Ancak Türkiye’ye gelen Çinli turist sayısı 313 binde kaldı. Oysa 1 milyon turist sözü karşılığında Varyag boğazlardan geçmişti Çin’in Varyag karşılığında verdiği 1 milyon turist sözü geçen yıl da tutmadı. Tutmadığı gibi, Türkiye Çin turizm pastasından en az payı alan ülkelerden biri oldu. Geçen yıl 120 milyon Çinli artan ekonomik refaha paralel yurt dışına seyahat yaparken sadece 313 bini yani her 10 bin Çinli’den sadece 26’sı Türkiye’yi tercih etti. Oysa 2001 yılında uçak gemisi Varyag Türk karasuları ve boğazlardan geçecekken Türkiye’ye, Çin tarafından ‘Resmi Turistik Güzergah Statüsü’ verilmiş böylece yılda 1 milyon Çinli turistin Türkiye’ye geleceği söylenmişti.
 
Türkiye’de bu söz karşılığında Çin’in Ukrayna’dan aldığı eski uçak gemisi Varyag’ı Boğazlar’dan geçirmişti.
 
50 binden 313 bine
 

Türkiye’ye 2000’li yılların başında yaklaşık 50 bin Çinli turist gelirken, bir turist ülkesi olan Türkiye, Çin’deki refah artışından ve artan turizm pastasından istediği sonucu alamadı. Uzun yıllar 100 binler civarında gerçekleşen Çinli turist sayısı 2015 sonu itibarıyla 313 bin 704 oldu. Turizm Bakanlığı’nın resmi verilerine göre, Çin bu rakamla ülkeler arasında ilk 20’ye bile giremedi.
 
Uzakdoğu ciddiye alınmalı
 
Çin’den gelen turist sayısı 2013’te 138 bin, 2014’te 199 bin seviyesindeydi. Çinli turist sayısında bir artış var gibi görünse de Çin’deki turist hareketleri dikkate alındığında Türkiye’nin bu pazarda hayal kırıklığı yaşadığı anlaşılıyor. 2010 yılında dünyayı dolaşan Çinli turist sayısı 50 milyon iken, bu sayı 2014 yılında 100 milyona, geçen yıl 120 milyona çıktı. 120 milyonluk bir pastada elde edilen 313 binlik turist sayısı tam bir fiyasko sayılabilir. Turizmciler, Türkiye’nin tanıtım için klasik pazarların yanında artık Uzakdoğu Asya’yı ciddi ciddi düşünmesi gerektiğini belirtiyor. Çin’den gelen turist sayısının artırılmasının Rusya ile yaşanan gerginlik sonrası oluşan boşluğa da iyi bir alternatif olabileceğine dikkat çekiliyor.