BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > İstanbul’un metro rüyası gerçek oldu

İstanbul’un metro rüyası gerçek oldu

Tramvay, ilk defa 1842’de New York’ta sefere başlamış. Bunu Paris takip etmiş 1854. Paris’i Londra 1860. Londra’yı İstanbul 1869...



Tramvay, ilk defa 1842’de New York’ta sefere başlamış. Bunu Paris takip etmiş 1854. Paris’i Londra 1860. Londra’yı İstanbul 1869. 16 Eylül’de hizmete girecek olan İstanbul Metrosu’nun Taksim istasyonundaki panoda bu bilgileri okurken o günlere gittik. İmparatorluğu ayakta tutma gayretlerinin harcandığı sancılı zamanlara. Çünkü, telgraf da keşfedilir keşfedilmez hemen Türkiye’de de telgraf direkleri yükselmişti. Havagazı da öyle... Demek ki sanayi inkılabını kaybetmiş olmanın açığı kapatılmak istenmekteydi. 1875’de faaliyete geçen Beyoğlu-Karaköy tüneli de bunun bir parçasıdır. Metro, İstanbul’un 125 yıllık rüyası. Arada atlı ve normal tramvaylar var. Sonra da 27 Mayıs 1960’la birlikte tramvayın gündelik hayattan, çocukların hayalinden, şairlerin mısralarından sökülüp hangarlarda çürümeye terk edildiği günler gelir. Aradaki kopukluk ve takdir hatalarına rağmen o rüya en nihayet gerçek oldu. Gelecek zamanlara ait bir yer altı medeniyeti ile karşı karşıyayız. Vagonlar pırıl pırıl. Mekânlar ışıltılı. Yürüyen merdivenler hizmette. Duvarlardaki çini minyatürler içinize ferahlıklar serpiyor. Yarın İstanbul’un nabzı burada atacak. Dış ülkelere gittiğimizde bizde niçin yok diyerek nasıl hayıflanırdık. İşte şimdi bizde de var. Umarız bizde de yolcular koltuklarında otururken avare bakışlarla zaman öldürmezler. Onlar da diğer ülke vatandaşları gibi kitap, dergi, gazete okuyarak kavuştukları konforun hakkını verirler. Dün bir grup yazar ve medya mensubu ile metrodaydık. Emeği geçenler bilgiler sundular. Fakat Ali Müfit Gürtuna yoktu. Metronun 1 metresinin maliyeti takribi olarak 35 milyar lira. Güzergâh uzunluğu 8 kilometreden fazla. Toplam olarak 631 milyon Amerikan dolarına mal olmuş. 32 vagon faaliyet halinde. Yolcu taşıma kapasitesi 70 bin yolcu/saat. Taksim 4. Levent arası 6 istasyon bulunuyor. Seferler iki dakika ara ile yapılacak. Taksimden son istasyona 12 dakikada varılıyor. Sistem otomatik kumanda ile çalışmakta. Sürücü sadece kapıları açıp kapıyor. Arızalar dahil her hareket merkezden takip edilebilmekte. Ortaya muhteşem bir eser çıkmış. Geçen yıl raylar döşenmeden Recep Tayyip Erdoğan’la aynı güzergâhı otobüslerle almıştık. Böyle bir eserin gelmekte olduğu seziliyordu. Metro, üç başkanın imzasını taşıyor. Nurettin Sözen, Recep Tayyip Erdoğan ve Ali Müfit Gürtuna. Asıl imza ortadakinin. Eğer Tayyip Erdoğan, Sözen’den sonra partizanca bir komplekse kapılarak projeyi devam ettirmeseydi 21. asrın eşiğinde bu zenginlikten mahrum kalırdık. Öyle bir komplekse kapılmadığı gibi ekibi ile birlikte metro fikrini yaygınlaştırdı. Hizmet bayrağını ondan devralmış A. Müfit Gürtuna da o fikri hayata geçirme peşinde didinip durmakta. Hal böyle iken ilk yabancı firma ile sözleşmenin feshedilerek başka bir şirketle anlaşmaya varılmasının altında bir takım maksatlar aramak insanların hizmet şevkini kırar. Neticeye bakmak lazım; yüz akı bir esere kavuştuk. İkinci etapta Taksim-Yenikapı dahil olmak üzere İstanbul, Yenibosna’dan Kartal’a kadar ağır ve hafif metrolarla donatılacak. Son 20 yılda Türkiye çok mesafeler aldı. İşte çevre yolları, işte dev alışveriş merkezleri, işte yurtdışında doktora yapan 50 bin civarında genç, işte her hafta bir başkentte ticari imkân arayan iş adamlarımız, işte internet devrimindeki yerimiz ve işte ilk metro. Devamı da gelecek... Bütün bunlara rağmen... Bu güzelliklere, bu teknolojik harikaya rağmen İstanbul Suriçi’dir. İstanbul fethedilmiş İstanbul’dur. Suriçi’ne, hele hele Fatih’e, Fatih’te de Fatih camii çevresine bakılmadığı bir acı hakikat. İstabul’a hizmet muhakkak ki ibadet, Fatih Sultan Mehmed’in İstanbul’una hizmetse Peygamber duasına mazhar olma ümidi taşıyan daha üstün bir ibadettir. Fatih beldesi kirli, bakımsız, ağaçsız, kaldırımsız ve kendi haline terk edilmiş vaziyette. Dengeyi kurmak ve korumak lazım. Yabancı gezginler, metro veya alışveriş merkezi için değil; cami, türbe, kitabe, sebil, tarihi eser...görmek arzusuyla geliyor. Metro için tebrikler... Fatih için tessüfler.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 95522
    % -0.53
  • 5.7128
    % -0.38
  • 6.3397
    % -0.4
  • 6.9378
    % -0.52
  • 276.48
    % -0.44
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT