Ali Çelik İSTANBUL
Son yıllarda BRIC ülkelerindeki otomobil üreticilerinin Avrupa'ya iddialı girmesi bekleniyordu. Ancak "ihtiyaca cevap verememe" başta olmak üzere, çeşitli sebeplerle bu beklenti zayıfladı. Geçtiğimiz yılı ihracat, üretim ve iç pazarda rekorla kapatan Türk otomotiv sektörü yöneticilerinin, önümüzdeki beş yıla dair öngörülerini içeren "KPMG Türkiye Otomotiv Araştırması 2016" araştırmasının sonuçları yayımlandı. KPMG Türkiye Otomotiv Sektör Lideri Ergün Kış, geçtiğimiz 3 yıl boyunca BRIC ülkelerindeki üreticilerin Avrupa pazarına girmesinden emin olan Türkiye otomotiv yöneticilerinin, bu yıl fikir değiştirdiğini söyledi. Avrupa pazarının isteklerinden oluşan bariyerlerin "Çin şirketleri için aşılamayacak kadar yüksek göründüğünü" belirten Ergün Kış, "Geçtiğimiz yıllarda bir Çinli marka hayal kırıklığı yaşadı. Düşük kalite algısı, satış ağının yetersizliği, sınırlı model sayısı, diğer Çinli şirketler için de tehdit oluşturdu. Özellikle AB pazarında etkin bir bayi sisteminin oluşturulmasında, her yeni marka için önemli zorluklar var. Pazar beklentileri yüksek. Öte yandan aracın ikinci el değerinin oluşması da yerleşik markalara göre çok uzun sürüyor. Bu, tüketici talebi için çok olumsuz bir durum. Bu koşullarda Çin otomotiv ürünlerinin AB pazarına girişi olumsuz görünüyor” diye konuştu.
TERCİHLERİ TÜRKİYE
Türkiye ihracatının lokomotifi konumundaki otomotiv endüstrisi, yüzde 17 artış ve 1 milyar 985 milyon dolar dış satım ile 2008 yılından bu yana en yüksek şubat ayı ihracat rakamına ulaşmıştı. En çok ihracat; Almanya, Birleşik Krallık, Fransa, İtalya ve İspanya gibi Avrupa ülkelerine yapılmıştı. Ergün Kış, "Sektörün beş yıl sonra geleceği nokta şimdiden yakalandı. Üretim ve kapasite artışında gelişmeler olumlu devam ediyor. Yeni marka yatırımı beklenmiyor ancak mevcut şirketlerin yeni yatırımlarla genişlemesi önemli. Özellikle bilişim sektörü sektörü zorluyor. Bu sebeple yazılım ve elektronik sektörleri ile otomotiv sektörü arasında organik iş birliğinin sağlanması önem arz ediyor" dedi.