BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Sünnet kılarken kazaya niyet

Sünnet kılarken kazaya niyet

Allahın beğendiği işlere taat denir. Güzel niyetlerle taatın sevabı artar. Camide oturmak taattır. Caminin Allahü teâlânın evi olduğunu düşünerek giren kimse, Allahü teâlânın evini ziyarete de niyet ederse, sevabı daha çok olur.



Allahın beğendiği işlere taat denir. Güzel niyetlerle taatın sevabı artar. Camide oturmak taattır. Caminin Allahü teâlânın evi olduğunu düşünerek giren kimse, Allahü teâlânın evini ziyarete de niyet ederse, sevabı daha çok olur. Namaz kılmayı beklemek için, camide itikaf edip ahireti düşünmek için, vaaz dinlemek için de niyet ederse, her niyeti için ayrı sevaba kavuşur. Bunun gibi, bu kimse, sünnet olduğu için koku sürünür, şık giyinirse, camiye saygı için, camideki Müslümanları incitmemek için, temiz olmak, sıhhatli olmak için, İslâmın şerefini korumak için niyet edince, her niyeti için ayrı sevab kazanır. İbni Abidin hazretleri buyuruyor ki: (Farz ve vacip olmayan namazlar nafiledir. Mescide, camiye girince, oturmadan önce, iki rekat namaz kılmak sünnettir. Buna tehıyyetülmescid namazı denir. Camiye girince, farz veya başka namaz kılmak, tehıyyetülmescid namazı yerine geçer. Başka namaz kılarken tehıyyetülmescid için de ayrıca niyet etmek gerekmez. Fakat tehıyyetülmescid sevabına da kavuşabilmek için buna da ayrıca niyet etmeli.) [R. Muhtar s. 710] Sünnetleri kılarken kazaya da niyet etmeli, böylece hem kaza ödenmiş, hem de sünnet kılınmış olur. (Necat-ül müminin, İslâm Ahlâkı) Sünnetleri kılarken kaza namazına da niyet etmek gerektiği Trablus Fetva emini Ramiz-ül-mülk'ün, Eşşihab'daki fetvasında da bildirilmektedir. Tatarhaniyye'de, (Sünnet kılarken kaza namazına da niyet etmek daha iyidir) deniyor. (Uyun-ül-besair s.103) Bir kimse, hangisi ilk ve son sünnet olduğunu bilmeden yıllarca namaz kılsa, fakat, hepsini, farz diye niyet ederek kılsa, kabul olur. Çünkü, sünnetlere, farz diye niyet edilirse, sünnet kabul olur. İlk kıldığı farz, sonra kıldıkları sünnet olur. (Fetava-i kübra) Yalnız namaza niyet edilerek kılınan sünnet sahih olur. Çünkü, beş vakit namazın sünneti demek, Peygamberimizin kıldığı namaz demektir. Bu namazlara sünnet ismi sonradan verilmiştir. Resulullah, beş vakit namazın sünnetlerini kılarken, (Allah rızası için namaz kılmaya) derdi. (Sünnet) diye niyet etmezdi. Her vakit içinde böyle kılınan her namaz, sünnet ismi verilen namaz olur. (Halebi-yi kebir) Öğlenin farzına dururken, hem farza, hem de vaktin sünnetine niyet edilmez. Edilirse, iki İmama göre, yalnız farz kılınmış olur. Fakat camiye girince kılınan herhangi bir namaz, tehıyyetülmescid yerine de geçtiği için, farz kılarken tehıyyetülmescid olarak da, ayrıca niyet etmek, bütün imamlara göre de caiz olur. Yalnız farza niyet edince de, iki namaz birlikte kılınmış olur. (İbni Abidin) Sünnet yerine kaza kılan, sünneti terk etmiş olmaz. Fakat niyetin sevabına kavuşmak için, kazayı kılarken, sünneti kılmaya da niyet etmelidir. (Eşbah) Nafile kılmak isteyen, önce namaz kılmayı adamalı; sonra nafile yerine, bu adak namazı kılmalı. Sünnet namazları nezr ettikten sonra kılan, bu sünnetleri kılmış olur. (Dürr-ül-muhtar) İbni Abidin hazretleri burayı açıklarken, (Nezr edilen namazı kılmak vacip olduğu için, vacip sevabı hasıl olur. Sünnet yerine, nezr olunan namaz kılınınca, sünnet de kılınmış olur) buyuruyor. Sünnetleri önceden nezr edip de, nezr olarak kılmak daha iyi olduğu Halebi'de de yazılıdır. Böylece, hem vacip sevabı kazanır, hem de sünnet kılmış olur. Kulun, kendine vacip ettiği namazı kılması ile, sünnet terk edilmiş olmayınca, Allahü teâlânın farz ettiği kaza namazı kılınınca, sünnet elbette terk edilmiş olmaz.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 109330
    % -0.31
  • 3.867
    % -0.62
  • 4.5554
    % -0.6
  • 5.158
    % -1.19
  • 156.209
    % -0.25
 
 
 
 
 
KAPAT