BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > 477 ölüm noktası

477 ölüm noktası

TBMM Genel Kurulu'nda bu hafta ele alınacak Trafik Araştırma Komisyonu raporu "trafik canavarı" gerçeğini tüm yönleriyle ortaya koydu



Trafik Araştırma Komisyonu raporunda 1988 etütleri sonucu belirlenen 477 "kaza kara noktası"ndan 289'unun acilen gerekli kaynaklar bulunarak iyileştirilmesi gerektiğine dikkat çekildi. DSP İstanbul Milletvekili Ahmet Tan başkanlığındaki TBMM Trafik Güvenliği Araştırma Komisyonu'nun üç aydan fazla süren çalışmaları sonucu hazırlanan ve Salı günü Genel Kurul'da ele alınacak raporda "trafik terörü" tüm çıplaklığıyla gözler önüne serildi. Raporda yer alan tespitlere göre, son 15 yılda Türkiye karayollarında yaşanan trafik kazalarında yaklaşık 120 bin kişi hayatını kaybederken, 1.5 milyonu aşkın vatandaş da yaralandı. Bu dönemde ailesi içinde bir yakının kaybı ya da sakat kalması nedeniyle 8 milyon kişi de "trafik terörü"nden etkilendi. Raporda 447 ölüm noktasından 289'unun acilen iyileştirilmesi gerektiği vurgulandı. Türkiye Cumhuriyeti'nin hiçbir döneminde, hiçbir sorunun, orta büyüklükte bir Anadolu kentinin haritadan silinmesine karşılık gelen trafik terörü kadar can alıcı sorun meydana getirmediği dile getirilen raporda, trafikte her yıl 10-12 bin yurttaşın can verdiği, hurdaya dönen araçlardan da ekonominin 8-9 milyar dolar kayıp verdiğine dikkat çekildi. Yaralanan ve sakat kalanların toplam tedavi giderleri ve işgücü kaybının ise bu rakama dahil olmadığı bildirildi. Trafikteki ölümlerin, bölücü terörün döktüğü kandan, deprem felaketinden kat kat fazla olduğunu işeret edilen raporda yer alan tespitler ve öneriler şöyle: "-Terörde 15 yılda 30 bin, depremlerde 50 yılda 50 bin vatandaşımız ölmüştür. Trafik felaketinde kaybettiğimiz yurttaşlarımızın sayısı ise 10 yılda 100 bini aşmıştır. Bir bu kadar yurttaşımız da yaralanmış ve sakat kalmıştır. Resmi rakamlar doğru değil ¥ Trafikte telaffuz edilen 'resmi' istatistikler ne yazık ki gerçeği yansıtmamaktadır. Yalnızca kaza anındaki ölümlerin kaydı tutulabildiği için, yolda veya hastanede ölenlerle ülkemizin yüzde 80'inini oluşturan jandarma bölgelerindeki kazalarda kaybettiğmiz yurttaşlarımızın sayısı istatistiklerde yer almamaktadır. ¥ Trafik felaketini çözmek için İçişleri Bakanı'nın, Jandarma Komutanlığı yetkililerinin ve birçok bilim adamının belirttiği üzere, terörle mücadele yöntemlerine benzer şekilde en sert, en kararlı uygulamaların hızla yürürlüğe konulması ve bunun, alt yapı hizmetleri ve eğitimle desteklenmesi gerekir. Herkes sorumlu olmalı ¥ 8 milyonu aşkın aracın dolaştığı, her yıl 500 bin dolayında yeni aracın trafiğe çıktığı ve yılda 1 milyon kişinin sürücü belgesi aldığı, kent içi yollar dışında 65 bin kilometreyi aşan karayollarında denetim ve esenlik yalnızca trafik polislerince sağlanamaz. Toplumca bir trafik güvenliği seferberliğine gidilmesi zorunludur. ¥ Kayıt, tescil gibi büro işlerinde çalışan trafik polisleri denetim hizmetine alınmalı. ¥ 2001 'Trafik Güvenliği yılı' olarak kabul edilmeli. Yıl boyunca yürütülecek kampanyalarla sürücülerin hız sınırlaması başta olmak üzere tüm trafik kurallarına uymalarını sağlayıcı tedbirler alınmalı. ¥ Şehiriçi ve dışı tüm yollarda yol çizgilerinin tamamlanması da bir amaç olmalıdır. Sürücüler çizgilerin anlamlarına uygun hareket etmelidir. Trafik zabıtası da tüm sürücüleri çizgilere uyma konusunda yazılı ve sözlü olarak uyarmalı, gerektiğinde ceza uygulamalıdır. Kara noktalar düzeltilsin ¥ 1988 etütleri sonucu her yıl trafik kazası meydana gelen 477 noktadan 289'u acilen gerekli kaynak bulunarak mutlaka iyileştirme çalışmaları başlatılmalı. ¥ 1 km otoyol yapımı için gerekli bedelle 3-5 km bölünmüş yol yapılacağı düşünüldüğünde, otoyol yapımı yerine bölünmüş yol yapımına öncelik verilmeli. Hız sınırlamasına uyulmasıyla yapılacak tasarrufla her yıl yüzlerce km bölünmüş yol veya demiryolu yapma imkanı doğacaktır. Bölünmüş bürokrasi zararlı ¥ Trafikte güvenlik ve esenliğin sağlanması için 8 bakanlıktaki birimlere dağıtılmış yetki ve sorumluluk parçalanmışlığı ortadan kaldırılmalı. Gerektiğinde tüm sistem adına karar alacak, Başbakanlığa bağlı bir koordinasyon birimi kurulmalı. Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından yürütülen yol yapım projelerinde politik tercihler yerine ülke ihtiyaçları göz önüne alınmalı. Acil olmayan yapım çalışmalarına, acil çalışmalar bitirilinceye kadar ara verilmeli. ¥ Park yeri bulunmayan inşaatlara inşaat ve iskan ruhsatı izni vermeyen düzenleme getirilmesi talep edildi. ¥ Ölümlü ve ağır yaralanmalı trafik kazasına karışan ve kusurlu olan sürücülere verilecek hapis cezalarının tecilini ve para cezasına çevrilmesini önleyecek yasal düzenleme yapılmalı. Bu bağlamda, 'bilinçli taksir' kavramının Türk Ceza Kanunu'na konulması sağlanmalıdır. ¥ Taşıma Kanunu çıkarılmasına öncelik verilmelidir. ¥ Karayolu Güvenliği Yüksek Kurulu'nun, kanunda öngörüldüğü şekilde 6 ayda bir mutlaka toplanması sağlanmalıdır. Uzun dönemli bir ulaştırma ana planı yapılıp titizlikle uygulanmalıdır. Karayolları Genel Müdürlüğü ile Denizcilik Müsteşarlığı, ulaştırma açısından birliktelik sağlamak için Ulaştırma Bakanlığı'na bağlanmalıdır. ¥ Şehirlerarası ve şehiriçi ulaşımlarda raylı taşımacılığa mutlaka önem verilerek bundan sonraki bütçelerde raylı sistem yatırımlarına kaynak aktarılmasına özel önem verilmelidir. Devlete düşen ¥ Trafik güvenliğinin sağlanmasına yönelik devlet politikası ve stratejisi ortaya konulmalı. Stratejiler "Ulaştırma Ana Planı"yla desteklenmeli. Krayolu Trafik Güvenliği Kurulu ve "Karayolu Güvenliği Yüksek Kurulu" etkin hale getirilmeli. ¥ TBMM'de her siyasi partiden iki temsilcinin katılımıyla "Karayolu Güvenliği İhtisas Komisyonu" kurulmalı; Başbakanlığa bağlı özerk bir "Karayolu Trafik Güvenliği Araştırma Merkezi" oluşturulmalı.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 110383
    % 0.96
  • 3.8526
    % -0.29
  • 4.5413
    % -0.19
  • 5.1468
    % 0.06
  • 155.726
    % -0.11
 
 
 
 
 
KAPAT