Dahiliye-İç Hastalıkları Uzmanı Dr. Yakup Çelik, Ramazan boyunca farklı bir beslenme düzeni ve az öğün sayısına alışmış olan metabolizmanın, bayramın gelmesiyle öğün sayısındaki artış ve fazla besin tüketme isteğiyle olumsuz etkilenebileceğini ifade ederek, "Eski beslenme düzeninize dönerken, metabolizmanızı da bu dönüşüme alıştırmalısınız. Bayram süresince yüksek miktarda kalorili, yağlı ve şeker içeriği yüksek besinlerin tüketimi başta şişkinlik, tansiyon problemleri olmak üzere, sindirim sistemi rahatsızlıklarına (mide yanması, reflü, gaz problemleri vb.), şeker hastalığı, kalp-damar hastalıklarına sebep olabilmektedir. Ramazandan önce ki tükettiğiniz besin miktarının aynısını bile tüketiyor olsanız artık metabolizma yavaşladığı için alınan enerji vücuda fazla gelir ve ağırlık artışı olduğunu görürsünüz. Bu yüzden ramazan öncesi tükettiğimiz kalori miktarından daha az tüketerek bayrama başlamalıyız” dedi.

ARA ÖĞÜNLERE DİKKAT 

Ara öğünlere dikkat edilmesi gerektiğini vurgulayan Çelik, “İlk hedef bayramın birinci gününden itibaren metabolizmayı hızlandırmak olmalıdır. 
Bunun içinde yine ara öğün alışkanlığı kazanmak, az ve sık beslenmek çok önemlidir. 3 ana ve 1-2 ara öğün şeklinde düzenlemeye çalışmalıyız. 
Ana ile ara öğün arasında ise 2-3 saat ara bırakmaya dikkat etmenizde fayda var. Yani yapacağımız en önemli şey porsiyon kontrolüne 
gitmektir. Bayram sürecince hazırladığımız yiyeceklerin pişirme yöntemlerine de dikkat ediniz. Yemekleri hazırlarken kızartma, kavurma yerine 
ızgara, fırında, haşlama veya buğulama yöntemlerini tercih edebilirsiniz” ifadelerini kullandı. 

KAHVALTIYI ES GEÇMEYİN 

Bir insan için kahvaltının oldukça önemli olduğunu dile getiren Dr. Yakup Çelik, “Bayramda tatil nedeniyle geç kalkılması kahvaltı öğününün gecikmesine neden olabilir. Bu dönemde erken kalkıp erken kahvaltı yapmak güne daha iyi başlamanızı ve sağlığınızı olumlu yönde etkilemeye yardımcı olacaktır. Geleneksel peynir, yumurta, domates, salatalık, zeytin ve tam buğday ekmeği iyi bir tercih olacaktır” dedi. 

Eski beslenme düzenine geçişte sıvı alımının oldukça önemli olduğunu vurgulayan Çelik, “Bu nedenle günde 2 litre su içmeyi ihmal etmeyiniz. 
Şu yanında kahve ve çay tüketiminizi sınırlandırabilir; sıvı olarak ayran, taze sıkılmış meyve suları veya komposto gibi içecekleri tercih edebilirsiniz, şeklinde konuştu. 

ŞEKER YÜKLEMESİ YAPMAYIN 

Tatlı tüketimine de dikkat edilmesi gerektiğini söyleyen Çelik, “En azından ağır hamurlu tatlılar yerine sütlü veya meyveli tatlılar tercih edilmelidir. Yüksek miktarda şeker içermelerinden dolayı kan şekerinizi hızla yükseltip, hızla düşürürler. Bu yüzden şeker ve kalp hastalarının tatlıdan uzak 
durmaları gerekmektedir. Seçici olunup her ziyaret edilen yerde verilen her şey tüketilmemelidir” dedi. 

ÇAY VE KAHVE TÜKETİMİNE DİKKAT 

Ziyaretler esnasında çok fazla miktarda çay ve kahve ikramı olacağını belirten Çelik, “Bir gün içerisinde bu kadar yüksek miktarda kafein tüketmek uykusuzluk, çarpıntı gibi birçok sağlık problemine yol açabilmektedir. Mümkünse çay açık ve şekersiz, kahve ise kafeinsiz veya çok az kahve ile hazırlanmalıdır. Günde en fazla 2-3 çay bardağı çay veya 1-2 kahve tüketilmeli ya da çay ve kahve yerine bitki çayları tercih edilmelidir. Özellikle yaşlı ve tansiyon hastalarının çay ve kahve tüketimine kısıtlama getirmesi gerekmektedir” dedi. 

BOL BOL HAREKET 

Yavaşlayan metabolizmayı hızlandırmak için vatandaşların elinden geldiği kadar hareket etmesi gerektiğini söyleyen Dr. Yakup Çelik, “Evde kendi işlerinizi kendiniz yaparak, merdivenleri yürüyerek çıkarak ya da hafif yürüyüşler tercih edebilirsiniz” ifadelerine yer verdi.