Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığından yapılan açıklamaya göre, Bakan Işık, Ülke TV'de katıldığı programda yerli otomobile ilişkin soruları yanıtladı.

Yerli otomobille ilgili 1,5 yıl çok yoğun bir çalışma yaptıklarını belirten Işık, attıkları her adıma çok dikkat ettiklerini ifade etti.

Yerli otomobilin prototiplerini Anadolu Ajansı'nın Editör Masasında paylaştıklarını, ondan sonra bunun Türkiye'nin gündemine oturduğunu hatırlatan Işık, "İlk tanıtıldığı gün de sanıyorum sosyal medyada trend topik oldu. Hatta geçen gün arkadaşlarımız söylediler, arama motorlarının birinde en çok aranan kelimelerden biri yerli otomobil olmuş" görüşüne yer verdi.

Bunun, toplumun bu projeye ne kadar ilgi duyduğunu ve ne kadar da sahiplendiğinin çok güzel bir göstergesi olduğuna işaret eden Işık, "Bir buçuk yıllık emeğin toplumda karşılığını görmüş olmak hem bizi çok memnun etti, hem de ne kadar büyük bir sorumluluk taşıdığımızı bir kez daha bize hatırlatmış oldu" ifadelerini kullandı.

"BİZ BİR TÜRK MARKASI OLUŞTURMAYA ÇALIŞIYORUZ"

Kendilerinin bir Türk markası oluşturmaya çalıştıklarını vurgulayan Işık, "Biz Türk markası oluşturmaya çalışırken SAAB'ın markasını ne yapayım? Ama ben bu platformu satın aldım, fikri mülkiyet haklarını satın aldım. Bu satın aldığım markanın SAAB 9-3'ün 4 tane modeli 'sedan, wagon, cup ve suv'. Bu 4 modeli satın aldım, ben bunları SAAB olarak geliştirmeyeceğim. Ben bunları Türk markası olarak geliştireceğim" görüşüne yer verdi.

İşin başında oldukları ve SAAB'la yani NEVS firmasıyla bu konuda tam bir mutabakat içerisinde bulunduklarını dile getiren Işık, her milli meselede böyle gayri milli tavır göstermenin kimseye bir fayda getirmeyeceğini kaydetti.

Işık, "Burada bizim yaptığımız çok belli, biz diyoruz ki bu bir milli projedir. Türkiye eğer gelecekte otomotivde 'var olacağım' diyorsa kendi markasını üretmelidir. Kendi markasını üretmek iddiasında olan bir Türkiye SAAB markasını ne yapsın? Biz markayı satın almadık, adamlar da bize markayı satmadı. SAAB markasıyla üretim de yapmayacağız. Bu bir platform ve SAAB'ın geliştirdiği platform" ifadelerini kullandı.

"PROJENİN HAYATA GEÇMEMESİ İÇİN HİÇBİR GEREKÇE YOK"

Projenin hayata geçmesi için de kendisinin bizzat ekibiyle, TÜBİTAK ile beraber ve Türkiye'nin tüm birikimini kullanarak, ellerinden gelen gayreti gösterdiklerini ifade eden Işık, halk desteği, siyasi irade varsa bunun hayata geçmemesi için hiç bir gerekçe olmadığını belirtti.

Işık, "Bu açıdan inşallah bu proje hayata geçecek. Devrim otomobilinde yaşanan hayal kırıklığını, Allah'ın izniyle milletimize yaşatmayacağız, bunun içinde kılı kırk yaran bir titizlikle çalışıyoruz, insanlarımız umudunu boşa çıkarmamak için çok dikkatli davranıyoruz" dedi.

Şu anda bütün dünyanın artık elektrikli otomobile doğru gittiğine, Volkswagen'in emisyon skandalından sonra da bu sürecin hızlanacağına dikkati çeken Işık, Türkiye için bir fırsat penceresi olduğunu ve ve bunun iyi değerlendirilmesi gerektiğini vurguladı. Projenin yerliliğine dönük eleştirilere de değinen Işık, şu bilgileri verdi:

"Şimdi, 'Bunun neresi yerli' diyorlar. Türkiye olarak iki yolum var, ya bu arabayı tamamen her şeyini sıfırdan kendim tasarlayacağım, kendim mühendisliğini yapacağım, kendim prototipini hazırlayacağım her şeyi kendim üreteceğim. Bunun maliyeti bana en az 3 yıl, ortalama 5 yıl ve yaklaşık 1 milyar dolar, ya bu yolu deneyeceğim ya da dünyada bu konuda kendini ispat etmiş, bana en az 3 yıl ortalama 5 yıl ve bir milyar dolar kazandıracak bir markanın fikri mülkiyet haklarını satın alacağım. Bunu yaptım. Bu bana ne kazandırdı? Ortalama beş yıl kazandırdı, 1 milyar dolar harcayarak yapacağım ve ispat konusunda da zorlanacağım bir işyerine 40 milyon avroya, 4 tane ayrı modeli Türkiye'ye kazandırmış oldu."

"BİR ARABANIN YERLİ OLMASI İÇİN BAŞKA NE GEREKİR"

Bu arabanın markasının bir Türkiye markası olacağına, bütün fikri mülkiyet haklarının sahibinin de Türkiye olacağına dikkati çeken Işık, aracın tüm teknolojilerinin Türkiye'de ama gerektiğinde uluslararası işbirliği ile gerçekleştirileceğini, geliştirileceğini kaydetti.

Arabadaki üretilen parçaların minimum yüzde 85i'nin de Türkiye'de üretileceğine işaret eden Işık, "Şimdi bu yerli olmaz mı? Soruyorum bir arabanın yerli olması için daha ne gerekir, başka ne gerekir bütün dünya otomobilde bu şekilde yola gitmiş, biz, bir de Amerika'yı yeniden mi keşfedelim?" ifadelerine yer verdi.