece basit görünen, fakat gerçekte tehlikeli virajlar olan bu oyunu, metnin gerektiği bir düzen içinde sahneye koymuş. Bu arada Osman Şengezer’in dekor ve kostüm yorumu da öyle.. Ve bir başka güzellik de Okay Temiz’in müziği.. Kanımızca, oyunun nağmeyle anlatılan bir güzelliğiydi.. Oyunda yardımcı olarak görünen üç güzel nedime ve koreografiyi hazırlayan Gülüm Pekcan’ı da unutmamak gerekir.. Yazan: Nezihe Araz Yöneten: Mahmut Gökgöz Dekor-Kostüm: Osman Şengezer Işık: Yüksel Aymaz Müzik: Okay Temiz Koreografi: Gülüm Pekcan Oynayanlar: Dilek Tuzker, Hülya İniş, Gonca Konuklar, Süreyya Güzel. Tiyatro ayna (Akatlar)
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT