İstanbul Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Yönetim Kurulu Başkanı Hikmet Tanrıverdi, dolar ve avro arasındaki parite etkisinin, hazır giyim ihracatında yüzde 12,3'lük bir gelir kaybına neden olduğunu belirterek, "Dolar avroyu, avro ihracatımızı vurdu. 9 aylık kaybımız 1,8 milyar doları buldu" dedi.


AA muhabirine hazır giyim sektörünün 9 aylık performansını değerlendiren Tanrıverdi, geçen yıl yaklaşık 157 milyar dolarlık ihracatla cumhuriyet tarihinin rekorunun kırıldığı anımsattı.


Bu yıla girerken, ihracatta kan kaybı yaşandığını ve bunun 3. çeyrekte de durdurulamadığını belirten Tanrıverdi, kendi sektörleri için de benzer bir tablonun söz konusu olduğunu ifade etti.


Tanrıverdi, sektör olarak yılın 9 ayını yüzde 12,3'lük bir gelir kaybıyla tamamladıklarını aktararak, "Dokuz aylık dönemler esas alındığında 2014'te 14,4 milyar dolarlık ihracata karşılık, bu yıl 12,6 milyar dolarda kaldık" diye konuştu.


Söz konusu kaybın tamamının, dolar ve avro arasındaki parite etkisinden kaynaklandığını vurgulayan Tanrıverdi, şunları kaydetti:
"Dolar avroyu, avro da ihracatımızı vurdu. Bu yılın 9 ayında kaybımız 1,8 milyar doları buldu. Tamamen Avro Bölgesi kaynaklı bir kayıpla karşı karşıyayız. Bildiğiniz gibi bizim en büyük pazarımız Avrupa Birliği (AB) ülkeleri. Bu yıl hazır giyim ihracatının yüzde 72'sini AB ülkelerine yaptık. İlk 9 ayda geçen yıla göre tonajda yüzde 6 daha çok ürün sattığımız halde daha az kazanabildik."


Tanrıverdi, geçen yıl 3,1 milyar dolara yaklaşan Almanya'ya ihracatın, bu yıl 2,4 milyar dolara gerilediğine işaret ederek, "Dolayısıyla sektör olarak 9 ayda sadece Almanya'daki kaybımız 700 milyon doları buldu. Parite etkisinden arındırdığımızda ihracat gelirimizde reel anlamda geçen yıla göre sadece yüzde 1,1'lik bir düşüş var" ifadelerini kullandı.


Hikmet Tanrıverdi, yılın dokuz ayında Türkiye'nin ilk beş hazır giyim pazarını oluşturan Almanya, İngiltere, İspanya, Fransa ve Hollanda'ya ihracatta gerileme yaşandığını anlattı.