BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Gümrüklerde yeni dönem

Gümrüklerde yeni dönem

Bir dönem, yıl boyunca tek bir beyanname doldurmayan gümrük kapıları bile olduğunu belirten Keçeciler, “Yeni Gümrük Kanunu ile bu gibi kapıları kapattık. Şimdi bu gibi yerlere 20 kadar mobil ekibimizle hizmet götürüyoruz” dedi.



Gümrüklerden sorumlu Devlet Bakanı Mehmet Keçeciler, TGRT Ankara Temsilcisi Metin Özer’in hazırlayıp sunduğu “Siyaset Vitrini” programa konuk oldu. Keçeciler, programda son bir haftanın tartışma konusu olan otomotiv ihtisas gümrükleri ile ilgili soruları cevaplandırdı. Özer- Sayın Keçeciler Sanayi ve Ticaret Bakanı Kenan Tanrıkulu, İzmit’te yaptığı bir konuşmada yerli sanayinin korunması amacıyla otomobil ithalatında Gürbulak sınır kapısının ihtisas gümrüğü olarak kullanılacağını açıkladı. İthal edilen bir otomobilin önce Gürbulak’a gideceği, gümrük işlemleri yapıldıktan sonra tekrar ithalatı yapan ile geri döneceği söyleniyor. Bu gümrük birliği ile ters düşmeyecek mi? Keçeciler- Bizim Zaten iki ihtisas gümrüğümüz var. Gürbulak ise İran’la ticaretimizi sağlayan önemli bir transit gümrüğümüzdür. Otomotiv ihtisas gümrüğünü oraya kaydırmamız anlaşmalara aykırı olur. Anlaşmaların dışına çıkmak çok zor. Ancak tekstilde zamanında bir örnek yaşamıştık. Hindistan gibi bazı Asya ülkeleri Türkiye’de haksız rekabet yaptılar. Yerli üreticiyi zor durumda bırakan bu haksız rekabetin önüne geçebilmek için gümrüklerde önlem aldık. Ancak bu önlemleri her ürüne ya da her ülkeye uygulamak mümkün değil. Sanayi illerini haklı görüyorum. Haksız rekabete karşı yerli üretimin korunması gerektiğine inanıyorum. Ancak bunun başka yolları var. Özer- Sizin bir gazetede çıkan demeciniz var. Diyorsunuz ki, “bu işlemler kağıt üstünde olacak” O zaman böyle bir uygulamaya ne gerek var? Keçeciler- Hayır bu yanlış. Biz kağıt üzerinde bir karar aldık mı bunu uygulamak zorundayız. Şimdi hem otomobil alımını teşvik edeceksiniz. Bunun için tüketici kredileri açacak, otomobil kampanyaları düzenleyeceksiniz, hem de ithal ettiğiniz otomobili Gürbulak Gümrüğü’nden alacaksınız diyeceksiniz. Buna tarife dışı engel derler. Böyle bir uygulama bize sıkıntı getirir. Özer- Avrupa Birliğine girmek için çaba harcıyoruz. Avrupa Birliğine girdiğimiz takdirde gümrükler kalkacak mı? Keçeciler- Avrupa Birliğine girdiğimizde diğer Avrupa birliği ülkeleri arasında geçiş yaparken nasıl gümrüğü hissetmiyorsanız. Türkiye’den Yunanistan’a geçerken de, diğer AB üyesi ülkelere geçerken de gümrükleri hissetmeyeceksiniz. Ancak İran, Irak, Rusya gibi AB dışı ülkelerle aramızdaki gümrükler, AB kuralları çerçevesinde korunacak. Özer- İthalatta gümrükler ve vergileri ne zaman sıfırlanacak? Keçeciler- Avrupa Birliği ile gümrükler sıfırlandı zaten. Avrupa üretimi otomobillerden gümrük almıyoruz. Vergileri de araçların yerli Avrupalı olduğuna bakmadan ağırlıklarına göre alıyoruz. Aldığımız vergiler bununla sınırlıdır. Avrupa dışında üretilen araçlardan ise uluslar arası kurallar ve anlaşmalar çerçevesinde gümrük alıyoruz. Özer- Bakanlığınıza bağlı 414 gümrük kapısı vardı. Bunun 120’sini kapattınız. Bu kadar gümrük kapısı ne iş yapar? Keçeciler- Bir sene içinde tek bir beyanname doldurmayan gümrük kapımız bile vardı. Buralarda iki üç kişi çalışırdı. Yeni Gümrük Kanunu ile bu gibi kapıları kapattık. Şimdi bu gibi yerlere 20 kadar mobil ekibimizle hizmet götürüyoruz. Gerekirse ihracatçının, ithalatçının ürününü kendi deposunda görüp gümrük işlemlerini yapıyoruz. İşlevi olmayanı kaldırdık.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 86072
    % 1.74
  • 6.0742
    % -0.37
  • 6.8075
    % -0.15
  • 7.7293
    % 0.17
  • 251.383
    % -0.09
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT