Önder Çelik İSTANBUL
Taşıt Araçları Yan Sanayicileri Derneği (TAYSAD) Başkanı Dr. Mehmet Dudaroğlu, otomotiv tedarik sanayinin uygulanan uluslararası ambargonun kalkmasının ardından İran pazarındaki fırsatları değerlendirebilecek kapasiteye ulaşması gerektiğini söyledi. Yıllık satış potansiyelinin 2 milyonun üzerinde olduğu İran otomotiv sektörünün özellikle parça alanında ciddi bir potansiyele sahip olduğunu kaydeden Dudaroğlu, “2014 yılı rakamlarına bakıldığında İran 60 milyar dolarlık ithalat gerçekleştiriyor. Ambargoların kalkmasının ardından bu rakam 100 milyar dolara ulaşacaktır. Türkiye’nin burada Pazar payını artırması gerekiyor” dedi. İran’ın dünya araç üretiminde 18. sırada yer aldığını dolayısıyla hızla gelişerek büyüyecek bu pazarda diğer büyük üreticiler gibi hızla yer alınması gerektiğini vurgulayan Dudaroğlu, TAYSAD’ın bu amaçlar doğrultusunda geçtiğimiz günlerde İran’daki paydaş kurum İran Otomotiv Parça Üreticileri Derneği (IAPMA)  temsilcileriyle bir araya geldiğini ve gelecekteki olası iş birliklerinin değerlendirildiğini söyledi. Dudaroğlu, “Ambargonun kalkmasıyla birlikte, şubat ayında ilk kez uluslararası katılım ile yapılacak olan İran Uluslararası Otomotiv Endüstrisi Konferansı’na davet edildik; konuşmacı olarak yer alacağız. Üyelerimizin de katılımını teşvik ettiğimiz bu organizasyon, ikili görüşmelerle desteklenecek. İran’lı paydaşlarımız, otomotiv parça tedariki konusunda en büyük ortakları olarak yanlarında yer almamızı bekliyorlar” diye ekledi.
Rusya ile ticaretin normalizasyon sürecine girdiğini belirten Dudaroğlu, TAYSAD'ın The European Secretariat for Cluster Analysis (ESCA) tarafından “Silver Label” sertifikasını almaya layık görüldüğünü anlattı. Otomotiv sanayi ihracatının geçen yıl yüzde 5 düşüşle 21.6 milyar dolara gerilediğini kaydeden Dudaroğlu, “Üretim rakamlarımızda yüzde 16’lık artış ile 1.3 milyon adedi aşarken, pazarın da 1 milyon sınırını aşması memnuniyet verici bir gelişme oldu. 2016’da toplam araç üretiminin yaklaşık 1.4 milyon, pazarın 900-950 bin adet seviyesinde, ihracatın ise 23 milyar dolar düzeyinde gerçekleşmesi tahmin ediliyor” ifadelerini kullandı.

İHRACATÇI NE DEDİ?

Fiyatlar düşecek

İstanbul Kimyevi Maddeler ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (İKMİB) Yönetim Kurulu Başkanı Murat Akyüz, “Yaptırımların kalkmasının ardından petrol ve petrokimyasal ürünlerinin fiyatlarının düşmesi özellikle ham maddesini bu ürünlerin oluşturduğu sektör firmalarımızı pozitif etkileyecek” değerlendirmesinde bulundu.

1.000 mağazaya ulaşırız

Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sami Kariyo, önümüzdeki 3 yılın sonunda İran’da toplam 1.000 kadar mağaza ve satış noktasına ulaşabileceklerini öngördü. BMD üyesi 29 markanın İran’da 135 mağazası bulunduğu bilgisini veren Kariyo, “Ambargoların kalkmasıyla pazara yeni girecek 20 Türk markası 3 yılda 500 mağaza açabilecek” dedi.

Rakibimiz olabilir

Çelik İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Namık Ekinci, İran’a uygulanan yaptırımların kalkmasının çelik sektörü ticareti açısından olumlu sonuçlar doğuracağının altını çizerek, "İran’ın, ilerleyen yıllarda güçlü bir ihracatçı ülke haline gelip ciddi bir rakibimiz olma ihtimali yüksek. Buna rağmen çelik ihracatımızı artırmayı hedefliyoruz" diye konuştu.

Bİstanbul Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Başkanı Hikmet Tanrıverdi, Türk markalarının İran’da algısının çok pozitif olduğunu belirterek, “Firmalarımızın bu büyük pazardaki fırsatları mutlaka değerlendirmeleri ve Avrupa markalarından önce İran’a yerleşmeleri gerektiğini düşünüyorum" uyarısında bulundu.