FİKRET ÇENGEL Hong Kong

Uzak Doğu’nun en büyük buluşması Houseware Fuarı, 20-23 Nisan tarihlerinde Hong Kong’da düzenlendi. İstanbul Kimyevi Maddeler ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (İKMİB), İstanbul Demir ve Demirdışı Metaller İhracatçıları Birliği’nin (İDDMİB) bu yıl 12’nci kez millî katılım organizasyonu gerçekleştirdiği fuarda, Türk ev ve mutfak eşyaları sektöründen toplam 25 firma yer aldı. Ağırlıklı olarak plastik ev ve mutfak eşyaları sektöründen olmak üzere metal ve cam ürünler üreten firmalar, Asya pazarına girişin anahtarını elinde tutan Hong Kong’da ihracatı artırmanın yollarını aradı. 2015 yılında 4 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirip, dünya mutfak sektörü ihracatından yüzde 2.115 pay alan Türk firmaları, toplam 495 metrekare alanda ürünlerini sergiledi.
ÇİN'İN YANINDA ÇOK SATTIK
Houseware Fuarı’nın Asya pazarına hitap ettiğini belirten Fatih Özer, nüfus yoğunluğunun yüksek olduğu bölgede çok iyi olmadıklarını buna karşın bölgedeki şartları zorladıklarını kaydetti. İhracat konusunda Hong Kong ve Çin’in hedef pazarlar olduğunu hatırlatan Özer, katılan ziyaretçi sayısının yüzde 5-10 azalmasına rağmen gelenlerin direkt sipariş odaklı olmalarının, kendilerini memnun ettiğini dile getirdi. Türkiye'nin yakın pazarlarında yaşanan sıkıntılara vurgu yapan Özer, "Biz İran, Rusya, Suriye, Irak’a mal satıyorduk. Bu yüzden uzaklara açılma ihtiyacımız yoktu. Şimdi ise dünyanın her yerine gitmemiz gerekiyor. Kriz henüz bitmedi. Durgunluğu aşmak için Çinlilerin tüketime alıştırılıp, Afrika’nın zenginleştirilmesi gerekli" dedi. İDDMİB Başkanı Rıdvan Mertöz ise kimya sektörünün mutfak Ar- Ge’sine 65 firmanın katıldığını hatırlattı. Mutfak sektöründe dünya devinin Çin olduğunu belirten Mertöz, Türk mutfak sektörünün de Çin’in hemen yanında boy gösterip, mal satabildiğini ifade etti.

Güneydoğu Asya’yı takip etmeliyiz

İKMİB Başkanı Murat Akyüz, Hong Kong Houseware Fuarı ile ilgili yaptığı değerlendirmede, Uzak Doğu pazarının Türk firmaları açısından öneminin giderek arttığına dikkat çekerek, Kamboçya, Vietnam, Myanmar gibi ülkelerin yakından izlenmesi gerektiğine işaret etti. Akyüz, “Asya pazarı giderek önem kazanıyor. Bir yandan Güney Amerika ve Afrika ülkeleri diğer yandan Uzak Doğu pazarında etkin rol üstlenmek ve bu bölgelere ihracatımızı artırmak için yoğun bir çaba içindeyiz. Millî katılım organizasyonunda 18 firmamızın yer aldığı plastik ev ve mutfak eşyaları sektörü, özellikle yeni pazarlara açılımda Asya ülkelerine ilgilerini artırıyor" diye konuştu.

Türk ürünleri tasarımla ön plana çıkmalı

Fuarın geçen yıllara göre biraz daha durgun geçtiğini söyleyen Herevin Genel Müdürü Murat Solmazer, Asya pazarında daha çok vakumlu ürünlerin popüler olduğunu kaydetti. Türkiye'nin batı ülkelerinin markası, doğunun ucuzluğu arasına sıkıştığını belirten Solmazer, Türk ürünlerinin tasarım ve farklılık algısıyla ön plana çıkması gerektiğini vurguladı.

İtalya’dan 2 dolara alıp 10 dolara ihraç ettik

Ahşap görünümlü plastik ürün üreten dünyadaki 3 firmadan biri olan Evelin’in sahibi Beyhan Baycar, "Herkes Çin'den ürün alırken biz onlara mal sattık. Dünyadaki büyük zincirlere mal satıyoruz. Bizim kilogram başı ihracatımız 10.8 dolar. İtalya'dan ham maddeyi 2 dolara alıp, ürünü İtalyanlara 10 dolara satıyoruz. Şu an Zara Home ile görüşüyoruz" dedi.

Züccaciyede kâr marjımız çok düşük

Züccaciyedeki en düşük kâr marjının plastik sektöründe olduğunu dile getiren Gondol firmasının Genel Müdürü Mehmet Akcebe, bu nedenle sayının fazla olması için büyük alıcılarla çalışmaları gerektiğini vurguladı. Akcebe, fuara büyük beklentiyle gelmediklerini fakat yine de iyi fuarın iyi geçtiğini söyledi.