FİKRET ÇENGEL MİLANO

Dünyanın farklı şehirlerinde beş yılda bir düzenlenen Dünya Sergisi Expo'nun Milano'da düzenlenen 2015 ayağına Türkiye damga vurdu. Türkiye pavyonu, 145 ülkeyi bir araya getiren Milano Expo 2015'in en büyük beşinci pavyonu ile 5 milyon ziyaretçinin akınına uğradı. Fuarda açık kapı modeli ile ziyaretçilerini ağırlayan Türkiye, uygulaması ile Expo'ya da ilham oldu. Fuarı değerlendiren Türkiye'nin Milano EXPO 2015 Yüksek Komiseri ve Ekonomi Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Vekili Tarık Sönmez, “Türkiye İhracatçılar Meclisi ve buraya bağlı 10 tanıtım grubunun katkısıyla altı ay boyunca Türk misafirperverliğiyle tanıtım yaptık. Toplam ziyaretçi sayısı 20 milyona ulaşan Milano Expo'nun en fazla ziyaretçi çeken ülkelerinden biriyiz. Genel ziyaretçi sayısının 4'te birinin burayı ziyaret etmesi gerçekten çok önemli” diye konuştu.  “Gezegeni Beslemek, Yaşam için Enerji” teması ile 1 Mayıs – 31 Ekim tarihleri arasında gerçekleştirilen Milano Expo 2015'e Türkiye, “Geleceğin Gıdası İçin Tarihin İrdelenmesi” teması ile katıldı. Türkiye, 4 bin 100 metrekare açık alan üzerine kurulu pavyonunda, gıda ve beslenme konusunda 12 bin yıllık tarihinin getirdiği öğreti ve zenginlikleri dünya ile paylaştı. Bereketin sembolü “nar” ile temsil edilen Türkiye pavyonunda, Expo süresince 1,5 milyon kutu lokum, on binlerce kutu baklava, fındık, nar şerbeti, Türk kahvesi ve çayı ikram edildi. Türkiye pavyonu ayrıca halk oyunları gösterileri ile de yabancı basına konu oldu. Türkiye pavyonunda dünyanın ilk tapınağı olarak gösterilen Göbeklitepe'yi replikasının yanında, 3 çınar ve 50 kadar nar ağacı, Çeşm-i Bülbül, geleneksel şadırvan Türk evleri, kerpiç ev ve bahçeler de yer aldı. 
Pavyonun açık olması etkili oldu
Milano Expo 2015'te ziyaretçilerin rahat edebileceği bir ortam hazırladıklarını söyleyen Sönmez, şunları söyledi: “Expo 2015'te ülkelerin çoğunun pavyonlarını kapalı, giriş-çıkışı kontrollü bir biçimde yapması, uzun kuyruklara neden oldu. Expo 2015 Yönetimi'ne gelen şikayetlerin başında ise kuyruklar var. Türkiye ise insanların istediği gibi girip çıkabileceği, isterlerse kısmen dolaşabileceği bir pavyon yaptı. EXPO'nun üst kuruluşu olan Bureau of International Expositions'ın yetkilileri, bize açık alanın ziyaretçi açısından ne kadar rahatlatıcı olduğunu Türkiye sayesinde gördüklerini söyledi. Bağlayıcı olmayacak ama bundan sonra Expo'larda pavyonların açık alan olması için tavsiyede bulunacaklarını söylediler.” 
Pavyon maketi Expo Müzesi'nde sergilenecek
Milona'da büyük beğeni kazanan Türkiye, Shanghai Dünya Expo Müzesi'ne pavyon maketini bağışladı. Konuya ilişkin sertifika, Shanghai Dünya Expo Müzesi yetkililerine verildi. (Soldan sağa) Pan Yun- Dünya Expo Müzesi Pavyon Koordinatörü, Jiang Sha - Dünya Expo Müzesi Pavyon Direktörü, Dream Design Factory'nin (dDf) Kurucu Ortağı Esra Ekmekçi ve Türkiye'nin Milano EXPO 2015 Yüksek Komiseri ve Ekonomi Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Vekili Tarık Sönmez.
5 milyon ziyaretçiye kahve ve lokum
¥ 10 bin adet Türk bayrağı, 
¥ 1 milyon adet nazar boncuğu, 
¥ 500 litre gülsuyu
¥ 2 bin adet lavanta kesesi, 
¥ 2 bin adet çiçek,
¥ 15 bin paket kavrulmuş fındık,
¥ 10 bin paketli üzüm ve 3 bin adet kayısı,
¥ 10 bin bardak nar şerbeti,
¥ 1 milyon 500 bin adet narlı Türk lokumu,
¥ 500 bin bardak Türk çayı,
¥ 4 bin bardak portakal suyu,
¥ 100 kişilik Türk kahvaltısı,
¥ 1 milyon 500 bin kutu lokum,
¥ 7 bin 500 porsiyon baklava,
¥ 50 bin Türk kahvesi,
¥ 25 bin tabak bulgurlu lezzetler,
¥ 5 bin adet pişirimlik bulgur kesesi,
¥ 20 bin kişiye tarhana, mantı, börek ikramı,
¥ 100 bin Expo Türkiye anahtarlığı,
¥ Protokol'e bin adet özel seramik nar, 
¥ 10 teneke Türk zeytini,
¥ 3 bin kişiye levrek tadımı gerçekleştirildi.