BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > KARTAL SOFRASINDA YENİ YÜZLER

KARTAL SOFRASINDA YENİ YÜZLER

Görevleri gece alçak irtifa uçuşu ve hedef tespiti olan 181. Pars Filo’ya geldiğimizde, bizi çok sayıda pilot karşıladı. Semalarımızın yılmaz bekçisi “Pars”ları daha iyi tanıma fırsatı yakaladık



Gökyüzünün ‘Pars’ları Parslar, gündüz saatlerinde ortalıkta görünseler bile, asıl karanlıkta ava çıkarlar. Diyarbakır 8. Ana Jet Üs 181. Filo Komutanlığı’na geldiğimizde, bu nedenle bizi, kalabalık bir pilot topluluğu karşıladı. Filo Komutanı Hava Pilot Kurmay Binbaşı Levent Taştan, filo hakkında bize ilk bilgileri verdi. Ardından, 181. Ana Jet Üs Harekat Komutanı Kurmay Albay Özden Argüz ile tanıştık. O da bize, gece yaptıkları “lantırn” uçuşlardan bahsetti. Foto muhabirimiz Adnan Haskokar ve ben, gündüz yapacak pek bir şey olmadığını fark edince, mecbur geceyi bekledik. Çünkü, pilotlar, parslar gibi, gece avlanmak için lantırn uçuşunu bekliyorlardı. Uçuş saatlerine kadar filo içerisinde çekim yapabileceğimizi belirten Binbaşı Taştan, saat 15.00 brifingine kadar, bize teknik bilgi verdi. Bizde böylece “Pars”ların yuvasını gezmeye başladık. İlk durağımız, filonun en serin yeri olan gazino oldu. İçeri girdiğimizde, pilot arkadaşların bir an ilgisine mahzar olsak da, onları rahatsız etmemek için sessizce çekimlerimize devam ettik. Pilotlar, sabah saatlerinde boş geziyorlar sanmayın. Bazıları, birbirlerini sağlık kontrolünden geçirirken, bazıları ise, daha önceki uçuşlarda yaşanan teknik problemleri inceliyorlar. Çünkü, daha önce yaşanan kazalar ve arızalar, hakkında ne kadar bilgi edinirlerse, o kadar iyi. Filo mensuplarının en büyük korkuları ise, uçuşta yaşanabilecek her hangi bir arıza. Yaşanacak küçük bir dikkatsizlik sonucunda, eli kolu bağlı kalmaları onların son uçuşları olabiliyor. Bir süre çalışmaları izledikten sonra, mihmandarımız Üsteğmen Gürkan Özel ile birlikte diğer bölümlere geçiyoruz. Uçuş bilgileri İkinci durağımız lantırn uçuşlarının planlandığı bölüm. Uçuş planı öncesinde, koordinatların belirlenmesi için çalışan yer ekibine, “merhaba” dedikten sonra, pilotların, büyük dikkat ile aldıkları talimatları, uçağa yerleştirilecek disketlere kaydetmelerini izledik. Bu teknikle, gece uçuşlarında hedeflenen noktanın yüzde 100 imha edildiğini belirten yetkililer, böylece bir savaş anında sivilleri koruma imkanı sağladığını da kaydetti. Bizim dışımızda, F-16 uçakları ile bu tekniği Amerika, İngiltere ve Yunanistan’ın kullandıklarını anlattılar. Filo içerisinde, lantırn uçuşunun düzenlendiği panoların yer aldığı bölümünü ve pilotların soyunma odalarını gördükten sonra, yine durağımız malum, gazino oldu. Birazdan biz de, 181. Pars Filo Komutanlığı’nı ve görevini anlatan kısa brifing alacağız. Bundan son derece memnunuz çünkü, brifing salonu oldukça serin. Ve brifing başlıyor, işin en ciddi kısmı bu. 181. Pars Filo Komutanı Hava Pilot Kurmay Binbaşı Taştan, tarihçe hakkında bilgi veriyor. Taştan, önce Çorlu ve Adana’da kurulan, daha sora, Erzincan’a intikal eden 101 ve 103’üncü uçuş grupları adı altında iki filonun olduğunu, bu iki grubun 1 Haziran 1947’de 8’inci Tayyare Alayı’nı oluşturduğunu anlattı. 181. Pars Filo’sunun çekirdeğinin 101’inci uçuş grubunun oluşturduğunu söyleyen Taştan, 8. Tayyare Alayı’nın ise 23 Haziran 1952 Diyarbakır’a intikal ettikten sonra bu günkü 8. Ana jet Üs Komutanlığı’nın oluşturduğunu kaydetti. Önceleri, pervaneli uçaklar ile uçuş yapan 181. Filo’nun, Ağustos 1952’de ilk jet uçağımız olan F-84’ler ile modernize olduğunu öğreniyoruz. 20 yıl boyunca F-84’ler ile uçan filo, 1972’de F-100, Kasım 1985’ten itibaren ise CF- 104 uçakları ile görevlerini icra etmiş. Mayıs 1990’da ise CF-104’lerin yerini GAF-104’lerin aldığı filonun F-16’larla tanışması, 1 Eylül 1994 tarihinde olmuş. Her zaman, her yerde Uçuş eğitimini, “harbi kazanmak için eğitim yap” prensibine dayalı olarak yürüten 181. Pars Filo, pek çok göreve öncü birlik olarak gönderilmiş. Bosna-Hersek ve Kosova savaşları sırasında, İtalya’dan destek gücü olarak yer almış. Ayrıca pek çok iç güvenlik harekatına öncelik eden filo, yurtdışında düzenlenen tatbikatlarda Türk Hava Kuvvetleri’ni temsil etmiş. Bunların arasında ABD, Slovakya, Almanya’da yapılan tatbikatlar var. “Pars”lar, iki sene önce de uzun bir uçuş gerçekleştirmiş. Pilotlarımız, Pakistan’ın Hava Kuvvetleri’nin kuruluş yıldönümünde, havada ikmal yaparak Süveyş Kanalı, Kızıl Deniz ve Arap Yarımadası’ndan bu ülkeye ulaşmışlar. Ancak, bu günlerde pilotların göğsünü kabartan, 1999-2000 Uçuş Eğitim Yılında, Hava Kuvvetleri Komutanlığı çapında düzenlenen atış yarışmasında birinci olmaları. Tarihi bilgilerin yanı sıra, lantırn uçuşunun inceliklerini de anlatan Binbaşı Taştan, görevlerde uçuş emniyetinin öncelikli olduğuna dikkat çekiyor. Taştan,”Filonun uçuşunu tehdit eden riskler, mutlaka değerlendirilir. Kabul edilebilir risk seviyesinde uçuş icra olunur. Lantırn imkan ve kabiliyeti sayesinde, sivillerin yaşadığı yerlerde saklanan askeri unsurları, sivillere zarar vermeden, sahip olduğu hassas güdümlü bombalarla her şartta zararsız hale getirebiliriz” diyor. Lantırn uçuşu ile alçak irtifada, yere nazaran 50 feette (16.5 m.) uçan pilotlar, pod sayesinde kuştan, elektrik teline kadar pek çok nesneyi net olarak görebiliyor. Bu sistem ile hedef maksimum yarım metre hata ile yok edilirken, başarı yüzde 100’e çıkıyor. Bu uçağı, batı ve doğuda olmak üzere iki filoda konuşlandıran ülkenin, savunma problemi tamamen çözülmüş oluyor. Hemen belirtelim ülkemiz, bu yetenek sayesinde Avrupa’nın en güçlü filosuna sahip. Öğrendiğimize göre, şu an bu uçaklar ile havada yakıt ikmali yaparak ABD’ye gidebiliyoruz. Alçaktan uçarak tespit ettiğimiz hedefleri yok ederken, diğer yandan, yerdeki insan ısısını tespit bile ediyoruz. Bir ülkelerinin hava kuvvetlerinin büyüklüğünün, gece görev kabiliyeti ile ölçülebildiğine değinen Binbaşı Taştan, bütün bu bilgileri bize verdikten sonra ekliyor: “Gece kabiliyetli bir filo, gündüz ortalığı hallaç pamuğuna çevirir.” Devam edecek
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 86072
    % 1.74
  • 6.0742
    % -0.37
  • 6.8075
    % -0.15
  • 7.7293
    % 0.17
  • 251.383
    % -0.09
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT