Önder Çelik İSTANBUL
Fikri Işık’ın Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’ndan Milli Savunma Bakanlığı’na kaydırılması otomotiv tedarik sanayine umut oldu. Gelişen teknolojilere ayak uydurmaya çalışan sektör, bu konuda savunma sanayinin elinde bulunan teknolojik alt yapıyı otomotiv tedarik sanayine çekmek istiyor. Savunma sanayii dernekleriyle görüşen tedarikçiler, Bakanlığı döneminde ‘yerli otomobil’ çalışmalarını yakından izleyen Fikri Işık’ın da kapısını çalmaya hazırlanıyor. Bu konuda çalışmaları olduğunu aktaran Taşıt Araçları Yan Sanayicileri Derneği (TAYSAD) Başkanı Alper Kanca, önümüzdeki günlerde Savunma Bakanı Fikri Işık’a da konuyu açacaklarını söyledi.
bGazetecilerle iftarda bir araya gelen Alper Kanca, sektöre ilişkin değerlendirmeler yaptı. Türkiye’deki araç parkının Avrupa’ya göre yaşlı olduğunu ifade eden Kanca, bu anlamda araçlardaki elektronik parça kullanımının da düşük olduğunu kaydetti. Türkiye’de trafiğe kayıtlı 20 milyon civarında aracın sadece yüzde 30’unda elektronik parçaların bulunduğuna işaret eden Alper Kanca, “Yeni nesil araçlarda bu yüzde 50’ye çıkıyor. Değerinin yüzde 50’sini elektrik ve elektronik parçalar oluşturuyor. Türkiye bu konuda zayıf… Tedarik sanayi olarak bu alanda eksikliğimiz var. Bu parçaları üretenler de genelde otomotiv sektörünün dışında olanlar. Mesela savunma sanayii. Savunma sanayiinin daha fazla elektrik-elektronik parça üreticisi var. Dernekleri var, onlar otomotive uzaklar. Biz ise otomotivin içindeyiz elektroniğe uzağız. Biz onları otomotive davet ediyoruz. ‘Rakip’ bir derneği davet ediyoruz. ‘Gelin üyelerinizi otomotive sokalım. Beraber otomotivde çalışalım’ dedik. Bununla ilgili birkaç toplantı yaptık” dedi. Bu alanda devletin elektronik parça yatırımlarına yönelik teşviğine ihtiyaç olduğunu da aktaran Kanca, “Fikri Işık’ı ziyaret edecektik. ‘Biz otomotivciler savunma sanayindeki bilgi birikiminden faydalanmak ve bunu da teşvikle beraber ekonomiye katmak istiyoruz’ diyeceğiz” ifadelerini kullandı.

Türkiye’deki araçlar ortalama 16 yaşında

TAYSAD Başkanı Alper Kanca, Türkiye’de bin kişiye düşen araç sayısının 2013’te 95 iken, 2014’te 173’e yükseldiğini belirterek, binek araç sayısının hızlı yükselmesinin yenileme pazarını etkilediğini söyledi. Araç yaşının en genç olduğu ülkelerin 4.2’yle Hindistan ve 4.5 ile Çin olduğunu belirten Kanca, 2014 yılında Türkiye’de araç yaşı ortalamasının 16 olduğunu, araç parkının neredeyse yarısının ise 12 yaşın üzerinde olduğunu kaydetti. Kanca, “Araç yaşlıysa daha fazla yakıt, tamir ve yedek parçaya ihtiyaç duyar” dedi. Yenileme pazarının gelirinin 2015’te 4.7 milyar dolar olduğunu belirten Kanca, en çok paranın 831 milyon dolarla lastiğe harcandığını, bunu, 446 milyon dolarla yağın, 346 milyon dolarla gövde parçalarının izlediğini belirtti.

Yenileme pazarı HARCAMASI

Ürün    2015 (milyon $)
Lastik    831.9
Yağ    446.3
Gövde    346.6
Akü    285.9
Fren Parçaları    239.9
Filtre    155.1
Marş/Alternatör    61.7
Aydınlatma    45.7
Jant    43.4
Egzoz Parçaları    42.9
Buji    29.1
Diğerleri    2.208,0
Toplam    4.736.5