BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Diğer pencere

Diğer pencere

Zihinlere öyle yer etmişti ki "düşman" denince, "gâvur" denince en önce Yunanlıları anlardık. Kaç neslin çocukluğu böyle geçti.



Zihinlere öyle yer etmişti ki "düşman" denince, "gâvur" denince en önce Yunanlıları anlardık. Kaç neslin çocukluğu böyle geçti. Yunanistan, İzmir'e çıkarak Eskişehir'e kadar ilerlemiş, başta İzmir olmak üzere köy, kasaba ve şehirlerimizi, dolayısıyla yüreklerimizi yakmıştı. Bunlar, tarihen sabit gerçekler. Bunlar, tarihen sabit gerçekler ama o Yunanistan hakkında bu hisler beslenip yaşatılırken diğer taraftan da edebiyat, tarih ve sanat tarihi kitaplarında da methiyeler diziliyordu. Bahane de hazırdı; "antik Yunan" veya "eski Yunan". Kısacası geçmiş Helen kültürüne bakılarak "nev Yunanilik" tesis edilmeye çalışılıyordu. Olimpos dağında neler olmuş, tanrılık, tanrıçalık izafe edilen Zeuslar, Afroditler ve diğerleri neler neler yapmış hepsi yazılırdı. Yunan efsaneleri olanca ahlaksızlık ve saçmalıkları ile körpe beyinlere ezberlettirilir ve bunun adına da ders denirdi. Vay bilmeyenin haline. Dedesi cephede Yunan karşısında şehîd olan çocuklar, "tanrı" rezaletlerini bülbül gibi şakıyamadıklarında zayıf not alır hatta sınıfta bile bırakılırlardı. Kimbilir bu yüzden kaç yüz genç tahsilinden olmuştur. Tek parti diktasının maarif anlayışı buydu. İlyada'lar, Odisseler ve bütün bir mazi en hurda teferruatına kadar zihinlere kazınmaktaydı. Bir hayran kitle zuhur etmiş, nesilleri fikren iğfal etmekteydi. Yunan tarih, edebiyat ve efsanesi öğretilirken mukabilinde kendi tarih ve medeniyetimizle onların eserleri de yeriliyordu. İşte bu "ben Paris'teyken" hayranlığının Yunan aynasındaki aksiydi. Bu lüzumsuz gayretkeşlikler heba ettikleri onca zamana rağmen hiçbir dostluk köprüsü kuramadı. Bizatihi bir tenakuz yaşanmaktaydı. Bir taraftan "gâvur" deniyor, diğer taraftan bu "gâvurlara" hayranlık esas alınıyordu. Bu bütün cephelerde aynen yaşandı. Onun için netice almak kolay değil. Ermeni meselesine, Ege meselesine biraz da bu pencereden bakmalı. Bütün millî mes'elelerimizin halli millî eğitimden geçer. Veya eğitimimizin hakkıyla millîleşmesinden. Hele dış politikada günübirlik çözüm yoktur.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 109330
    % -0.31
  • 3.867
    % -0.62
  • 4.5554
    % -0.6
  • 5.158
    % -1.19
  • 156.209
    % -0.25
 
 
 
 
 
KAPAT