BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Yerli, elektrikli ve spor ETOX tamam

Yerli, elektrikli ve spor ETOX tamam

Bundan 6 yıl önce yerli spor otomobil Etox'u üreten Ercan Malkoç, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'a verdiği sözü tuttu ve Orta Doğu Teknik Üniversitesi (ODTÜ) ile birlikte Etox'un elektrikli modelini geliştirdi.



Bundan 6 yıl önce yerli spor otomobil Etox'u üreten Ercan Malkoç, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'a verdiği sözü tuttu ve Orta Doğu Teknik Üniversitesi (ODTÜ) ile birlikte Etox'un elektrikli modelini geliştirdi. Türkiye'de üretilen ilk elektrikli spor otomobil olan Etox, yaklaşık 20 ayda geliştirildi. Tam dolu şarj ile 180 kilometre yol gidebilen Etox, saatte 170 kilometre hıza çıkabiliyor. Elektrikli Etox'u, iç piyasaya sipariş yöntemiyle yapmayı planladıklarını ifade eden Erteks Yönetim Kurulu Başkanı Ercan Malkoç, "Başbakanımıza verdiğimiz sözü yerine getirmenin gururunu yaşıyoruz" dedi. Elektrikli spor otomobilin yanı sıra hafif ticari sınıfta elektrikli bir otomobil üzerinde çalıştıklarını da belirten Ercan Malkoç, çok kısa bir süre içerisinde yerli motora sahip bu aracı tanıtacaklarını bildirdi. Eskişehir’den 65 ülkeye doğru yola çıkacak Amerikan Ford, uzun bir süre mola verdiği çekici pazarına, Otosan mühendislerinin tasarladığı Cargo 1846T modeliyle geri döndü. Otosan mühendisleri tarafından geliştirilip Eskişehir İnönü Fabrikası'nda üretilen Ford Cargo 1846T çekici, 65 ülkenin yollarına Türkiye'den çıkacak. 75 milyon dolar yatırımla üretilen 1846T, tam otomatik şanzıman, 460 PS gücündeki motoru, yokuş kalkış ve EPS gibi özellikleriyle dikkat çekiyor. Yeni aracın İzmir'de gerçekleştirilen dünya lansmanında açıklamalarda bulunan Ford Otosan Genel Müdürü Haydar Yenigün, "1960 yılında Amerikan F600 'burunlu çekici'yle başlayan macera, bugün Türkiye'de üretilen 1846T ile devam ediyor. Bugüne kadar bu tip ağır vasıtaları '7 kız kardeş' üretiyordu. Artık bu kardeşler 8 oldu. Türk mühendisliği ile geliştirilen ilk global kamyon olan 1846T, D. Avrupa, Rusya, O. Doğu ve Afrika ülkelerine Türkiye'den gönderilecek" diye konuştu. Ford Trucks ismiyle yeniden yapılandıklarını söyleyen Yenigün, şu an 16 ülkede bayi açtıklarını ilerleyen dönemlerde bu sayının 65'e çıkacağını söyledi. 1846T'nin üretilmesinde 400 mühendisin görev aldığını dile getiren Yenigün, üretimin Brezilya'da da olacağını ve oradaki fabrikaya Türkiye'den destek olunduğunu kaydetti. İç ve dış pazarlarda yıllık ortalama 6 bin 500 adetlik satış hedeflediklerini belirten Yenigün, "2013 sonunda kadar 500'ü ihracat olmak üzere toplam 3 bin adet, 2020'ye kadar ise yıllık ortalama 6.500 adet satmayı hedefliyoruz" dedi. Haydar Yenigün, Otosan sayesinde Türkiye'nin, Ford'un ağır ticari araç ürün geliştirme ve tasarım merkezi konumu haline geldiğini söyledi. Ford Otosan Kamyon İş Biriminden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Ahmet Kınay da, İnönü Fabrikası'nda, esnek ve yalın üretim yeteneği ile 25 ana modelde, 1000'in üzerinde farklı kamyon üretilebildiklerini belirtti. Çok yakan sürücü uydudan izlenecek 10.3 litre 6 silindir 460 PS gücünde Iveco motorunun kullanıldığı Ford Cargo 1846T, yağ soğutmalı pistonlarla uzun motor ömrü sağlıyor. Periyodik bakımın 60 bin km'de bir olduğu araçta, debriyajsız otomatik şanzıman seçeneği de bulunuyor. Filolara özel 'Filobil' desteği sayesinde, ise aracın ne kadar süre rolantide çalıştığı, nerede olduğu, devirli kullanılıp kullanılmadığı merkezden anlık olarak kontrol edilip yakıt tasarrufu sağlanıyor. İLK ÖNCE TÜRKİYE PAZARINDA Cargo 1846T'nin tanıtımını, Ford Otosan Kamyon İş Biriminden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Ahmet Kınay, Ford Otosan Genel Müdürü Haydar Yenigün ve Genel Müdür Başyardımcısı Grant Belanger birlikte gerçekleştirdi. Yenigün, Ford Cargo 1846T'nin bu ay Türkiye'de mayısta ise Brezilya'da satışa sunulacağını söyledi. TALEBE YETİŞEMİYOR Yeni Auris'e 7 bin?kota Toyota'nın yenilenen Auris modeli 39 bin 900 liradan satışa sunulurken, bu yıl Türkiye için 7 bin adetlik kota alındı. Yeni Auris'in Antalya'da gerçekleştirilen lansmanında konuşan Toyota Pazarlama ve Satış AŞ Üst Yöneticisi (CEO) Ali Haydar Bozkurt, geçtiğimiz sene 15 bin civarında Auris sattıklarını, bu yıl da bu rakama ulaşabileceklerini söyledi. Ancak Yeni Auris'in Avrupa'da çok talep gördüğünü, Türkiye için 7 bin adet civarında kota alabildiklerini belirten Bozkurt, "Adet konusunda görüşmelerimiz sürüyor. Buradaki sıkıntımız satamamakla ilgili değil. Satılacak otomobili bulamamakla ilgili bir sıkıntımız var. Aynısını Yaris'le birlikte yaşadığımız bir sıkıntı. Şu anda Yaris'i biz 3 bin tane satarız diyoruz, ama 500-600 tane alabiliyoruz" diye konuştu. Bozkurt, Corolla ile ilgili bir soru üzerine de, yeni Corolla'nın da 6 Haziran'da ilk defa Türk basınına tanıtılacağını bildirdi. 100 KM'DE 2 LİTRE TÜKETİM Havayla?çalışan araba Peugeot-Citroen Grubu (PSA), 2016 yılından itibaren B sınıfı modellerinde 'havayla çalışan' motorları kullanmaya başlayacak. Hybrid-Air ismi verilen sistem sayesinde, 100 km'de sadece 2 litrelik yakıt tüketimi sağlanacak. Yeni sistem, şu an kullanılan hibrid'lerle aynı prensipte çalışıyor ancak ikinci motor elektrik yerine sıkıştırılmış havayla çalışıyor. Hybrid-Air sisteminde hava, hidrolik pistonlar vasıtasıyla aracın şasesine monte edilen tüpün içerisine sıkıştırılıyor. Araç 80 km hıza kadar 'sıkıştırılmış hava motorunu' kullanıyor. Bu hızdan sonra ise devreye benzinli motor giriyor. Aynı zamanda hidrolik pistonlar tüpte hava biriktirmeye devam ediyor. Aracın hızı düştüğünde, sistem tersine çalışarak bu defa pistonlar motora güç veriyor. Araç dik bir rampaya geldiğinde ise aynı anda iki motor da çalışıyor. Bu sayede 100 km'de ortalama sadece 2 litre benzin tüketiliyor. Ayrıca, sistem frenleme sırasında oluşan kinetik enerjiyle de hava tüplerini doldurabiliyor.
 
 
 
 
 
 
 
KAPAT