Avrupa’daki otomobil siparişlerindeki artışın zirve yaptığı dönemde yaşanan otomasyon arızası sebebiyle özellikle montaj hattında aracın cinsine göre koltuk ve konsol gibi giydirme malzemelerini yöneten sistem devre dışı kaldı. Dün akşam saat 22 civarında programın devreden çıkması ile montaj bandındaki işçiler önce beklediler, ardından bugün fabrika içerisinde manuel üretim yapılmaya çalışıldı. Ancak banttaki iskeletlere hangi malzemelerin takılacağına dair manuel düzenleme üretimin otomatik hızından çok uzak kaldı. Montaj hattı, otomasyonlu seri üretimin yaklaşık 5’de biri hızla çalışabildi. Her gün yaklaşık 2 bin aracın üretildiği Tofaş’ta yoğun siparişler sebebiyle tam 3 vardiyaya çıkma hazırlığı yapılıyordu. Yeni işçilerin de işbaşı yaptığı bu günlerde yaşanan bu kriz büyük bir sıkıntıya yol açtı.
İtalya’daki merkezi bilgi işlem departmanı iki ayrı internet ağı üzerinden Bursa’daki bandı çalıştıran bilgisayar yazılımını tekrar geri döndürmek için yoğun gayret sarfediyor. İlk başta Bursa’dakiler, Tofaş’ın internet bağlantılarına siber bir saldırı olduğunu zannettiler. Ancak network ağlarında bir problem olmadığı, asıl sıkıntının İtalya’daki merkezde bulunan otomasyon yazılımından kaynaklandığı anlaşıldı. Bursa’daki bilgi işlem departmanı, program hatası bildiriminde bulunarak İtalya’nın sıkıntıyı çözmesini bekliyor.
TOFAŞ’IN İÇERİSİ KARIŞTI
Montaj bandının durması sebebiyle hangi aracın hangi malzeme ile giydirileceğinin manuel hale getirilmesi hem zaman aldı, hem de tedarikçi kanallarında şişmeye sebeb oldu. Çünkü sıfır stok anlayışı ile just in time denilen eş zamanlı montaj şeklinde üretim yapan fabrikada birçok malzemelerin hangi kanaldan geçirilerek üretimin gerçekleştirileceğinin yeniden organize edilmesi zaman alıyor.
Tofaş Kurumsal İletişim Departmanı ise sıkıntıya ilişkin bir açıklama yapmadı. Yaklaşık 24 saattir otomasyon dışı manuel üretim ile az miktarda da olsa araç çıkartırlmaya çalışılıyor. Bu arada bazı araçlarda fabrika içerisinde eksik parçaları olduğu için yarım olarak bekliyor.