BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > F1 uzay üssü

F1 uzay üssü

İki yıldan beri Formula 1 lastiği üreten Pİrelli her yarış öncesi 3 tır lastiği yola çıkarıyor.



ÖZEL HABER RÖPORTAJ: HÜSAMETTİN ACAR Ali KEMERTAŞ FOTOĞRAFLAR Formula 1 yarışları 2012 sezonu Vettel’in şampiyonluğuyla sonuçlandı. 2013 sezonu ise mart ayında start alacak.Dünyanın, olimpiyatlardan sonra en çok izlenen organizasyonu olan F1’in lastiklerini 2 yıldan beri titizlikle üreten Türk Pirelli’nin İzmit’teki Şampiyonların Fabrikası‘nı siz Türkiye okurları için görüntüledik.Ama öyle kolay olmadı bu iş; FIA’nın (Uluslararası otomobil Federasyonu) izni gerekiyordu. Beklenen izin, FIA’nın İtalya’daki merkezine yapılan yazışmalar sonrasında 1 haftada geldi. İzmit’e ulaşımı da Pirelli’nin Reklam ve Halkla İlişkiler görevlisi Melis Gürbüz’ün refakatiyle yaptık. Bu röportajın gerçekleşmesinde katkısı olan Basın Danışmanı Osman Yavuz, Lojistik Şefi Selman Yavuz ve Güvenlik Müdürü İhsan Kaya’ya da teşekkür etmemiz gerekir.Şampiyonların Fabrikası’nda Ar-Ge Direktörü Bahadır Özer’le konuştuk. Özer ile birlikte Pirelli’nin her birim çalışanından sıcak ilgi gördük. Sır gibi saklanan F1 lastiklerinin üretimine, yarış yerine ulaşımının hikâyesine katkıda bulundukları için tüm Pirelli çalışanlarına gönülden teşekkürler. BAŞLANGIÇ NOKTASI Fabrikanın Ar-Ge Direktörü Bahadır Özer, Formula 1 lastiğinin üretim hikayesini, yazarımız Hüsamettin Acar’la paylaştı. HER YARIŞ ÖNCESİ 3 TIR LASTİK Son 2 yıldır her Grand Prix öncesi Şampiyonların Fabrikası’nda büyük bir titizlikle üretilen lastikler, yarıştan 2 hafta önce yola çıkıyor. 1800’ün üzerindeki 3 TIR dolusu lastik önce İngiltere’deki Didcot lojistik ve dağıtım merkezine ulaşıyor. Burada barkotlanan lastikler, yarışın yapılacağı ülkeye sevk ediliyor ve yarışlara 1 hafta kala Formula ekiplerinin sağladığı jantlara takılarak ekiplere teslim ediliyor. LASTİKLERİ KİMSE BİLMİYOR Pirelli’nin Ar-Ge Direktörü, lastiklerin yolculuğunu anlatırken, “Lastikler bizden çıktıktan sonar FIA’nın kontrolünde ekiplere dağıtılıyor. Bütün lastikler tek tek barkotlanıyor. Bu barkot, lastiğin tüm özelliklerini taşıyor. Ancak hangi lastiğin, hangi ekibe gideceğini teslim edene kadar kimse bilmiyor. Onun için de üretim aşamasında fabrikamızda kuş uçurtulmuyor” diyor. BİR SEZONDA 45 BİN LASTİK Bu şeref Türk Pirelli’nin... Formula 1’in lastiklerini 2 yıldan beri kusursuz üreten fabrika, her yarışa 1824 lastik gönderiyor. Bu rakam sezon boyunca 45 bin ediyor. Yarışın, pistin ve mevsimin durumuna göre bu sayı artabiliyor. Eğer yarışlar okyanus ötesinde ise, sözgelimi Amerika ya da Avustralya, İzmit’ten gemi taşımacılığıyla ya da uçak kargosu ile direkt yarış bölgesine gönderiliyor. PIRELLİ’NİN ÖZEL EKİBİ Ar-Ge Direktörü Bahadır Özer, lastikleri göndermekle Pirelli’nin görevinin bitmediğini söylüyor. Özer, “Yarışın her aşamasında varız. Pirelli, yarıştan 1 hafta önce 12 kişilik ekibi bölgeye gönderiyor. Bu ekip, her ekibin getirdiği jantlara 2 günlük bir çalışmayla lastikleri monte ediyor. Sonra ekiplere teslim ediyor. Yarış sonrası bu lastikler, kullanılsın ya da kullanılmasın tekrar alınıp imha ediliyor, enerjiye dönüştürülüyor” diyor. HER LASTİĞE ÖZEL RÖNTGEN Üretim aşamasında F1 lastiği titiz çalışmalar sonrası ortaya çıkıyor. Her lastiğin röntgeni çekiliyor. Eğer bir lastikte toplu iğne başı kadar bir hava kabarcığı oluşursa, o lastik imha ediliyor. Patlayan lastik olursa, titizlikle inceleniyor. Her lastiğin ince elenmiş, sık dokunmuş bir hikâyesi var anlayacağınız. Her türlü dayanıklılık testinden geçiyor F1 lastiği... SADECE FORMULA1 DEĞİL Şampiyonların Fabrikası’nda yalnız F1 lastiği üretilmiyor elbet. Her yarış öncesi İzmit’ten 1800 F1 lastiğinin yanı sıra, 700 adet GP2 ve 600 adet de GP3 lastiği üretilip, yarışların yapılacağı ülkeye gönderiliyor. Hepsinde de aynı titizliği sergiliyor Pirelli’nin kurmayları. FIA ise son 2 yıldır dünya sporlarında araçları yürüten Türk Pirelli’den memnun. 3100 KİLOMETRELİK YOLCULUK Pirelli’nin Ar-Ge Müdürü Bahadır Özer, lastiğin yolculuğunu şöyle özetliyor: “Büyük bir titizlikle üretilen lastikler hiçbir personelin eli değmeden 3 TIR’a yükleniyor. Herhangi bir genleşme ya da sertleşme olmaması için TIR’larda da fabrikadaki sıcaklık muhafaza ediliyor. 3100 kilometrelik yolculuk bazen kara yoluyla bazen de deniz yoluyla oluyor. Lastikler, İngiltere’deki merkezde FIA’ya teslim ediliyor. FIA ise lastikleri tek tek barkotluyor. Hangi lastiğin hangi ekibe gideceğine hiç kimsenin müdahale etme şansı yok...” 6 ÇEŞİT LASTİK ÜRETİYORUZ “Formulada her ekibe yarış pistinin özelliklerine ve mevsim şartlarına göre 6 çeşit lastik üretiliyor. Kuru zeminde, ıslak zeminde, sıcak ve soğukta farklı lastikler kullanılıyor. Her yarış ekibi, kendi yarış politikasına göre sert ve yumuşak lastiği kullanıyor. Kullanılan ve kullanılmayan tüm lastikler tekrar jantlardan ayrılarak Pirelli ve FIA görevlilerine iade ediliyor...” İşte, Formual 1 ile birlikte birçok motor sporlarına lastik üreten Şampiyonların Fabrikası’nın üretim hikâyesi kısaca böyle. BEYİN TAKIMI İŞBAŞINDA Formulanın beyin takımından, ilgili birimlerin sorumlularına kadar herkes bu kapıdan şifre ile giriyor. Kapılarını Türkiye Gazetesi’ne açan Pirelli’nin Ar-Ge Direktörü Bahadır Özer, “Her biri kendi alanında eğitimli mühendisler ve teknik elemanlarla titiz bir çalışma sonrası üretimi gerçekleştiriyoruz. Bu başarı, bu ekibin alın teri ve yüz akıdır“ diyor.
 
 
 
 
 
 
 
KAPAT