BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > KARTAL SOFRASINDA YENİ YÜZLER - 4 -

KARTAL SOFRASINDA YENİ YÜZLER - 4 -

Batıda ve doğuda görev yapan iki Awacs uçağı ile tüm hava güvenliğimiz sağlanabiliyor. Türk Hava Kuvvetleri, filosuna katılacak yeni Awacs’larla daha da güçlenecek



Her şey kontrol altında... Awacs’ın tüm özelliklerini 3. Ana Jet Üs FOB Müfreze Komutanı Hava Pilot Binbaşı Ali Akman Sarıhan’dan öğreniyoruz. 30 bin feet yükseklikte, saatte 800 kilometre hızla giderken görev yapan uçağın en büyük özelliği, yer radarlarından daha iyi bilgi aktarabilmesi. Bir kalkışta 147.5 ton ağırlık taşıyabiliyor. Ayrıca, yakıt ikmalleri ile 10 saatten fazla havada kalan Awacs’lar, her uçan nesneyi görebiliyor. Bu uçağa sahip olan bir Avrupa ülkesi, 3 Awacs’ın aynı anda havalanması ile merkezi Avrupa’yı gözetleyebiliyor. Alçak irtifada uçan savaş uçaklarını 400 kilometre uzaklıktayken yakalayan uçak radarları, orta irtifada uçan herhangi bir uçağı ise 540 kilometre uzaklıktan tespit edebiliyor. Kokpitinde 2 pilot , 1 seyrüseferci, 1 uçuş mühendisin yer aldığı Awacs’ta görevli personel sayısı, görevin büyüklüğü veya önemine göre değişiyor. Ana ekipte, uçakta, en az 1 teknik direktör, 1 av tahsis subayı, 2 önleme kontrolörü, 1 gözetleme subayı,1 pasif kontrolör, 3 gözetleme operatörü, 1 muhabere teknisyeni, 1 muhabere operatörü, 1 radar teknisyeni 1 bilgisayar teknisyeni olmak üzere en az 17 özel eğitimli personel bulunuyor. Üç harekât üssü Uçaktaki çekimlerden sonra sıra brifinge geliyor. FOB Müfreze Komutanlığı’nda görevli Hava Üsteğmen Faruk Altun’un verdiği brifingde bize öncelikle, üssün görev ve amacını anlattı. NATO Askeri Komitesi’nin 1978 yılında aldığı kararı hatırlatan Altun, artan alçak irtifa hava tehdidini karşılayabilecek, taktik hava kuvvetlerinin sevk ve idaresine, düşman gemi ve uçak hareketleri hakkında istihbarat bilgileri elde etmeye yardımcı olan Awacslar’ın bu karar sonrasında iş başı yaptığını vurguladı.NATO Havadan Erken İhbar Kuvvetleri’ne (NAEW) bağlı olarak görev yapan, NE-3A Unsur Komutanlığı’nın merkezi Almanya’da bulunuyor. 18 Awacs uçağından oluşan filo, NATO’nun güney bölgesinde yer alan üç harekat üssünden yönetiliyor. Bu FOL ve FOB’ler Türkiye’de Konya, Yunanistan’da Prevaza, İtalya’da Trapani ile Norveç’te Oarland’da yer alıyor. Bir ülkenin hava güvenliğini sağlamasının, o ülkenin gücünün bir ispatı olacağını söyleyen Altun, belirli periyodlarla ülkemize gelen Awacs’ların, hava sahamızın kontrolünü sağladığını söylüyor. Uzman NATO personelinin görev yaptığı uçakta, pilotlarımızda eğitim alıyor. Kısa bir süre sonra Türk Hava Kuvvetleri filosuna katılması planlanan Awacs uçaklarının kullanımı konusunda eğitilen pilotlarımız, havada yaşatılan savaş senaryoları uyguluyorlar. Awacs işbaşında Erken tespit uçağının görevi hakkında da bilgi veren Üsteğmen, Awacs’ın barış zamanında görevinin, düşmanın başarılı ve sürpriz bir taarruz yapmasını engellemek olduğunu söylüyor. Awacs’ların gerginlik durumunda görevi ise ittifakın dayanışma gösterisinde bulunmak. Düşmanın muhtemel ileri hava, deniz intikallerini gözetlemek. Üzerinde taşıdığı radarlar sayesinde, düşmanca hareketlerin başlaması halinde, hava ve denizden gelen tehditleri uzak mesafede tespit eden uçak, taarruz kuvvetlerini de destekliyor. Körfez Savaşı’nda, Çekiç Güç tarafından kullanılan Awacs, ilk kez burada dünya kamuoyuna tanıtıldı. Barış zamanından hava güvenliği konusunda görev yapan uçak, daha sonra savunma amaçlı olarak Bosna-Hersek ve Kosova harekatlarında NATO tarafından da kullanıldı. Brifingde öğrendiğimize göre, Kosova harekatında, Sırplara ait iki Mig uçağının düşürülmesinde yine Awacs’ın yardımı ile olmuş. Bu uçaklar, Awacs’ta görev yapan Türk personelin verdiği komutlar doğrultusunda düşürülmüş. 8 uçak alınacak 8 Awacs’ın Türk Hava Kuvvetleri’ne katılması halinde ne olacağını soruyorum. Birden Binbaşı Sarıhan’ın gözleri parlıyor. Sarıhan verdiği bilgilerde, bir harekatın can damarı olan uçak, yer radarlarında aldığı görüntü ve bilgileri yine yerde bulunan diğer radarlara iletebildiği için, kesinlikte hava sahamıza dışarıdan bir müdahale edilemediğini söylüyor. Aynı anda doğuda ve batıda görev yapan iki Awacs uçağı ile tüm hava güvenliğimiz sağlanıyor. Bunun ötesinde kontrol fonksiyonu ile dost kuvvetlerin hava savunma sahalarını daha da arttırıyormuş.Aldığı tüm bilgileri TSK’ya ait tüm birlik ve merkezlere aktaracak olan Awacs, her hangi bir tehdit anında alçak ya da orta irtifadaki uçakları yakalayabilecek. Deniz harekatlarına destek olan uçak, denizden savunmayı daha da kolaylaştırıyor. Kara Kuvvetleri Komutanlığı’nın envanterine girecek olan taarruz helikopteri ile ortak harekat yapılabileceğini de öğreniyoruz. Teröre en büyük darbe o zaman indirilecekmiş. Havadan savunma desteği sağlayan Awacs’ların filomuza katılmasının önemini daha iyi anlıyoruz. Aldığımız brifing sonrasında filonun diğer bölümlerine geçiyoruz. NATO personeli hayran 3. Ana Jet Üs FOB Müfreze Komutanlığı’nın, NATO personeli gözünde farklı bir yeri var. Filo gezimiz sırasında bakımlı bir bahçesi olduğunu gördüğümüz üste yok yok. Uçuş personelinin rahat etmesi için 42 odalık otelden saunaya, bilardo salonundan bara kadar her şey var. Akşamları eğlenceli geçtiği söylenen üste, pilotlar için dev ekran televizyonun yanı sıra, yine son sistem müzik yayını var. Kendinizi burada tatil köyünde zannediyorsunuz. Burada görev yapmak için can atan Awacs ekibi de, bizim ile aynı görüşte. Filodan bir gün kendi Awacs’larımızı çekebilme ümidi ile ayrıldık. Devam edecek
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT