BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Plakçılar Çarşısı eski günlerini arıyor

Plakçılar Çarşısı eski günlerini arıyor

Şahin Özer, ”Çarşıda 10 yıl öncesine kadar yılda 500 milyon lira dönerdi. 100 milyon kaseti kamyonlarla yetiştiremezdik. Sektör, bireysel şirketleşmeye dönüştü. Çarşı bugün bomboş” dedi



Türkiye’de bir dönem müzik sektörünün kalbinin attığı Unkapanı’ndan geriye terk edilmiş dükkânlar, sessiz koridorlar ve anıları süsleyen nostalji kaldı. 10 yıl öncesine kadar yılda yaklaşık 500 milyon liranın döndüğü, 100 milyon kasetin kamyonlara yetiştirilemediği ve binlerce kişinin istihdam edildiği Unkapanı İMÇ 6. Blok şimdilerde bomboş. Müzik sektörünün duayen isimlerinden Şahin Özer, bireysel kurulan şirketler ile internetin yaygınlaşmasının sektörü bitirdiğini söylüyor. Meslek yaşamında birlikte çalıştığı birçok sanatçının uyuşturucu ve alkol batağına sürüklendiğini anlatan Özer, yeni albüm yaptığı sanatçılara artık şöhret psikolojisi dersi verdirdiğini vurguluyor. Sektörün bir diğer duayen ismi İskender Ulus ise sektörün aslında bitmediğini, sadece daraldığını düşünüyor. Ulus, Türkiye’de müzik anlamında kalitenin bittiğini, buna da stüdyoların ve prodüktörlerin piyasadan çekilmesinin neden olduğunu belirtiyor. 1980’li ve 1990’lı yılların müzik piyasası için en parlak dönem olduğunu dile getiren Şahin Özer, daha sonra sektörün dijitale yenik düştüğünü kaydediyor. Bu yüzden firmaların yüzde 10’nunun kapandığını vurguluyor. Telefondaki melodinin veya internetteki melodinin, sıcak satışın olmayışının kendilerini korkuttuğunu ve “Eyvah ne oluyoruz battık!” dediklerini aktarıyor. Sektörün zirvede olduğu yıllarda Cengiz Kurtoğlu, Arif Susam, Fatih Kısaparmak, Emel Müftüoğlu, Yonca Evcimik, Deniz Seki, Mustafa Sandal, Ferda Anıl Yarkın, Hakan Altun, Gökhan Özen, Davut Güloğlu, Güllü’nün albümlerinin çıkmasının sabırsızlıkla beklendiğini anlatan Özer, bu albümleri kamyon kamyon sattıklarını söylüyor. İMǒde o günlerde 100’e yakın şirket olduğunu fakat bugün 2 bin civarında şirket olduğuna işaret eden Şahin Özer, sektörü bitiren şeyin bireysel şirketler olduğunu kaydediyor. Binlerce insan çalıştıran şirketlerin bugün sadece birkaç kişi çalıştırdığına dikkat çeken Özer, müzik piyasasının sektörleşememesinden dert yanıyor. CİHAN >> Teknolojiye yenik düştü! Unkapanı Plakçılar Çarşısı’nın hikayesi 1970’lere dayanıyor. Şehrin içinde dağınık olarak bulunan manifaturacıları tek bir yere toplamak için yeni bir bina inşa edilir. Bunlar, İstanbul Manifaturacılar Çarşısı (İMÇ)’nın ilk bloklarıdır. Beyazıt’ta ve Aydınsaray’da bulunan müzik yapımcıları için de çarşının 6. bloğu ayrılır. Yapımcılarının bulunduğu bu bina zamanla meşhur olacaktır. Bir dönem ünlü olmak isteyenlerin uğrak yeri olan Çarşı’da özellikle Anadolu’dan gelenler, yapımcılara kendini beğendirmek için uzun kuyruklar oluştururdu. Teknolojinin gelişmesi müziğe ulaşmayı kolay kılınca bu çarşı da payına düşen nasibi aldı. Nitekim bir dönem sadece çay ocağında 50 kişinin çalıştığı, iğne atılsa yere düşmeyecek kadar kalabalık olan ve ünlü olmak isteyenlerin yanık seslerinin yankılandığı çarşıda artık sessizlik hakim. Plakçılar Çarşısı, sesi güzel ünlüler kadar plak yapımcılarını da meşhur etti; Şahin Özer gibi. 1965 yılında babasının yanında plak satarak mesleğe adım atan Özer, Unkapanı’nın inşa edilmesine de şahit olur.
 
 
 
 
 
 
 
KAPAT