İzmit Körfezi'nin gerdanlığı olarak nitelendirilen Osman Gazi Köprüsü, bugün hizmete giriyor. Türkiye'nin 2023 hedefleri kapsamında ulaştırma alanında hayata geçecek projelerin 4'ü bu yıl hizmete girecek. Orta açıklığı bakımından dünyanın 4'üncü büyük köprüsü unvanını alacak Osman Gazi'nin ardından, 26 Ağustos'ta Asya ve Avrupa'yı deniz üzerinden 3'üncü kez birleştirecek olan Yavuz Sultan Selim Köprüsü hizmet vermeye başlayacak. Boğazı deniz altından ikinci kez geçmeye imkân veren ve sadece lastik tekerlekli araçların geçiş yapacağı Avrasya Tüneli'nin açılış tarihi 20 Aralık olacak. "Demir İpek Yolu" olarak adlandırılan Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Projesi de yine yıl sonunda hizmet vermeye başlayacak.

DÜNYA BİRİNCİSİ GELİYOR
İstanbul Boğazı'nın 3. gerdanlığı Yavuz Sultan Selim Köprüsü 26 Ağustos’ta çevre yollarıyla birlikte tamamlanarak hizmete açılacak ve bittiğinde dünyanın en geniş köprüsü unvanını alacak. Yatırım maliyeti 3 milyar dolar olan köprü, gidiş ve geliş istikametlerinde 4’er karayolu şeridi ile ortada 2 demiryolu şeridi olmak üzere toplam 10 şeride sahip olacak. Raylı geçiş sisteminin aynı tabliyede olması nedeniyle de köprü dünyada ilk olacak. Köprü, 59 metre genişlik, 322 metre kule yüksekliği, 1408 metre açıklık ve 2 bin 164 metre toplam boyu ile "üzerinde raylı sistem bulunan dünyanın en Köprünün, İstanbul’daki transit trafik yükünü hafifleterek yaklaşık 1 milyar 450 milyon doları enerji, 335 milyon doları işgücü olmak üzere toplam 1 milyar 785 milyon dolar ekonomik kaybın önüne geçecek. 

EN DERİNDEN GEÇEN TÜNEL
"Vizyon proje" olarak değerlendirilen Avrasya Tüneli Projesi (İstanbul Boğazı Karayolu Tüp Geçişi) 20 Aralık'ta hizmete girecek. Dünyanın en iyi mühendislik projeleri arasında gösterilen ve Asya ile Avrupa kıtalarını tüp geçişiyle birbirine bağlayacak tünel, dünyada deniz altından en derinden geçecek tünel olacak. 14,6 kilometre toplam uzunluğa sahip projenin, deniz altından geçen kısmı ise 3,4 kilometre olarak belirlendi. Bin 800 kişinin istihdam edildiği projenin, bölgeye yıllık 560 milyon lira ekonomik katkısı olacak. Devletin kasasına ise yılda yaklaşık 100 milyon lira getirecek proje, 82 bin ton emisyon miktarında azalma, 38 milyon litre yakıt tasarrufu sağlayacak. Marmaray'ın kardeşi olacak projede geçiş 5 dolar+KDV olarak ücretlendirilecek. 'Türkiye'de yapılmış en büyük proje" olarak değerlendirilen ve bittiğinde 120 bin kişinin çalışacağı 3. havalimanın ilk etabı 2018 yılının şubat ayında tamamlanacak.

Körfez’in Gerdanlığı
- Osman Gazi Köprüsü 39 ayda tamamlandı
- Yapımında 8 bin işçi çalıştı
- Köprü sayesinde İzmit Körfezi 4 dakikada geçilebilecek
- Dünyanın en büyük orta açıklık asma köprüleri arasında 4'üncü
- Seyahat süresi İstanbul'dan Bursa'ya 2 saate, İzmir'e 3.5 saate, Eskişehir'e 2.5 saate inecek
- Daha önce 35 dolar+KDV (121 lira) olarak açıklanan geçiş ücreti 90 TL'ye düşürülecek
- Vatandaşlar, açılışı Başbakan Binali Yıldırım’la birlikte yapacak olan Cumhurbaşkanı Erdoğan’dan ‘bayramda ücretsiz’ müjdesi bekliyor.

1- 3 katlı tünel için teklifler alındı
5 yılda bitecek

Hem lastik tekerlekli hem de raylı araçların geçeceği 3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli Projesi'nde ilk olarak etüt, proje ve mühendislik hizmetleri ihalesi kapsamında mali teklifler alındı. 7.5 milyon lira ödenek ayrılan etüt projesiyle kara ve denizde derin sondaj yapılacak. Bu çalışma 1 yılda bitecek. Büyüklüğü ve kapsamıyla dünyada ilk olacak projenin bir ayağı, Avrupa Yakası’nda E-5 aksında Incirli'den başlayan ve İstanbul Boğazı'ndan geçerek Anadolu Yakası'nda Söğütlüçeşme'ye kadar uzanacak, hızmı metro sistemiyle bağlanacak. Alt ve üst kattan motorlu araçlar, orta kattan metronun geçeceği tünel, E-5 Karayolu ve Kuzey Marmara Otoyolu ile entegre edilecek. 5 yılda tamamlanması hedeflenen tünelin kullanıma geçmesiyle Avrupa Yakası'nda İncirli'den, Anadolu Yakası'nda Söğütlüçeşme'ye 40 dakikada ulaşılabilecek.

2- Çanakkale’ye köprü geliyor
Yılların hayali

Bu yıl başlanması planlanan bir diğer dev proje de Çanakkale 1915 Köprüsü olacak. Çanakkale Boğazı'nda dünyanın en uzun asma köprülerinden birinin inşası için fizibilite çalışmalarına başlandı. Kuleler arası açıklığının 2 bin metreden uzun olması planlanan köprünün, dünyanın en uzun köprüsü olan Japonya Kobe Hyogo'daki Akashi Kaikyo Boğazı Köprüsü'nü geride bırakması bekleniyor.

3- ‘Çılgın Proje’ hayata geçiyor
Kanal İstanbul

Recep Tayyip Erdoğan'ın başbakanlığı döneminde kamuoyuna 'çılgın proje' olarak 2011'de açıklanan ve birçok kesimin 'gerçekleşmez' dediği Kanal İstanbul için proje hazırlıkları tamamlandı. Şimdi ise uygulama için gerekli çalışmalar devam ediyor. Tam güzergahı açıklanmayan proje için yapılacak yasal düzenlemeyle kanalın güzergahındaki mera vasfındaki yerler, kamulaştırma bedeli olmadan kullanılabilecek. Yap-İşlet-Devret (YİD) modeliyle yapılacak projede, süre yarıştırılacak ya da trafik garantisi verilecek. Kanalın etrafında yeni cazibe alanları oluşturulacak. Ön projesi Bakanlıkça, uygulama projesi ise yüklenici firma tarafından hazırlanacak.