BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Bayram ve trafik sorunu

Bayram ve trafik sorunu

Bayramda trafik yine onlarca cana maloldu. Türkiye ne yapıp edip bu hayati soruna kalıcı çözüm bulmak durumundadır. Bunun için de toplumsal trafik kültürü taarruz biçiminde başlatılmalı ve de deniz ve demir yolları alternatifleri devreye sokulmalıdır.



Bugün bayram. Bütün okuyucularımın mübarek Ramazan-ı Şerif bayramını tebrik ediyor, daha nice bayramlara diyoruz. Trafik bu bayram da onlarca cana maloldu. Evine, yurduna, atasına koşan seksen küsur insanımızı geçtiğimiz 4 gün içinde yitirdik. Endişemiz bayram sonuna kadar bu sayının çok çok daha artacağıdır. Sadece hava muhalefeti mi? Kuşkusuz 4 günlük acı bilançoda hava şartlarının payı da yok değildir. Yağan karın ve tutan buzun kazalara katkı sağladığı kesindir. Ancak ürkütücü tablo sadece bunun eseri değildir. Aynı kar Avrupa’da da ABD’de yağıyor, ama orada bu tür dehşet manzaraları yok. Sorunun birden çok boyutu var. Öncelikle yollarımız ihtiyaca cevap vermiyor. Her gün binlerce aracın trafiğe çıktığı ülkemizde aynı oranda yol yapılamıyor. Bir diğer husus trafik kurallarına riayet edilmemesidir ki en büyük etkenlerden biri de budur. Trafik konusu toplumsal kültür biçimine sokulamadığı sürece bu dehşetin önüne geçmek zordur. Trafik kültürü Evet cezaların caydırıcılığı ve trafikteki kolluk kuvvetlerinin kararlılığı soruna katkı yapar da nihai çözüm getirmez. Bırakın sivil araçları, yolcu taşıyan profesyonel taşıtların yani otobüslerin bile hız sınırını gösteren aletlerde sahtekarlık yapılıyorsa temel problem kültür demektir. Gerçi son dönemde kıpırdanma var ama toplum ve yeni nesil trafik noktasında fevkalade eğitimsizdir. Size bir anekdot: Geçtiğimiz yıl bugünlerde Washington’daydım. Temsilcimiz Hasan Mesut Hazar’ın kullandığı araçla otobanda seyrediyorduk. Yol 4 şerit. 3 şerit fevkalade sıkışık. En soldaki 4. şerit ise boş. Biz oradan gidiyoruz. Hasan Mesut’a araçların neden bu şerite girmediğini sordum. Cevap şuydu: “Bu şerite çıkabilmek için birkaç kişi olmak lazım.” Bu şekilde toplu seyahat özendiriliyormuş. Baktım ufukta polis yok. Hasan Mesut’a “polis yok, bu şerit de boş, girseler ne olur” dedim. Sevgili Hazar’ın cevabı aynen şuydu: “Bunların kültürlerinde ve mantalitelerinde böyle bir şey yok. Kurallara polisin korkusu nedeniyle değil, gerekli olduğu için uyuyorlar. İçimden bir vah çekip kıskandım adamları. Dolayısı ile hadisenin özü yukarıda da belirttiğimiz gibi illa da kültürdür... Ray alternatifi Bir başka boyut Türkiye’de ulaşım politikasının kara yolu ile özdeşleştirilmesi yanlışlığıdır. Osmanlı’da ve Cumhuriyetin ilk dönemlerinde demir yollarımızla övünebilirken bugün fevkalade acınacak bir durumdayız. Maalesef son 50 yıl, ama özellikle de son 30 yıl politikacılarımız kara taşımacılığı lobilerinin etkisinde kalmış ve demir yolunu ihmal etmiştir. Üzülerek söylemeliyiz ki son 50 yıldır istisnalar hariç ilave edilmiş demiryolu güzergahı yok gibidir. Oysa Avrupa ve ABD’nin temel taşımacılığı demiryoluna dayanıyor. Turizm ülkesi Türikye’de ise bu noktada ne bir eylem ne de bir irade var. Soruyorum yolları kana boyanmış Türkiye’ye turist niye gelsin? Gelirse de havaalanına ve kalacağı otele gider. Niye bütün ülkeyi dolaşsın? Deniz taşımacılığı Gelelim Deniz alternatifine. Geçtiğimiz gün Deniz Ticaret Odası Başkanı Cengiz Kaptanoğlu’nu CNN-Türk’te dinledim. Deniz taşımacılığı kara taşımacılığından 7 kat daha ucuzmuş. Ucuz olmasına ucuz da rağbet yine karayollarına. Düşünün üç tarafı denizlerle çevrili bir ülkede deniz taşımacılığı neredeyse yok denecek noktada. Ben bir itirafta bulunayım. Ben Rize-Ardeşenliyim. Lise ve Üniversite’deki öğrencilik yıllarım İstanbul’da geçti. Her yıl iki kez memleketime giderdim. 10 küsur yıl boyunca bir kez olsun deniz yoluyla gitmedim, gidemedim. Çünkü böyle bir alternatifim yoktu. Var olan da zaten turistik hüviyetliydi ve iki ay önceden rezerve gerekiyordu. Evet Türkiye maalesef ne demir yollarından ne de deniz yollarından yararlanamıyor. Otoyol sanayiinin baronları ve onların lobileri dün bu sektörün önünü kestiler, ama bugün onlar da işin fecaat noktasına geldiğini fark ettiler.. Türkiye ne yapıp edip bu iki alternatifi harekete geçirmelidir..
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 109247
    % 1.23
  • 3.8254
    % -0.26
  • 4.5078
    % 0.05
  • 5.1125
    % -0.48
  • 153.62
    % -0.29
 
 
 
 
 
KAPAT