BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Nataşa değil Balalayka

Nataşa değil Balalayka

İran'da rejim değişikliğinden sonra ülkemizde bir milyonu aşkın insanı yaşıyor. Hatta onlara vize bile uygulamıyoruz. Bu insanların gündeme gelişiyse rejim karşıtlarıyla Savama-Savak arasındaki silahlı müsademe oldu. Olay yeri de daha çok İstanbul Bakırköy ve çevresi. Ölümlü birkaç olay dikkat çekti.



İran'da rejim değişikliğinden sonra ülkemizde bir milyonu aşkın insanı yaşıyor. Hatta onlara vize bile uygulamıyoruz. Bu insanların gündeme gelişiyse rejim karşıtlarıyla Savama-Savak arasındaki silahlı müsademe oldu. Olay yeri de daha çok İstanbul Bakırköy ve çevresi. Ölümlü birkaç olay dikkat çekti. SSCB dağılınca da Türkiye bir umut oldu. Vizeliydi ama girmesi kolay; kaçak, yok denecek ücrete çalışmak mümkün, hele hele satacak birkaç şeyin de varsa oh ne alâydı. Türkiye bu tespiti yapmadan, sorgulamadan; üstün eğitim almış bu insanların dolar için fuhuş ticaretine başladığına şahit oldu! Rus fahişeler ülkenin dört bir yanına yayıldı. Cahil simsarların iştahını kabarttı. Kabalıklarını artırdı. Bir sistemin çöküşünden sonra ortaya çıkan en acılı durum. Öykülerin en ciddisi olan bu gelişme üniversitelerimizde incelenmiyor ama, yorgun ve tembel ustalara inat, daha genç bir kuşak temsilcisi Ali Özgentürk tarafından beyazperdeye aktarıldı. Filmin şöhreti ise, başrol oyuncusu Kemal Sunal'ın kalp krizine yenik düşmesiyle başladı. Sürekli tartışılır ve konuşulur oldu Balalayka. Cem Davran "Bu bir Rus filmi. Biz üç Türk de yardımcı oyuncuyuz" demiş ama, filmdeki rolüyle "feleğin çemberinden geçmiş Gemici Hasan" esprisi bu. Rus sanatçılar filmde ağırlıklı ve başarılı. Müzik de öyle. CD'si olsa pazar bulacak. Bir otobüs içerisinde o dar mekanda Mirsad Heroviç de kamerasını devamlı dolaştırarak bir başarısına daha imza koymuş. Senaryoda gerilim değil de, hüzün ve duyarlılık ilgiyi artırıyor. Bu açıdan Işıl Özgentürk çıtayı hâlâ iyi tutuyor. Filmin konusuna gelince; ölmüş babalarının vasiyeti gereği bir cenazeyi almak üzere Rusya'ya giden üç erkek kardeşin hikayesi. Tamı tamına bir slav hüznü ve keder şarkısı. Geleneklerine bağlı Ağabey Necati (Uğur Yücel), hırçın ama hoş delikanlı Hasan (Cem Davran), her iki ağabeyine de yabancı, Almanya'da yaşayan Mehmet (Ozan Güven), gerekli talimatı yerine getiren, tecrübeli otobüs şoförü (Ercan Yazgan), yardımcısı (Atalay Uluışık) Rusya'dan İstanbul Aksaray'a doğru yola çıkıyorlar. Otobüsteki genç, güzel ve kültürlü Rus yolcu kadınlar ise; Türkçe bildiği için cenazenin bürokratik işlemlerini yaptıran Tanya (Rednikova), yeğeni, bir ayağı aksayan genç kız, kocasına "beni gönderme" diye yalvaran bir eş, sanatçılığını arkadaşlarıyla kutlayan bir tiyatrocu, 50 doları avucunun içinde görünce eşini Türkiye'ye gönderen silahlı erkeğin karısı Luba, çocuğunu annesine bırakan bir genç anne. Serüven başlıyor. Kadınlar Türkiye'de ya eş, ya iş bulacak, ya da beklenen sonu kabullenecekler. Ali Özgentürk her şeyi insanı küçültmeden aktarıyor. Çöken rejimin ve uygulamanın insanları düşürdüğü fotoğraflar. Sistem onlara üniversite tahsili yaptırmış ama, yaptıkları iş ise insanlık ayıbı, hüznü, kederi. Trajikomik bir oyun da diyebiliriz. Sinema için de bir yol ayırımı, bir dönemeç. Aceleye gelmesi bile bu gerçeği değiştirmiyor. Filmde bir benzer hayat anlatılıyor, bir yerlerden kopuş drama ediliyor, insan davranışlarının her çeşidi gösteriliyor. Duyarlı, anlayışlı, hayatlarını değiştirmek (!) isteyen ve arayışlar içindeki Rus kadınlarının artık geriye dönüşleri yok. Azimleri ve yeni fırsatlar hayatlarını değiştirmeye de yetmiyor. Neşe ve hüzün bir arada Balalayka'da. Türkçe alt yazılar da zaman zaman sıkmadan veriliyor. Bu yolculuklar bitmeyecek, nitekim bitmiyor. Oyuncuların yüksek performansı, senaryoda cenaze ile başlayan filmin bu defa Tanya'nın cenazesiyle yeniden Rusya'ya dönmesi de dozunda yansıtılıyor, klasikleştirilmiyor. Böylesi konuları önceleri Amerikan, sonraları İtalya, İspanya ve Polonya sinemacılarından izlerdik. Evrensel boyutu da olan bu tür filmler, yarışmalarda ve pazarda da yedinci sanat'ımızın iddiası olacaktır.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 109330
    % -0.31
  • 3.867
    % -0.62
  • 4.5554
    % -0.6
  • 5.158
    % -1.19
  • 156.209
    % -0.25
 
 
 
 
 
KAPAT