Plastik Sanayicileri Derneği (PAGDER), İstanbul Sanayi Odası (İSO) tarafından her yıl yayınlanan ve Türkiye'nin üretimden satışlara göre en büyük sanayi kuruluşlarının sıralandığı ilk 500 listesinin ikinci basamağı olan "İSO İkinci 500 Büyük Sanayi Kuruluşu 2014" listesine, 20 plastik sektörü firmasının girdiğini bildirdi.


PAGDER açıklamasına göre, bir firmanın verilerinin gizli kalmasını istemesi nedeniyle 19 firma verisi üzerinden yapılan değerlendirmede, listedeki plastik firmalarının 2014 yılında bir önceki yıla göre üretimden satışları 28, satış hasılatları yüzde 31, brüt katma değerleri yüzde 13 ve öz kaynakları yüzde 8 arttı.


Listedeki plastik firmalarının ihracatları yüzde 15 oranında geriledi. Çalışan sayısı da yüzde 40 oranında azaldı. İSO İkinci 500 listesindeki plastik sektörü firmalarının toplam üretimi 1,2 milyar dolar olurken, bunun yüzde 28'inin ihraç edildiği kaydedildi. Tutar bazında 34,9 milyar dolar olan 2014 yılı toplam plastik sektörü mamul üretiminin yüzde 17,4'ü ikinci 500 listesindeki firmalar tarafından gerçekleştirildi.


Sektörün kıyaslamaları ise listeye giren firma sayısının her yıl değişmesi nedeniyle firma başına ortalamalar üzerinden yapıldı. Buna göre, üretimden satışlar dışındaki performans göstergelerinde gerileme görüldü. Net satış hasılatı yüzde 11,4, brüt katma değer yüzde 4,4 düştü. İkinci 500 içindeki firmaların dönem zararları da 2013'e göre arttı.


Açıklamada görüşlerine yer verilen PAGDER Yönetim Kurulu Başkanı Reha Gür, imalat sanayisindeki güçlüklerin İSO İkinci 500 listesine giren plastik imalatçılarında da gözlendiğini belirterek, "Hızla üretime, sanayiye yönelik önlemler alınması gerekliliğini taşıyan verilerle karşı karşıyayız." ifadelerini kullandı.


Firmaların karlılığında ve çalışan sayısındaki düşüşlerin ikinci 500 listesinde iyice görünür olduğunu vurgulayan Gür, şunları kaydetti:
"Oranlar sektörün geneline bakıldığında bu denli yüksek olmasa da sektörümüzün karlılık sorunu yaşadığını biliyoruz. İhracat pazarlarımızda bir daralma var ama firmalarımız çok yoğun çabalarla bu pazarlardaki varlığını sürdürüyor. Genel olarak baktığımızda, plastik sektörünün sert rekabete alışkın durumu nedeniyle ayakta kaldığımızı söylemeliyim. Sürdürülebilir rekabet en önemli konularımızdan biri. Rakiplerimizin ülkeleri, rekabet avantajlarını kaybetmemeleri için kendi firmalarına yoğun destek, teşvik sunuyor. Biz de makro ekonomik olarak imalat sanayisine olan yaklaşımın derinleşmesi ve daha fazla destekler nitelikte bir ekonomik uygulamaya geçilmesini talep ediyoruz. İkinci 500 listesine giren firmalarımızı ayrıca tebrik ediyorum."