Önder ÇELİK

Son üç yıldan bu yana akaryakıt sektöründe ikinci büyük oyuncu olan OPET, 2015 yılını hem pazar payını hem de bayi sayısını artırarak kapatıyor. Akaryakıt sektörüne ilişkin değerlendirmelerde bulunan OPET Petrolcülük A.Ş. Genel Müdürü Cüneyt Ağca, “Zor bir yılı daha geride bırakıyoruz. 2015 yılı; tavan fiyat uygulaması, ham petrol fiyatlarındaki düşüş, döviz kurlarındaki hareketlilik ve beş yıllık bayi sözleşmelerinin yenilenme süreci gibi sektör için kritik konuların yılı oldu. Geride bırakmakta olduğumuz yıl yüzde 17.7’lik pazar payımızla 15 milyar TL ciro elde ettik. 2016'da pazar payımızı yüzde 18'in üzerine, ciroyu da 16 milyar TL'ye çıkarmayı hedeflerken, mevcut ağımıza 55 yeni istasyon eklemeyi planlıyoruz” dedi. Arda Turan’la reklam anlaşması yaptıklarını belirten Cüneyt Ağca, “OPET ve Sunpet olarak iki markamız var. 1003 OPET, 416 Sunpet istasyonu olmak üzere toplam 1419 bayi ile müşterilerimize hizmet veriyoruz. İstasyonlarımız günde toplam 500 bin araç ve yaklaşık 1 milyon kişi tarafından ziyaret ediliyor” şeklinde konuştu.
KAYIT DIŞI GERİLEDİ
Akaryakıt pazarının bu yıl yüzde 10 büyüdüğünü kaydeden Cüneyt Ağca, “Üç nedeni var. 1: Kayıt dışı yakıt azaldı. 2: Büyük projeler var. Bunlarda ciddi bir tüketim var. 3: Fiyatların bu seviyeye gelmesi tüketimi olumlu anlamda etkiliyor” dedi. Kayıt dışındaki azalmanın nedeninin Güneydoğu'da yaşanan sıkıntılar olduğunu ifade eden Ağca, “Bölgede yaşananlar trafiği yavaşlattı. Legal dağıtıcıların satışları arttı” diye konuştu. 2015 yılında ham petrol fiyatındaki ve dövizdeki değişimlerin akaryakıt fiyat oluşumu üzerindeki etkilerine de değinen Ağca, ham petrol fiyatlarındaki değişimlerin pompa fiyatı üzerinde kısmi etkisi olduğunu, fiyatı oluşturan unsurların; ürün fiyatı, döviz kuru, rafinaj ve dağıtım maliyetleri ile vergi gibi ana kalemler olduğuna dikkat çekti. 100 milyarlık akaryakıt piyasasının 60 milyar lira vergi verdiğine değinen Ağca, bayi ve dağıtıcı paylarının 2 yıl önce 50-55 kuruş seviyesindeyken, bugün 43-46 kuruşa gerilediğini söyledi. Fiyatlar düşünce satışların arttığını belirten Ağca, kârlılığın ise 2 yıl önceki seviyede  olmadığını ifade etti. Ağca şöyle konuştu: “Motorin tüketimi bir yılda 21 milyon m3'ten 23 milyona, benzin ise 2.6 milyon m3'ten 2.8 milyon m3'e yükseldi. Türkiye'de 80'den fazla dağıtım şirketi var. 11 bin kadar istasyon var. O nedenle fiyatların rekabetten dolayı daha yukarı çıkması mümkün değil.” Cüneyt Ağca, toplam 1 milyon m3’ün üzerinde depolama kapasitelerinin olduğunu ve bunun 700 bin m3’ünü yabancı şirketlere kiraladıklarını söyledi