BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Sporcularda Vücut Esnekliği

Sporcularda Vücut Esnekliği

Eklemlerin normal hareket açıklığı boyunca tam hareket edebilme yeteneği bütün spor dalları için çok önemlidir.



Eklemlerin normal hareket açıklığı boyunca tam hareket edebilme yeteneği bütün spor dalları için çok önemlidir. Ayrıca birçok spor dalında kişinin esnekliğini arttırarak hareketlilik kabiliyetini, yaptığı sporun yapısına ve gereksinmelerine cevap verecek biçimde geliştirmesi gerekir. Mesela jimnastikçilerin seyrederken hayranlık duyduğumuz ve göze de hitap eden performansları estetik ve hareketliliğin birleşimidir. Tabii normal esnekliğe bağlı hareketlilik estetik dışında kuvvet ve süratin arttırılması için de son derece önemlidir. Dolayısı ile tüm spor yapanların antrenmanlarının bir parçası mutlaka esneklik ve hareketlilik olmalıdır. Hareketlilik ve esneklik herkeste aynı olmaz. Bu özellik üzerine değişik faktörlerin etkisi vardır: 1- Kas ve tendonun esnekliği 2- Kasın gevşeme yeteneği 3- Eklem bağlarının esnekliği 4- Tersine hareket sağlayan karşı kasların (Antagonistler) karşı koyma kuvveti 5- İç ve dış sıcaklık 6- Yaş 7- Yakın zamanda geçirilen sakatlıklar 8- Antremen seviyesi Esneklik egzersizleri en uygun olarak ısınma egzersizleri sonrası, kas ısı yükseldikten sonra yapılabilir. Kural olarak ister dayanıklılık isterse güçlendirme antrenmanı olsun her çalışmanın başında ve sonunda germe egzersizleri yapılmalıdır. Belirli spor dallarında özellikle yüklenilen kasların gerilmesine daha da dikkat etmek gerekir. Mesela bir koşucu hamstring, gastreknemius - soleus kas grubunu dikkatle germeli, bir yüzücü ise omuz çevresindeki rotator manşon kasları gererken dikkat etmelidir. Esneklik, germe egzersizleri ile elde edilebilir ve daima statik yapılmalıdır. Bir çok spor yapan kişi hatta sporcuları çalıştıranlar germe egzersizlerini hatalı yapmaktadır. Hatalı germeler eklemi koruyan bağ ve kapsüllerin zorlanmasına veya aşırı gerilip çok uzayıp gevşemesine neden olur. Doğru yapılan bir germe egzersizi fizyolojik eklem hareketleri yönünde ve ard arda kısa kısa sert hareketler yapmak yerine 20-30 saniye yavaş, sürekli germe şeklinde olmalıdır. Kaslarda kısalma bir çok kişide bulunmaktadır. Özellikle masa başında uzun süre çalışmak zorunda olanlarda, çok uzun süre oturan veya araba kullananlarda, kötü postürleri (duruş bozukluğu) olanlarda ve düzenli egzersiz yapmayanlarda kas kısalması sık görülür. Kas kısalıklarının postür bozukluğuna mı yoksa alışkanlık pozisyonuna mı bağlı olduğunu ayırd etmek zordur. Modern hayatın gerekliliği olarak süreli oturarak çalışanlarda kısalıklar daha çok görülmektedir. Basit bir test ile kasların kısalık durumları ölçülebilir. Kas kısalık testinde yapılamayan hareketler varsa, hareketlerde aşırı zorlanma ve ağrı oluyorsa kas kısalığı problemi var demektir. Gelecek hafta: Kas Kısalık testi
 
 
 
 
 
 
 
KAPAT